مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مجازات کشتن فرزند

نوع فایل
word
حجم فایل
291 کیلوبایت
تعداد صفحه
177
تعداد بازدید
256 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مجازات کشتن فرزند » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه. 2

فصل اول کلیات

1-1- بیان مسئله. 7

1-2- سؤالات تحقیق.. 8

1-3- فرضیه‌ها 8

1-4- ضرورت تحقیق.. 9

1-5-اهداف تحقیق.. 9

1-6-پیشینه‌ی پژوهش… 10

1-7-روش پژوهش… 13

1-8-نوآوری و دشواری پژوهش… 13

فصل دوم مفاهیم

2-1- قتل.. 16

2-1-1- پدیده‌ی قتل.. 16

2-1-2- تعریف قتل.. 17

2-1-2-1- معنای لغوی قتل.. 17

2-1-2-2- معنای اصطلاحی قتل.. 17

2-1-2-3-تعریف حقوقی قتل.. 17

2-1-2-4-تعریف فقهی قتل.. 17

2-1-3- قتل عمد. 18

2-1-3-1- تعریف قتل عمد از منظر قانون. 18

2-1-3-2- تعریف قتل عمد از منظر فقه امامیه. 20

2-1-3-3- تعریف قتل عمد از منظر فقه اهل سنت.. 21

2-1-3-4- تعریف قتل عمد از منظر حقوق‌دانان. 22

2-1-4- قتل شبه عمد. 23

2-1-4-1- تعریف قتل شبه عمد از منظر قانون. 23

2-1-4-2-تعریف قتل شبه عمد از منظر فقه امامیه. 24

2-1-4-3- تعریف قتل شبه عمد از منظر فقه اهل سنت.. 25

2-1-5- قتل خطای محض… 26

2-1-5-1- تعریف قتل خطای محض از منظر قانون. 26

2-1-5-2- تعریف قتل خطای محض ازمنظر فقه امامیه. 27

2-1-5-3- تعریف قتل خطای محض از منظر اهل سنت.. 28

2-1-5-4- تعریف قتل خطای محض از منظر حقوق‌دانان. 29

2-2-مجازات انواع قتل.. 30

2-2-1- مجازات قتل عمد. 30

2-2-1-1- مجازات قتل عمد در حقوق ایران. 30

2-2-1-1-1- قصاص… 30

2-2-1-1-2- دیه. 31

2-2-1-1-3-تعزیرات.. 32

2-2-1-1-4- محرومیت از ارث.. 33

2-2-1-2- مجازات قتل عمد در ادیان و ملل گذشته. 33

2-2-1-3- مجازات قتل عمد در قرآن. 34

2-2-1-4- مجازات قتل عمد از منظر فقها 34

2-2-2- مجازات قتل شبه عمد. 36

2-2-2-1- مجازات قتل شبه عمد در حقوق ایران. 36

2-2-2-2- مجازات قتل شبه عمد از منظر فقها 36

2-2-3- مجازات قتل خطای محض… 37

2-2-3-1- مجازات قتل خطای محض در حقوق ایران. 37

2-2-3-2- مجازات قتل خطای محض از منظر فقها 39

2-2-3-3- عاقله. 39

2-2-3-3-1- تعریف عاقله. 39

2-2-3-3-2- جایگاه عاقله. 40

2-3-قصاص… 41

2-3-1- تعریف قصاص… 41

2-3-1-1- معنای لغوی.. 41

2-3-1-2- معنای اصطلاحی.. 42

2-3-1-3- تعریف قانون. 43

2-3-1-4- تعریف فقهی.. 43

2-3-2- فلسفه‌ی قصاص در اسلام. 43

2-3-2-1- ادله‌ی قصاص در اسلام. 45

2-3-2-1-1- آیات.. 45

2-3-2-1-2-روایات.. 47

2-3-2-1-3-اجماع. 47

2-3-2-1-4-عقل.. 49

2-3-3- شرایط مجازات قصاص… 49

2-3-3-1-شرایط قاتل.. 50

2-3-3-1-1-بلوغ. 50

2-3-3-1-2-عقل.. 52

2-3-3-2- شرایط مقتول. 53

2-3-3-2-1- برابری در دین.. 53

2-3-3-2-2- محقون الدم بودن. 55

2-3-3-2-3-انتفاء ابوت.. 56

2-3-4- شبهه درأ در قصاص… 56

فصل سوم: بررسی حقوقی و فقهی عدم قصاص پدر در قتل عمدی فرزند

3-1- عدم قصاص پدر در قتل عمدی فرزند در حقوق. 60

3-1-1- تعریف و ارکان متشکله‌ی قتل عمد فرزند توسط پدر 60

3-1-2-پدر و جد پدری چه کسانی هستند؟ 60

3-1-2- 1- فرزند. 61

3-1-2-2- فرزندخوانده 62

3-1-2-3- فرزند رضاعی.. 63

3-1-2-4- فرزند نامشروع. 65

3-1-3- تبدیل مجازات نه سقوط مجازات.. 66

3-1-4- تعریف کشتن فرزند. 67

3-1-4-1- وجود فرزند زنده 68

3-1-4-1-1- نظر نگارنده 68

3-1-4-2- فرجام زندگی.. 69

3-1-4-3- معیارهای تشخیص حیات پایدار 70

3-1-4-4- رکن قانونی.. 72

3-1-4-4-1-نظر نگارنده 73

3-1-4-5- رکن مادی.. 73

3-1-4-5-1- وجود پدر 74

3-1-4-5-2- وجود فرزند. 75

3-1-4-5-3- فرزند کشی از طریق فعل مثبت.. 76

3-1-4-5-4-1-نظر نگارنده 78

3-1-4-5-5-1- قصد فعل.. 81

3-1-4-5-5-2- قصد شخص معین.. 82

3-1-4-5-5-2-1-نظر نگارنده 82

3- 1-4-5-5-3- قصد نتیجه. 83

3-1-4-5-5-4- آگاهی جانی بر کشنده بودن فعل.. 84

3-1-4-5-5- 4-1-نظر نگارنده 85

3-1-5- امر پدر به قتل فرزند. 86

3-1-5-1- مشارکت پدر با اجنبی در قتل فرزند. 88

3-1-5-1-1- نظر نگارنده 88

3-1-5-2- استثناء در قاعده‌ی عدم قصاص پدر 89

3-1-5-3- فرزند کشی اعراب در عصر جاهلیت.. 93

3-1-6-مبانی ماده 301 قانون مجازات اسلامی.. 94

3-1-6-1- نقد و بررسی ماده 301 قانون مجازات اسلامی.. 95

3-1-6-1-1-نظر نگارنده 96

3-1-6-2- ایرادات وارده بر ماده 301 قانون مجازات اسلامی.. 98

3-1-6-2-1-نظر نگارنده 98

3-2- بررسی فقهی عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزند. 99

3-2-1- مجازات کشتن فرزند از دیدگاه قرآن. 100

3-2-1-1- بررسی آیات مربوط به قتل.. 100

3-2-1-2- قصاص پدر به خون‌خواهی از مادر 103

3-2-1-2-1- نظر نگارنده 104

3-2-1-3- عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزند در فقه امامیه. 105

3-2-2- ادله‌ی فقهای امامیه مبنی بر عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزندش… 112

3-2-2-1- روایات.. 112

3-2-2-2- کلمات فقها 113

3-2-2-3- استدلالات فقهای امامیه. 115

3-2-2-3-1- روایات و نصوص… 116

3-2-2-3-2- اجماع. 116

3-2-2-3-3- شهرت.. 117

3-2-2-3-4- مؤیدات.. 117

3-2-3- عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزندش از منظر فقه اهل سنت.. 118

3-2-3-1- استدلالات فقهای اهل سنت در خصوص عدم قصاص پدر در قتل عمد فرزند. 119

3-2-3-2- مجازات کشتن فرزند توسط پدر 121

3-2-3-2-1- فقه شافعی.. 121

3-2-3-2-2- فقه حنبلی.. 121

3-2-3-2-3- فقه حنفی.. 123

3-2-3-2-4- فقه مالکی.. 123

3-2-4- رویکرد موافق.. 125

3-2-5- رویکرد مخالف.. 127

فصل چهارم: مجازات كشتن فرزند توسط مادر از منظر حقوقي و فقه اماميه و فقه اهل سنت

4-1- مجازات كشتن فرزند توسط مادر از منظر حقوق. 132

4-2- مجازات كشتن فرزند توسط مادر منظر فقه اماميه. 134

4-3- مجازات كشتن فرزند توسط مادر از منظر فقه اهل سنت.. 135

4-3-1-فقه شافعي.. 135

4-3-2- فقه حنبلي.. 136

4-3-3- فقه حنفي.. 137

4-3-4- فقه مالكي.. 138

4-4- سقط جنين.. 138

4-4-1- تعريف سقط جنين.. 138

4-4-2- ضابطه‌ی قانوني حيات جنيني و حيات قابل زيستن.. 139

4-4-2-1-نظر نگارنده 140

4-4-3- اركان و اقسام سقط جنين.. 140

4-4-4- سقط جنين از منظر فقه و پزشكي.. 141

4-4-5- مجازات سقط جنين.. 146

4-4-5-1-نظر نگارنده 149

4-5- الحاق یا عدم الحاق جد پدري و مادر به حكم عدم قصاص پدر 149

4-5-1- الحاق يا عدم الحاق جد پدري.. 149

4-5-1-1- الحاق یا عدم الحاق جد پدري در فقه اماميه. 149

4-5-1-2- الحاق يا عدم الحاق جد پدري در فقه اهل سنت.. 150

4-5-2- الحاق يا عدم الحاق مادر 151

4-5-2-1- الحقاق يا عدم الحاق مادر در فقه اماميه. 151

4-5-2-2- الحاق يا عدم الحاق مادر در فقه اهل سنت.. 152

4-5-2-2-1-نظر نگارنده 154

4-5-2-3-دلایل الحاق مادر به پدر و عدم قصاص مادر 154

4-5-2-3-1-نظر نگارنده 154

نتیجه‌گیری کلی: 156

ضمایم. 162

منابع. 166

مقدمه

یکی از آسیب­های مهم در همه‌ی جوامع انسانی، ارتکاب جرم قتل است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جرایم در جهان مطرح می­باشد، در واقع از زمانی که جامعه‌ی بشری شکل گرفت و کشاکش و اصطکاک منافع بین انسان­ها آغاز شد جرم قتل نیز به وجود آمد. به طور کلی جنایت بر نفس به سه قسم: عمدی، غیر عمدی و خطای محض تقسیم‌بندی می­گردد و هر جرمی به تناسب خود دارای مجازاتی است، مجازات قتل، قصاص و در مرحله خفیف تر آن، تبدیل قصاص به دیه می‌باشد که اولیای دم اجرای آن را نسبت به قاتل خواستار می‌شوند و مجازات قتل همواره به عنوان یک عامل تسلی‌دهنده بازماندگان مقتول مد نظر بوده است، اما اولیاء دم معمولاً نقش تعیین‌کننده‌ای در مورد مجازات قاتل دارند. با بخشش ولی دم، قاتل زندگی خویش را ادامه داده و با عدم عفو او حیات قاتل فرجام می‌یابد. دین اسلام کامل‌ترین دین است و احکام آن از سوی خداوند متعال تشریع شده است، در این احکام به خصوصیات و ویژگی‌های فطری و ذاتی انسان توجه شده است، از جمله‌ی این احکام قصاص است که اسلام در این مورد هم مانند دیگر مجازات ها از یک نظریه مختلط پیروی می‌کند و از ویژگی‌های آن جامع بودن آن نسبت به آثار مادی و معنوی مجازات، توجه به خصوصیات و ویژگی‌های فطری و ذاتی انسان و هم چنین نسبی بودن و عدم مطلق‌گرایی آن را می‌توان نام برد. قصاص در اسلام هم به گذشته (یعنی به جرم و مستحق بودن مجرم و تحقق عدالت و تحقق آثار و نتایج فردی و اجتماعی) و هم به آینده توجه داشته یعنی آثار اجرای قصاص هم به گذشته و هم به آینده بر می‌گردد و قصاص بهترین راه برای جلوگیری از وقوع جرایم علیه تمامیت جسمانی افراد است که از مهم‌ترین کارکردهای قصاص پیش‌گیری از وقوع جرم و حفظ نظم و امنیت اجتماعی است و کارکردهای دیگری چون عدالت، التیام روحی مجنی علیه با اولیای دم و تهذیب مجرم در کنار آن تحقق می‌یابد و می‌توان به یقین گفت نسبت جرایم در جوامعی که مجازات قصاص در آن‌ها وجود دارد نسبت به جوامعی که این‌گونه مجازات ها وجود ندارد بسیار کم تر است.

قصاص یک حق خصوصی است، جنبه‌ی حق‌الناسی آن بر جنبه‌ی الهی این مجازات غلبه دارد و این مجازات بدون درخواست کسانی که حق قصاص دارند قابل‌اجرا نیست و شارع مقدس نیز تأکید کرده که در صورت امکان این مجازات اجرا نشود یعنی اولیای دم مجرم را عفو نمایند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وجود چنین قانونی می‌تواند جلوی این‌گونه جرایم را بگیرد و از این‌گونه جرم‌ها پیش‌گیری نماید و این مسئله با توجه به آن چه گفته خواهد شد مورد نظر قانون‌گذار اسلام هم بوده است اگر این‌گونه نبود قانون‌گذار اسلام فقط بر اجرای قصاص و مجازات ها تاکید مطلق می‌کرد البته باید خاطرنشان کرد که این قانون در صورتی مؤثر است که امکان اجرای آن وجود داشته باشد. وجود چنین حکمی بدون پشتوانه‌ی اجرایی موثر نیست و اگر قابلیت اجرایی نداشته باشد آن بازدارندگی مورد نظر را نخواهد داشت. بنابراین فلسفه‌ی قصاص این است که اسلام با قانون‌گذاری قصاص و تعیین شرایط وجودی برای آن سعی دارد تا عدالت برپا شود و از تجاوز و هرج‌ومرج و کشت و کشتار جلوگیری شود. اجرای قصاص اسلامی، خون‌ریزی و جنگ و تباهی را نابود می‌کند و موجب التیام روحی اولیای دم می‌شود هم چنین اجرای قصاص موجب حیات اجتماعی و فردی می‌شود.

معمولاً علاقه و رابطه‌ای که میان والدین و فرزندان وجود دارد، سدّی برای هتک حریم جانیِ فرزندان از جانب والدین ایشان می‌شود لکن موارد استثنایی اتفاق می‌افتد که مرتکب قتل از اولیای دم است، یعنی حیات فرزند را کسانی از او سلب می‌نمایند که خود، عامل به وجود آمدنش بوده‌اند و به عنوان سرپرست و ولی قانونی او محسوب می‌شوند. بنابراین مجازات قصاص نفس در مورد ایشان مانند سایرین نبوده و مورد دقت و مداقه است، البته لازم به ذکر است که این نکته بیان شود که قتل فرزند توسط والدین آن‌ها به ندرت و یا خیلی کم انگیزه مالی دارد و عمومأ به خاطر مسایل ناموسی یا تمرد فرزند از والدین است، که گاهی نتیجه‌ی این تمرد منجر به بی‌آبرویی والدین و از جمله سایر اعضای خانواده می شده که عمومأ پدر را وادار به قتل فرزند خویش می نموده و می‌توان گاهی این قتل‌ها را ناشی از تعصبات کور والدین از جمله پدر دانست که در عصر جاهلیت اقدام به کشتن دختران خود می‌نمودند و حتی اقدام به سر بریدن و قربانی کردن پسران خود نیز می‌کردند و گاهی به خاطر ترس از تنگ‌دستی فرزندان خود را می‌کشتند که دین مبین اسلام این کوردلان را با چراغ هدایت خود آگاه کرد و گاهی هم از ترس و یا به خاطر حفظ و ثبات قدرت، حاکمان و پادشاهان اقدام به کشتن فرزند خویش می‌کردند و مادرانی هم بوده‌اند – آمار آن‌ها در دنیا کم نیست – اقدام به روابط نامشروع کرده‌اند و فرزند ولدالزناء خود را به خاطر کتمان کردن این عمل قبیح و حفظ آبروی خود سقط می‌کنند و یا پس از تولد آن‌ها را به قتل می‌رسانند، در قانون مجازات اسلامی ایران، مقررات خاصی برای قتل فرزند توسط مادر به چشم نمی‌خورد. بنابراین مجازات این قتل نیز هم چون بقیه‌ی قتل‌ها، قصاص می‌باشد و قصاص هم قابل تخفیف نیست، اما قانون مجازات اسلامی صورتی را پیش‌بینی کرده است که در قوانین کیفری خارجی به جز کشورهایی که حقوق کیفری آن‌ها تحت تأثیر فقه اسلامی می‌باشد، سابقه ندارد و آن قتل فرزند توسط پدر و جد پدری می‌باشد که قانون مجازات اسلامی جدید مصوب: 1/2/1392در ماده‌ی 301، به شرح زیر مقررمی دارد:

«قصاص در صورتی ثابت می‌شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنیُ علیه نباشد و مجنیُ علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد».

 

فهرست منابع

منابع فارسی

قرآن کریم.

  1. ابن تراب، م. (1386). ضمان عاقله و جایگاه آن در جامعه‌ی کنونی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.
  2. احمدی، ذ. (1381). نهاد عاقله در حقوق کیفری اسلام. تهران
  3. احمدی، ج. (1296). دایرة‌المعارف تشیع. ناشر. مؤسسه‌ی تحقیقات و نشر معارف اهل‌بیت(ع).
  4. اردبیلی، م. (1383). جزای عمومی. جلد اول و دوم. انتشارات میزان. تهران.
  5. آزمایش، ع. (76-1375). مبحث جزوه ی کارشناسی ارشد.
  6. آقایی نیا، ح. (1386). حقوق ورزش. انتشارات میزان.
  7. اسحاقی، م. (1380). مجازات پدر و مادر در جرم کشتن فرزند. انتشارات سفیر صبح.
  8. اسحاقی، م. (1388). مجازات کشتن فرزند از دیدگاه قرآن. پژوهش دینی، شماره هجدهم. از سایت: نور مگز.
  9. ایزدی فرد، ع. و محسنی دهکلانی و یوسفی. (1390).مجازات پدر در قتل فرزند. پژوهش‌نامه فقه و حقوق اسلامی، سال چهارم شماره هفتم. فقه مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بابل.
  10. بی.نا. انتفاء ابوت در قصاص و بررسی امکان تسری آن شماره 12، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
  11. بازگیر، ی. (1386). شرح آیین دادرسی کیفری. انتشارات میزان. چاپ چهارم.
  12. بافت، ر. (1389). مقارنه و تطبیق آرای شیعه و سنی در بحث شرایط قصاص نفس. فصلنامه‌ی علمی، تخصصی، سال دهم، شماره پیاپی 24.. دانشگاه پیام نور. از سایت: مگ ایران.
  13. پیرداده بیرانوند، ا. (1377). بررسی مبانی فقهی مجازات قتل عمد. فصلنامه‌ی کانون وکلا، ش 104.
  14. پاد، ا. (1352).حقوق کیفری. جلد اول. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم.
  15. پاک‌نهاد، ن. و حدادی، س. (1389). فرزند کشی، قتل بی قصاص. از سایت: نور مگز.
  16. تنکابنی، ف. (1369). با مجازات های اسلامی آشنا شویم. نشر جهاد. چاپ اول.
  17. جعفری لنگرودی، م. (1387). ترمینولوژی حقوق.تهران. گنج دانش. چاپ نوزدهم.
  18. جلالی، م. (1390).اقرار ولی دم به تعداد قاتلان و بررسی امکان رجوع از آن. تعالی حقوق، سال چهارم، شماره‌های 13 و 14. دانشگاه اراک
  19. وند نوروز، ج. و صفری کوپایی، م. (1387). مقارنه و تطبیق آراء شیعه و سنی در بحث شرایط قصاص نفس.
  20. حاجیعلی، ف. (1383). سقط جنین حرمت یا جواز. مقالات و بررسی، دفتر 76. فقه. دانشگاه الزهراء. از سایت نور مگز.
  21. حاجیعلی، ف. (1383). سقط درمانی، آسیب‌شناسی اجتماعی آن. سال دوم، شماره 6. دریافت شده از سایت: نور مگز.
  22. حایری، م. و مرادی گلستانی، م. (1391). پژوهشی فقهی در مسئله قصاص مادر در قتل فرزند. شماره 89، مجله‌ی مطالعات اسلامی فقه و اصول. دانشگاه فردوسی مشهد.
  23. حسامی، ف. (1390). بررسی آثار تأخیر اجرای حکم قصاص. معرفت فرهنگی اجتماعی. سال دوم شماره دوم. از سایت: نور مگز
  24. حسینی منش، م. (1382). ضمان عاقله از دو منظر توجیهی و انتقادی. مقالات و بررسی‌ها، دفتر 74. دانشگاه فقه و مبانی اسلامی اهواز.
  25. حیدری، ع. (1387).شرط انتفاء ابوت در قصاص و امکان تسری آن به جد. فصلنامه علمی- ترویجی علوم اسلامی سال سوم شماره دهم. از سایت: مگ ایران.
  26. حیدری، ع. (1391). امکان قصاص پدر توسط فرزند در آراء فقهی و قوانین جزایی. مجله‌ی مطالعه اسلامی فقه و اسلامی و اصول سال چهل و چهار، شماره پیاپی 90،دانشگاه حضرت معصومه (ع).
  27. حسینی عاملی، م. (بی‌تا). مفتاح الکرامه. ج8 و 9.
  28. خسروشاهی، ق. (1380). فلسفه‌ی قصاص از دیدگاه اسلام، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
  29. خسروی، ع. و تاجیک، ع. (1391).بررسی تطبیقی شروط قصاص نفس در مذاهب امامیه و حنفی. سال هفتم. شماره 27. دانشگاه فردوسی مشهد.
  30. خورسندیان، م. و ذاکری نیا، ه. (1388). واکاوی اراده قصد و رضا در فقه اسلامی و حقوق ایران. مطالعات فقه و حقوق اسلامی. سال 1. شماره 1. دانشگاه شیراز.
  31. داد مرزی، م. (1385). فقه استدلالی.انتشارات. طه. چاپ نهم.
  32. دانشخواه، ا. (1390). بررسی فقهی و حقوقی جرم فرزند کشی در حقوق ایران. مقاله برگرفته از سایت نور مگز.
  33. دهخدا، ع. (1377). لغت‌نامه،جلد اول .مؤسسه و انتشارات دانشگاه تهران.چاپ دوم.
  34. رشیدی، ط. (1392). آیا مجازات قتل همیشه قصاص است؟ از سایت: مگ ایران.
  35. رهبر، م . (1360). قصاص رمز زندگی. ناشر واحد تحقیقات اسلامی.
  36. زراعت، ع. (1377). شرح قانونی مجازات اسلامی، تهران، نشر فیض، چاپ اول.
  37. زراعت، ع. (1383). قتل فرزند توسط مادر در فقه شیعه. بازتاب اندیشه، 50. از سایت: مگ ایران.
  38. سپهوند، ا. (77-1375). جزوه ی کاربردی قتل عمد.[جزوه درسی]. دوره آمادگی کارشناسی ارشد.
  39. سپهوند، ا.( 76-1375). حقوق جزای اختصاصی. جرایم علیه اشخاص[جزوه ی درسی]، دانشگاه امام صادق (ع).
  40. سلیمانی، ح. (1384).سقط جنین در یهودیت. فصلنامه باروی دنا بار روی. مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب ، قم، تهران. از سایت: نور مگز.
  41. شاکری گلپایگانی، ط. (1382). دعوی قتل فرزند توسط پدر در سیاست جنایی مشارکتی 1 و 2. سال هشتم. شماره 32. از سایت نور مگز.
  42. شامبیاتی، ه. (1382). حقوق جزای عمومی. جلد دوم. انتشارات مجد و ژوبین.
  43. شکری، ر. و سیروس، ق. (1384).قانون مجازات اسلامی در نظم کنونی،مهاجر، چاپ 3.
  44. صادقی، م. (1387). حقوق جزای اختصاصی. تهران. میزان.
  45. صفایی، ح. و قاسم‌زاده، م. (1386). اشخاص و محجورین. تهران انتشارات سمت.
  46. طاهرزاده، ا. (1386). شرایط قتل مانع ارث، و مطالعه تطبیقی آن در فرق اسلامی. مجله تخصصی. الهیات و حقوق پژوهش‌ها. شماره 23. از سایت نور مگز.
  47. طبیبی جبلی، م. (1382).بررسی و نقد نظریه‌ی جواز سقط جنین از منظر فقهای امامیه، شماره 37. فقه مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران.از سایت: مگ ایران.
  48. عباسی، م. و رضایی، ر. (1391). فصلنامه‌ی حقوق پزشکی، سال ششم شماره بیست یکم. از سایت: مگ ایران.
  49. عسکری اسلامپورکریمی. (1390). قاعده «درء» از نگاه فریقین، طلوع، شماره 8و 9. از سایت: نور مگز.
  50. عظیم زاده، ش. (1392). کمک حافظه جزای اختصاصی. دوراندیشان. چاپ اول.
  51. علیرضایی، ط. (1387). ضمان عاقله و اصل شخصی بودن مسئولیت کیفری. ماهنامه شماره 67. دانشگاه علامه طباطبایی.
  52. عمید، ح. (1363). فرهنگ (فارسی) عمید،انتشارات امیرکبیر.
  53. غفوری، م. و فیروز جاه، ا. (1388). بررسی نقش مانعیت قتل از ارث در مذاهب خمسه . فصلنامه تخصصی، فقه در قرآن و تاریخ تهران، سال پنجم، شماره نوزدهم.
  54. فیض کاشانی، م. (بی‌تا). تفسیر صافی، انتشارات، کتاب‌فروشی محمودی.
  55. فیض، ع. (1383)، تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام.
  56. قدرتی، ف. و حاجیعلی، ف. (1391). بررسی مبانی فقهی حکم، فقهی حکم قصاص مادر در قتل فرزند. مطالعات اسلامی. فقه و اصول سال چهل و چهارم شماره پیاپی 1/88. دانشگاه تهران.
  57. قدسی، ا. و یحیی زاده، ی. (1389). الحاق جد پدری و مادری به حکم معافیت پدر از قصاص در قتل عمد فرزند. مطالعه‌ای فقهی و حقوقی. مجله‌ی مطالعات فقه و حقوق اسلامی، شماره 2. دانشگاه مازندران.
  58. کاتوزیان، ن. (1385). ضمان قهری. انتشارات میزان، چاپ پانزدهم.
  59. کاظم‌زاده، ک. (73-1372). صلاحیت دادگاه‌های حقوقی در رسیدگی به امور کیفری، رساله‌ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران واحد شمال.
  60. کلینی، ا. (1365). اصول کافی. جلد سوم و چهارم، ترجمه و شرح سید هاشم رسولی محلاتی، انتشارات علمیه اسلامیه، تهران.
  61. گروه علمی آموزش عالی آزاد چتر دانش.(1392).قانون یار مجازات اسلامی. انتشارات چتر دانش.
  62. گلدوزیان، ا. (1385). حقوق جزای اختصاصی. واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی. چاپ دهم.
  63. گلدوزیان، ا. (1385). حقوق جزای عمومی. انتشارات میزان. چاپ یازدهم.
  64. گلدوزیان، ا. (1387). محشای قانون مجازات اسلامی. انتشارات مجد.
  65. لطفی، ا. (1389). بررسی مبنای فقهی عدم قصاص بالغ در قتل. فصلنامه‌ی تخصصی، فقه مبانی حقوق اسلامی سال ششم شماره 22،. دانشگاه بین الملی امام خمینی (ره).
  66. محمودی، ع. (1359). حقوق جزایی اسلام. انتشارات نهضت زنان مسلمان.
  67. محمدی، ا. (1373). حقوق کیفری اسلام قصاص، ترجمه کتابی از مسالک الافهام، تألیف شهید ثانی، و شرایع الاحکام، تألیف محقق حلی، چاپ سوم. مرکز دانشگاهی.
  68. محمدی، ا. (1387). مبانی استنباط حقوقی اسلامی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ ششم.
  69. مرادی، ا. (1391). کمک حافظه اصول فقه (مبانی استنباط حقوق اسلامی).دور اندیشان، چاپ هشتم.
  70. مرعشی شوشتری، م. (1373). دیدگاه‌های نو در حقوق کیفری اسلام، نشر میزان.
  71. موسوی بجنوردی، م. (1389). فقه تطبیقی بخش جزایی.چاپ دوم، انتشارات سمت.
  72. میر محمدصادقی، ح. (1387). جرایم علیه اشخاص، چاپ چهاردهم.
  73. نعمتی، ا. (1384). سقط جنین از دیدگاه فقه مقارن. فصلنامه باروری، ناباروری. دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، ایران. از سایت: نور مگز.
  74. نور بها، ر. (1369). زمینه‌ی حقوق جزای عمومی، انتشارات کانون وکلا، چاپ اول.
  75. ولیدی، م. (1371). حقوق جزای اختصاصی، انتشارات امیرکبیر، جلد دوم، چاپ دوّم.

منابع عربی:

  1. ابن براج طرابلسی، ق. (1411ه.ق). جواهر الفقه، قم، مؤسسه‌ی نشر اسلامی.
  2. ابن براج، ق. (1406ه.ق). دوره‌ی کامل فقهیه. مؤسسه النشر السلامی
  3. ابن رشد، م. (1415ه.ق). بدایۀ المجتهد و نهایۀ المقتصد، بیروت دار المعرفه.
  4. ابن زهره، ع. (1417ه.ق)غنیۀ الفروع الی علمی الاصول و الفروع. به کوشش ابراهیم بهادری. مؤسسه امام صادق(ع).چاپ اول.
  5. ابن قدامه، م. (1404ه.ق). العمره فی فقه الجنسی، دمشق، دارالمتحده.
  6. ابن ماجه، م. (بی‌تا). سنن ابن ماجه، جلد 2، چاپ سنگی، العلی مطبع الفاروقی.
  7. ابن منظور، ا. ( 1408ه.ق). لسان العرب، بیروت، دار احیاء الفرات العربی، چاپ اول.
  8. ابن، شعبه، ح. (1416ه.ق). تحفه العقول عن آل المرسول، چ 4، قم، مؤسسه نشر اسلامی.
  9. ابواسحاق، ب. (1980م) المبرع فی شرح المقنع، جلد هشتم، بیروت، المکتب الاسلامی.
  10. الانصاری القرطبی، م. (1966م). الجامع الاحکام القرآن، جلد اول. بیروت دار احیاء التراث.
  11. بهوتی، م. (1418ه.ق.). کشاف القناع عن متن القناع. دار الکتاب العلمیه چاپ اول. بیروت.
  12. جصاص، ر. (بی‌تا). الهدایه، جلد اول.چاپ اول. المطبعه الخیریه.
  13. حسینی شیرازی، م. (1409ه.ق). الفقه. بیروت. دار العلوم الطبعه النافیه، جلد چهل و هشت.
  14. حلبی. ا. ( 1403ه.ق). الکافی فی الفقه.
  15. الحلی(محقق)، ج. ( 1389 ه.ق) الشرایع الاسلام، نشر مطبعه الاداب نجف اشرف، جلد اول.
  16. خمینی الموسوی، ر. (1368)، تحریر الوسیله، جلد دوم.ترجمه‌ی محمدعلی اسلامی.
  17. خوانساری، ا. (1405ه.ق) جامع المدارک فی شرح المختصر المنافع ، مکه الصدوق.
  18. خویی، ا. (1410ه.ق)، مبانی تکلمۀ المنهاج، چاپ نجف، مطبعه الاداب.
  19. دادمرزی، م. (1385ه.ق). فقه استدلالی. ترجمه‌ی تحریر الروضه فی شرح المعه، انتشارات طه. چاپ نهم
  20. راوندی، س. (1410ه.ق). فقه القرآن.
  21. سرخسی، ا. (بی‌تا) المبسوط، ج 26، مطبعه العاده، مصر.
  22. شافعی، م. (بی‌تا) الاٌم، ج 6، چاپ اول، مطبعه بولاق.
  23. شهید اول، م. (1411ه.ق). اللمعۀ الدمشقیه. ترجمه علی شیروانی.
  24. شهید ثانی، ذ. (1378). تحریر الروضه فی شرح اللمعه. ترجمه‌ی مؤسسه اسماعیلیان،ج 3.
  25. طوسی ابوجعفر، م. (1410ه.ق). [ شیخ الطایفه]، التهذیب.
  26. طوسی ابوجعفر، م. (1410ه.ق). [ شیخ الطایفه]، الخلاف.

102.طوسی ابوجعفر، م. (1410ه.ق). [ شیخ الطایفه]، المبسوط فی الفقه الامامیه.

  1. مظفر، م. (1385ه.ق). ، اصول فقه، ج 1 و 2، ترجمه محسن غرویان. انتشارات دارالکفر
  2. مروارید، ع. (1410ه.ق). سلسله الینابیع الفقهیه،موسوعه الشیعه الدار الاسلامیه.
  3. موسوعۀ الفقهیه. الاسلامیه المقارن.(1410ه.ق). جلد اول. مصر دوازده الوقاف المجلس الا علی للشؤدن الاسلامیه.
  4. نجفی، م. (1363). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام دار الکتاب الاسلامیه.
  5. النوری الطبرسی، م. ( 1408ه.ق). مستدرک الوسایل، قم: مؤسسه آل البیت (ع)، چاپ اول.

 

 منابع اینترنتی:

www.mijohar.bligfa. Com -108

www.Iranilaw. Bligfa. Com -109

www.magiran.ir -110

www.noormags.ir -111

www.tebyan.net -112

wwwasriran.com -113

 

منابع دیجیتال:

114- نرم‌افزار؛ جامعه الفقه 2، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.

115- نرم‌افزار؛ جامعه التفاسیر1و2، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.

116- نرم‌افزار؛ المعجم فقهی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.

117- نرم‌افزار؛ اصول فقه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نو

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مجازات کشتن فرزند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *