پیشینه پژوهشی سبک های دفاعی (رشته روانشناسی تربیتی)

تعداد بازدید
1982 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی سبک های دفاعی (رشته روانشناسی تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست

  • 2-1- مقدمه. 13
  • 2-3- سبک های دفاعی.. 25
  • 2-3-1- انواع سبک‌های دفاعی. 27
  • 2-3-2-خصوصیات مشترک تمام این مکانیسم های دفاعی 31
  • 2-3-3-چه زمانی مکانیسم های دفاعی بیمارگونه و آسیب زا می شوند. 30
  • 2-3-4- دیدگاه‌های مختلف سبک‌های دفاعی. 31
  • 2-3-2-1- دیدگاه پلاچیک… 32
  • 2-3-2-2- دیدگاه آنا فروید. 32
  • 2-3-2-3- دیدگاه اندروز و همکاران. 33
  • 2-5- پیشینه‌ی تحقیق.. 47
  • 2-5-1- پیشینه داخلی. 46
  • 2-5-2-پیشینه خارجی. 51

سبک های دفاعی

سازو کار دفاعی عبارت است از واکنش ناخود آگاه (من )به عنوان قسمتی از شخصیت به منظور کاهش اضطراب از طریق تغییر در ادراک واقعیت،مکانیسم های دفاعی شیوه هایی هستند که افراد به طور نا خود آگاه در برابر رخدادهای اضطراب آور به کار می برند ،تا از خود در برابر آسیب های روانی محافظت می کنند. اندیشه ی به کار گرفتن این اعمال دفاعی در سال 1894 توسط زیگموند فروید مطرح شد. به نظر او ساز وکارهای دفاعی موجب کنار زدن افکار متعارض یا نا خوشایند از حیطه ی هشیاری شده و به این سبب اضطراب را در فرد کاهش می دهند(موللی،1396).

پژوهشگران دریافته اند که سلامت روانی با چگونگی به کارگیری سازوکار های دفاعی پذیرفته شده ارتباط دارد.افرادی که این سازوکارها را به کار می برند با اضطراب به خوبی مقابله می کنند و پاسخ سازگارانه به کشمکش ها می دهند . این پژوهشگران هم چنین در یافته اند که آسیب شناسی روانی با به کار گیری سازو کار های دفاعی ناپسند ارتباط دارد(هاشمی،1391).

فشارهای روانی در کنار هیجان های نا خوشایندی همچون اضطراب وافسردگی جزء لاینفک زندگی مدرن و بشر امروز به حساب می آید.تحولات سریع دنیای مدرن با همه رفاه وآسایش معجزه گونه اش امری حیاتی را مورد تخریب قرار داده ،وآن روان آدمی است.

انسان امروزی با مسائلی در زندگی خویش مواجه است که فشارهای روانی واضطراب بی سابقه ای بر وی تحمیل می کنند ،از تحصیل و رقابت های علمی،سیاسی اقتصادی گرفته تا آلودگی هوا و محیط زیست در کنار پدیده های طبیعی همچون زلزله،سیل ومرگ تنها گوشه ای از حوادث ورویدادهایی هستند که موجب شده شیوه ی مواجه ومقابله با آن ها وکاهش فشار واسترس های ویرانگر به عنوان موضوعی حیاتی برای روان شناسان مطرح شود(محمدی،1378).

انسان هنگام مواجه با چنین رویدادهای اضطراب آوری،دو راه بیشتر ندارد.یا برای کاهش اضطراب حاصل از رویدادهایکوشد،یابه وسیله سبک های دفاعی اضطراب را کاهس دهد

سبک ها ومکانیسم های  دفاعی فرایند‌های تنظیم‌کننده‌ی خودکاری هستند که برای کاهش ناهماهنگی شناختی و به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی در واقعیت درونی و بیرونی از طریق تأثیر‌گذاری بر چگونگی ادراک حوادث تهدید‌کننده وارد عمل می‌شوند (نقل از بشارت، 1391).

مکانیسم‌های دفاعی نوعی فرایند ذهنی یا سبک مقابله‌ای هستند که منجر به ظهور واکنش‌های روانشناختی خودکار شده تا از فرد در برابر اضطراب محافظت کنند (دزیگلیلوسکی[1]، 2010).

الف) سبک دفاعی رشد‌یافته (MATURE): این دفاع‌ها مقبول بوده و از بزرگسالان سالم سر می‌زند. این دفاع‌ها در سلامت روان افراد نقش تعیین‌کننده و مثبتی دارند مثل: فرونشانی ،والایش ،شوخ طبعی،پیشاپیش نگری

ب) سبک دفاعی رشد نایافته (IMMATURE): در کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد اما از آنجایی که استفاده از آنها منجر به رفتار‌های ناپسند و غیر قابل پذیرش اجتماعی می‌گردند در بزرگسالی استفاده از آنها را کنار می‌نهند. این دفاع‌ها بزرگسالان را در کنار آمدن بهینه با واقعیت ناتوان می‌سازند، افرادی که به این دفاع‌ها متوسل می‌شوند معمولاً به بلوغ سازش نایافته و غیر قابل دسترس دست یافتند؛ استفاده مداوم از آنها مشکلات جدی را در کنار آمدن با واقعیت پدید می‌آورد مثل :دلیل تراشی،فرافکنی،انکار،همه کار توانی،ناارزنده سازی،گذار به عمل،بدنی سازی،خیال پردازی اوتیستیک،جابجایی،پرخاشگری منفعلانه،مجزا سازی.

ج) سبک دفاعی روان آزرده (NEUROTIC) در همه افراد شایع است این دفاع‌ها در کوتاه‌ مدت مفید بوده اما در بلند مدت منجر به مشکلاتی در روابط، شغل و کامیابی از زندگی می‌گردند مثل: دیگر دوستی کاذب،تشکل واکنشی،عقلانی سازی،ابطال.

مکانیسم های دفاعی مورد استفاده درسبک دفاعی رشد یافته :

 فرو نشانی:فردبا اجتناب ازتفکر درباره ی مشکلات،آرزوها،احساس ها یا تجارب ناراحت کننده، از عهده ی تعارض هیجانی یا عوامل فشارزای درونی وبیرونی بر می آید.این دفاع تصمیم هشیارانه یا نیمه هشیارانهبرای تعویق در توجه به یک تکانه ویا تعارض هشیار است >در این دفاع وجود ناراحتی ومشکل،تصدیق، اما به طور موقت کنار گذاشته می شود.

والایش:دستیابی به ارضای یک تکانه وحفظ آن ودر عین حال تغییر نتایج آن از حالت نا خوشایند برای اجتماع، به حالتی قابل قبول از لحاظ اجتماعی.

 

منابع

الف) منابع فارسی

  • آبینکی فرد،زهرا.(1382).رابطه بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت با
  • پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  • احسانی، کیومرث. (1371). بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • افروز، غلامعلی. (1373). روانشناسی کمرویی و روش های درمان. تهران: انتشارات دفتر، نشر فرهنگ اسلامی.
  • براندن، ناتانیل. (1384). روانشناسی عزت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. چاپ چهارم، تهران: نشر نخستین.
  • بشارت، محمد علی. (1387). نارسایی های هیجانی و سبک های دفاعی، مجله ی اصول بهداشت روانی،شماره 10 (3).ص 181-190.
  • بیابانگرد، اسماعیل. (1371). بررسی روابط بین مفاهیم کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستان های شهرستان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  • بیابانگرد، اسماعیل. (1391). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، پیوند، ماهنامه آموزشی تربیتی اولیا و مربیان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
  • جلالی، داریوش و نظری، آذر. (1388). تاثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابزاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی، تحقیقات علوم رفتاری، 70 (1). 43-53.
  • حمیدی، فریده. (1391). بررسی مقایسه ای مکانیزم های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان تربیت معلم به تفکیک جنسیت، فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده، سال هفتم، شماره 2.
  • خدیوی، اسدالله و وکیلی مفاخری، افسانه. (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز، مجله علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 13. 45-66.
  • رضایی، اکبر. (1395). روانشناسی در آموزش و پرورش، نظریه ها پژوهش ها و الگوها. تبریز: انتشارات آیدین.
  • رینولد،بین؛کلارک،هریس.(1386).روش های تقویت عزت نفس در نوجوانان.ترجمه ی پروین علیپور.تهران:نشر به.
  • سلحشور، ماندانا. (1390). پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان. انتشارات واژه آرا.
  • سید محمدی، یحیی. (1385). انگیزش و هیجان. تهران: نشر ویرایش.
  • سیف، علی اکبر. (1376). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
  • سیف، علی اکبر. (1384). روانشناسی پرورشی و روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه.
  • شاملو، سعید. (1385). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
  • شکری، ایوب؛ کدیور، پریسا؛ نقش، زهرا؛ فنایی، زهرا؛ دانشورپور، زیور و مولایی، محمد.(1386). بررسی رابطه صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی و مطالعات روانشناختی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • شولتز، دوان.(1376). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی .(1998).
  • شیری، فاطمه.(1395). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران. قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
  •  عرب، علی.(1379). بررسی سبک اسناد و عزت نفس در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز و قاسمی، زهره.(1390). بررسی رابطه بین اهمال کاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان. فصلنامه آموزشی و ارزشیابی، دوره 4. شماره 14.
  • فتحی آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه.(1391). آزمون های روان شناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران، انتشارات بعثت، چاپ هفتم ویرایش جدید.
  • فیروزی، سمیه (1384). بررسی رابطه عزت نفس با پذیرش اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اراک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک.
  • قادرنژاد، موسی (1393). بررسی رابطه بین حافظه و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
  • قنبری طلب، محمد؛ ارجمند، شیرین؛ قنبری، علی و قنبری، لیلا (1394). بررسی رابطه خلاقیت هیجانی با عزت نفس دانشجویان، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
  • کیوان زاده، محمد؛ کیوان زاده، هدیه و لواسانی، مسعود (1386). رابطه فعالیت تحصیلی، انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و متغیرهای بافتی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 3. شماره 1. 99-123.
  • مبارکی، اصغر.(1390). بررسی تاثیر آموزش گروهی عزت نفس بر خودپنداره دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
  • محمدزاده ادملایی، رجبعلی.(1384). مقایسه دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز با سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه شهید چمران اهواز.
  • محمدی، ملیحه.(1393). مقایسه سبک های دفاعی و سبک های مقابله ای در دانشجویان مبتلا به اختلال وسواسی جبری، اختلال افسردگی اساسی و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
  • مسگران ،حمید .(1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد تهران .
  • مشکی، مهدی.(1387). بررسی تاثیر برنامه آموزشی با بکارگیری عزت نفس و باورهای کنترل برای ارتقا سلامت روانی دانش آموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی فیض، دوره 12. شماره 4.
  • مطهری، مرتضی.(1366). سیری در نهج البلاغه. قم، مرکز تبلیغات دارالتبلیغ اسلامی.
  • مفتاح، سیمین.(1381) بررسی رابطه کمرویی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • موسوی نسب، سید محمدرضا. (1382). نقش انگیزش و انگیزش در یادگیری. مقاله دانشجویان دکتری روانشناسی تربیتی. فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی، شماره 57.
  • موللی،کرامت. (1396). مبانی روانکاوی فروید- لکان. چاپ یازدهم ،تهران: نشرنی.
  • مهدوی، عنایت.(1389). بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت پذیری بر عزت نفس دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. آرشیو (SID).
  • نوبخت ساربان، فاطمه.(1393). بررسی بین باور داشتن به اتمام کارها و عزت نفس با سلامت روان دانش آموزان دختر متوسطه مشکین شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
  • نوحی، سیما؛ حسینی، سید مرتضی؛ رخساری زاده، حمید؛ صبوری، امین و علیشیری، غلامحسین. (1391). بررسی انگیزه پیشرفت و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان. مجله طب نظامی، دوره 14. شماره 3.ص 200-204.
  • نوربخش مقدم، علیرضا. (1395). دانشنامه روانشناسی مردمی.
  • هاشمی، ملیحه سادات. (1391). بررسی رابطه سهل انگاری تحصیلی و مکانیسم های دفاعی با انگیزش پیشرفت  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  • یزدانپور، ندا؛ یوسفی، علیرضا و حقانی، فریبا. (1390). تاثیر آموزش به روش پروژه های مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم تجربی فولاد شهر در درس آمار و مدلسازی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی.
  • یوسفی، رضا. (1374). مقایسه عزت نفس در دو گروه دانش آموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوه های بالابردن عزت نفس در گروه های ناموفق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

ب) منابع خارجی

  • Alves,M;Pexoto,F;Amaval,V;Pedro,I. (2002).Self-esteem and Academic Achievement amany
  •           Adolescents. Educational Psycholology,22,(1),51-62.
  • Andrews,G. ;Sigh,M.;Bond,M. ( 1993). The defenes style question naïve. Journal of nervous    
  •     and mental disorder, 18(1). 246-256.
  • Blaya,L;Rothbluam, E. (2014). Academic procrastination frequency and cognitive-bhavioval correlates.
  • Bowiner,B. (2004). Psychological defense mechanisms: a new perspective american. Journal of psychololiysis G4 (1), 1-26.
  • Brody,S;Varson, C. M. (2012). Brief report : self harm is associated with in mature deference mechanisms but not substance: use in a nonclinical scottish adolescent sample: Journal Of Adolescent, 35. 765-767.
  • Bulik,C. M; Sallivam, P.F; Carter, F. A; Juyce, P.K. (1997). Life time comorbidity of alchol dependence in women with bulimia nervosa.
  • Cramer, H. J. M. (2012). A questionnaire measure of achievement motivation : journal of appliedeal psychology. 54(4).Pp.353-363.
  • Cramer, P. (2000). Defense mechanisms in psychology today. Jam psychology. 55 (6), 637-646.
  •  Dziegielewski,S.F.(2010).DSM-IV-trinaction.new jersey:john wily and sins,Inc
  • Hanson, R.N.A, Burgess, Frith, C.D. (2000). Recoding, storage. Rehevacal and grouping in verbal shorl-term memory: An F Mri Study.
  • Hermans, H.J.M. (1970). Aguestionnaire measure of achievement motivation, journal of applidpsychology. 54(4),Pp. 353-363.
  • Jhone D; Cotherine. T; Mac Athar (2004). Research network on socioeconomic, status and lthealth. From: Www.Macees. Ucsf. Edu/Research/Psycholosocial/ Norebook/ Self-Esteam. Html
  • Mcceleland. (1965). The achieving society. New Yourk: Ree Press.
  • Nicolas, Michel, Sandal,Grmyeldneim, Wisskarne, Yuspova, Anna.(2013). Mars-105 study: time rouvs and relationship brtwean. Coping elefense mechanism soemotions and depreasion: Journal Of Envivonmental Psychology, (35): 52-58
  • Osborne,j.w;walker,c.(1997).stereotype.threat,indentification whit academics,and whit arawel from school ,why the most successful student of colour might be mostly  likely towithdvan . Educational Psychology ,26.563-577.
  • Rogers.C.E. (1969). Freedom To Learn. Colanbus, Oh: Merrill.
  • Weiner,B;Frieze,I;Kukla,A;Read, L; Rest, S; Rosenbuam, R. (1971). Perceiving the coases of successipnal failure, Morristown, Nj: General Learning Press.
  • Wise.T.N; Mannls, Epstein S. (1991). Ego defenes style and alexithymia: a discriminallt validation study. Psychother psychosom: 56: 141-5.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی سبک های دفاعی (رشته روانشناسی تربیتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *