با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری اوقات فراغت در ورزشکاران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش
1.2. زمينههاي نظري. 9
1.1.2. اوقات فراغت.. 9
2.1.2. اوقات فراغت از ديدگاه اسلام 10
3.1.2. صور گذران اوقات فراغت.. 11
1.3.1.2. سياحت و زيارت.. 12
2.3.1.2. تلويزيون. 12
3.3.1.2. موسيقي. 12
4.3.1.2. ورزش کردن. 12
5.3.1.2. خانه، خانواده و دوستان. 13
6.3.1.2. فعاليتهاي هنري، فرهنگي و مذهبي. 13
7.3.1.2. گردش و قدم زدن. 13
2.2. سلامت رواني و تعاريف آن. 13
1.2.2. نظريههاي مختلف در مورد سلامت رواني. 14
2.2.2. نظريه زيست شناختي. 15
3.2.2. نظريه روانکاوي. 15
4.2.2. نظريه بوم شناسي. 15
3.2. اهميت روانشناسي در ورزش.. 16
4.2. دلايل اهميت فعاليتهاي ورزشي. 16
5.2. نقش فعاليتهاي ورزشي در پر کردن اوقات فراغت.. 18
6.2. اثر فعاليتهاي ورزشي بر سلامت رواني. 19
7.2. ورزش و سلامت جسماني. 21
1.7.2. ورزش و اضطراب.. 22
2.7.2. ورزش و کيفيت خواب.. 22
3.7.2. ورزش و کارکرد اجتماعي. 23
4.7.2. جلوگيري از آسيبها و انحرافات اجتماعي. 24
5.7.2. ورزش و افسردگي. 26
8.2. مروري بر مطالعات انجام شده 26
1.8.2. داخل کشور. 26
2.8.2. خارج از کشور. 30
منابع. 61
اوقات فراغت
يکي از عرصههايي که زندگي روزمره را بازنمايي ميکند و قدرت و مقاومت را در زندگي انسانها به نمايش ميگذارد، عرصه فراغت[1] است. فراغت عرصهاي است که اختيار و آزادي انسانها در آن عرصه بيشتر قابل اعمال است. در نتيجه برخلاف کار که انضباط بيشتري را ايجاب ميکند فضاي مناسبي براي مقاومت در برابر رويههاي فرهنگي جا افتاده و پديدآوردن روالها و کردارهاي جديد است. از اينرو است که گفتهاند فراغت ميتواند فرهنگ ايجاد کند و هويت افراد را آشکار ميسازد.
امروزه فراغت به اوقاتي از زندگي اطلاق ميشود که انسان کار موظفي و ديگر وظايف شرعي و اجتماعي خود را تمام کرده باشد و در پي بهرهبرداري از اين زمان با خواب، ورزش و تفريحات سالم است. فعاليت کودکان در اوقات فراغت بازي است، در صورتي که اين وقت را بزرگسالان در ورزش و ساير فعاليتهاي فرهنگي و هنري ميگذرانند (زرخواه، محمد، 1388). چنانچه فعاليتهاي انسان را در 24 ساعت مورد ارزشيابي قرار دهيم به اين نتيجه ميرسيم که در يک شبانهروز فعاليتهاي ما داراي سه بخش است. قسمت اول، کار و تلاش و مشغله شغلي و حرفهاي است. تلاش اين قسمت بيشتر ميتواند معطوف به تأمين معاش و برآورده شدن نيازهاي مادي فرد و خانواده او باشد. بخش دوم از زندگي ما استراحت و خواب است که منجر به تجديد قوا شده، ما را براي فعاليت روز بعد آماده مينمايد. و اما بخش سوم را اوقات فراغت تشکيل ميدهد. در بخش سوم فرد نه در فعاليت براي امرار معاش است و نه در خواب و استراحت براي تجديد قوا (خداداد كاشي، حميد، 1384). افراد در اين اوقات ميتوانند به کارهاي مورد علاقه خويش مشغول شوند و اموري را تجربه کنند که در اوقات ديگر زندگي برايشان امکانپذير نباشد (زرخواه، محمد. 1388).
در جوامع آگاه و سالم مردم تلاش مينمايند در ساعات غير از کار و استراحت، وقت خود را صرف کارهاي سودمند داوطلبانه، خدمات اثربخش رايگان، ساختن، آفريدن، آموختن، پژوهش کردن، فعاليتهاي هنري و مذهبي نمايند. به موازات فعاليتهاي مردمي، فرهيختگان رشته تعليم و تربيت، سياستمداران و مديران کلان و مطلع جوامع با سنجيدهترين تمهيدات سياستهايي را پيريزي ميکنند تا اوقات فراغت مردم بصورت اثر بخش و بنفع جامعه پرگردد (خداداد كاشي، حميد، 1384). شادابي، نشاط واحساس خوشبختي يکي ازموهبتهاي الهي است که درسايه تندرستي وسلامت رواني به انسانها اعطاشده است، علاوه برآن، سلامت رواني يکي ازمهمترين عوامل مؤثردرارتقاوتکامل انسانهامحسوب ميشود.
احساس رضايت يکي از ويژگيهاي فراغت است جستجوي سرگرمي براي فراغت تا آنجا اهميت دارد که اگر رضايت خاطر فراهم نشود مفهوم خود را از دست ميدهد. از اين جهت اوقات فراغت به دو نتيجه منتهي ميشود يکي اينکه از طرفي باعث شکوفايي و بارور نمودن شخصيت فرد ميگردد و از طرف ديگر باعث انهدام و تخريب روحيات و شخصيت افراد را فراهم مينمايد. لذا در اينجا اوقات فراغت سالم و سازنده ميبايست از اوقات ناسالم و تخريبکننده از يکديگر تفکيک شوند. از نتايجي که اوقات فراغت سازنده ميتوان منتج به آنها ميشود ميتوان به رفع خستگي و تجديد قوا گريز از واقعيت ملالآور روزانه و بالاخره رشد و تعالي فرد را نام برد (خداداد كاشي، حميد، 1384).
دومازيه جامعهشناس فرانسوي هم يکي از اهداف و نتايج فعاليتهاي اوقات فراغت را به ظهور رساندن استعدادها و خلاقيتهاي فردي دانسته و اين اوقات را در سه بعد تقسيمبندي ميکند:
1) بعد استراحت: براي رفع خستگي و جبران صدمات جسماني و رواني ناشي از هيجانات مداوم کار.
2) بعد تفريح و سرگرمي: براي رفع خستگي ناشي از يکنواختي وظايف روزانه در محل کار، اداره يا منزل.
3) بعد شخصيت: زيرا فراغت انسان را از امور روزمره و فعاليتهاي يکنواخت کاري و قالبيشدن امور روزانه ميرهاند، استعدادهاي جسمي و ذهني فرد را پرورش ميدهد و از همين طريق در شکلگيري شخصيت فرد موثر خواهد (هيوود، لس. كيو، فرانسيس. جان اسپينگ، 1384).
در بعد مفاهيم ذهني اوقات فراغت به چهار موضوع برخورد خواهيم داشت که عبارتند از: اوقات فراغت به عنوان بازمانده وقت، اوقات فراغت به عنوان فعاليت، اوقات فراغت با مفهوم عملکردي و اوقات فراغت به عنوان آزادي عمل.
در مورد اوقات فراغت بعنوان وقت بازمانده منظور اوقات غيرموظف ميباشد. پس در اينجا وقت بازمانده پس از وقت کار ميباشد. شخص ميتواند با آزادي نسبي در اين زمان، اوقات خود را صرف نمايد. اما در مفهوم اوقات فراغت به عنوان فعاليت منظور اين است که شخص در وقت آزاد خود در فعاليتهاي مورد علاقه خود شرکت داشته باشد. در مفهوم عملکرد، اوقات فراغت عبارت است از فعاليتهايي که براي شخص و جامعه مفيد ميباشند، لذا در وقت آزاد، فعاليتهايي را انجام ميدهد که نتايج درماني، آرامبخش و جبراني بدنبال داشته باشد. در انگارش اوقات فراغت بعنوان آزادي عمل منظور اين است که انسان زماني داراي اوقات فراغت است که از پايبندي به ديگر لايهها رها باشد. بنابراين در اين اوقات فرد با آزادگي، خويشتن خويش را بروز خواهد داد (هيوود، لس. كيو، فرانسيس. جان اسپينگ، 1384).
فهرست منابع
احمدي، محمدرضا. (1379). مقايسه سلامت رواني دانش آموزان پسر ورزشکار و غيرورزشکار دبيرستانهاي شهرستان سسندج. پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه تهران.
اسدي، ع، تعاريف فراغت و ديدگاههاي آن، سمينار ملي رفاه اجتماعي، سازمان برنامه و بودجه 1352.
اصفهاني، نوشين. (1381). تاثير ورزش بر سلامت رواني در بعد جسماني، اضطراب و اختلال خواب، كاركرد اجتماعي و افسردگي دانشجويان دانشگاه الزهرا. حركت، صص 75-86.
انوار الخولي، امين. (1381). ورزش و جامعه. حميدرضا شيخس. تهران: اول، انتشارات سمت.
بيات، محمدرضا، كلهر، علي، شادمهر، بيژن، صنعادي، جواد، ابراهيمي عطري، احمد، دو و ميداني، جلد اول 1379، ص 3-4.
بيات، محمدرضا، بررسي عملكرد ورزشكاران نخبه دو ميداني كشور در سال 1374 و تحليل عملي مهارت اجرايي آنها در مقايسه با عملكرد ورزشكاران دو و ميداني زبده جهان، كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، شوراي عالي پژوهش. ص 2.
پاركز، ژانتبي. آر، بيورلي. زنگر، كي. و كوارترمن، جروم (1382). مديريت معاصر در ورزش. محمد احساني. تهران: اول، دفتر نشر آثار علمي دانشگاه تربيت مدرس.
تام جارمن، رايد هنلي (1385) آموزش كشتي، ترجمه محمدخواه، همت، ص 11.
تندنويس، فريدون. (1381). جايگاه ورزش در اوقات فراغت زنان ايراني. نشريه حركت، 12، صص 104-87. .
جعفري حجين، افسر. شب خيز، فاطمه. و مشهوري، مرضيه (1385). بررسي ميزان اوقات فراغت دانشجويان دختر دانشگاه تهران با تاكيد بر تربيت بدني. نشريه حركت، بهار، (27)، 103-116.
جعفري، فرانك. (1380). عوامل استرس زا در نوجوانان 13 ساله مدارس راهنمايي منتخب شهر كرمانشاه. بهبود، شماره اول، صص 41-35.
جلالي فراهاني، مجيد، مديريت اوقات فراغت و ورزشهاي تفريحي، انتشارات دانشگاه تهران، 1387.
جمشيدي، احمد. (1382). بررسي ميزان و نحوه گذراندن اوقات فراغت فرزندان شاهد سراسر كشور. تهران: بنياد شهيد انقلاب اسلامي، ص 50-52.
خداداد كاشي، حميد، (1384). تعيين اثربخشي فعاليتهاي ورزشي فوق برنامه دانشگاههاي تهران و ارائه الگوي اثربخش. رساله دكتري تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تربيت مدرس.
خدارحيمي، سيامک، (1374)، مفهوم سلامت روان شناختي. مشهد: انتشارات جاويدان خرد.
خالدان، اصغر. (1365). جزوه درسي انتشارات دانشگاه تهران، ص 32.
خلجي، حسن. بهرام، عباس. و آقاپور، سيدمهدي. (1386). اصول و مباني تربيت بدني و علوم ورزشي. تهران: اول انتشارات سمت.
حستن زاده، رمضان. (1385). نقش و جايگاه ورزش در ارتقاء بهداشت رواني دانشجويان و ارائه راهكارهاي علمي. مجموعه مقالات سومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان. دانشگاه علم و صنعت ايران، اول، صص 107-105
حمايت طلب، رسول. بزازان، صديقه. لحمي، ريحانه. (1382). مقايسه ميزان شادكامي و سلامت رواني دانشجويان دختر ورزشكار و غيرورزشكار دانشگاههاي تهران و پيام نور. علوم حركتي ورزشي، شماره 18، صص 132-140
دارابي، مهري. (1381). بررسي عوامل فرهنگي گرايش زنان به ورزش در تهران. نخستين همايش پايان نامه، پژوهش و كتاب تربيت بدني و علوم ورزشي دانشكده تربيت بدني دانشگاه تهران.
دوماذير، ژوفر (1375)، زمان فراغت از ديدگاه تاريخي و جامعه شناسي، ترجمه آدينه م، مجله فرهنگ و زندگي
راهنما، اکبر، (1383). بررسي وضعيت بهداشت رواني و جسماني دانش آموزان ديرآموز و عادي در مدارس استان همدان. دانش و رفتار، شماره نهم، صص 48-35.
رحماني نيا، فرهاد، (1377). مباني رواني- اجتماعي در تربيت بدني. انتشارات دانشگاه گيلان، چاپ اول، 1377.
زرخواه، محمد. (1388). گذران اوقات فراغت كاركنان بانك ملت شهر تهران و نياز سنجي برنامههاي تفريحي و ورزشي. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز، ص 24.
سارافينو، اداورد پ. (1384). روانشناسي سلامت. سيدعلي احمدي ابهري. تهران: اول، انتشارات رشد.
سرمد، زهره. حجازي، الهه. بازرگان، عباس. روش تحقيق در علوم رفتاري، 1388 دانشگاه تهران.
سليماني كشايه، سجاد. (1388). مقايسه ارتباط نحوهگذران اوقات فراغت (تاكيد بر فعاليتهاي ورزشي) باسلامت رواني بين دانشجويان ورزشكار و غير ورزشكار دانشگاه تربيت مدرس. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران.
سکادان، اوما. (1380) روش تحقيق در مديريت، ترجمه محمد صائيي، محمود شيرازي، 1390، نشر آموزش مديريتي.
سووارن، مايكل ويدريك (1384) جغذافياي ورزش و اوقات فراغت، مترجم احمدپور، زهرا، ص 45
صفانيا، عليمحمد، نحوه گذران اوقات فراغت دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي كشور با تاكيد بر فعاليتهاي ورزشي، نشريه حركت 1380، شماره 9 ص 128.
صابريان، معصومه. حاجي آقاجاني، سعيد. و قرباني، راهب. (1382). بررسي وضعيت سلامت رواني سالمندان و ارتباط آن با نحوه گذراندن اوقات فراغت. دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشت درماني سبزوار، 10 (4)، صص 53-60.
عباس نقط چالي، محمدصالح. (1383). بررسي نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهرستان شهريار با تاكيد بر فعاليتهاي ورزشي و تاثير آن بر نگرش به مواد مخدر. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي، ص 11.
عادل، آذر. منصور، مومني. آمار و کاربرد آن در مدريريت (تحليل آماري) 1387 انتشارات سمت.
عبدلي، بهروز. (1373). بررسي ويژگيهاي شخصيت دانشجويان ورزشكار نخبه. پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس، تهران. سرمد، زهره؛ مجازي، الهه؛ بازرگان، عباس (1388). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري تهران
فرح الهي، نصرتالله، بررسي جايگاه تربيت بدني و ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجويان دختر دانشگاه تهران، پاياننامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، 1373. . .
فرحبخش، سعيد. غلامرضايي، سيمين. نيكپي، ايرج. (1386). بررسي بهداشت رواني دانشجويان در روابط با عوامل تحصيل اصول بهداشت رواني، شماره 33 و 34، صص 66-61.
فضل الهي، سعيد، (1384). مقايسه ميزان سلامت رواني دانش آموزان مقطع متوسطه شرکت کننده در فعاليتهاي هوازي و بي هوازي. پايان نامه کارشناسي ارشد تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران.
قائم، هاله. محمدصالحي، نرگس. و محمد بيگي، ابوالفضل. (1387). چگونگي گذراندن اوقات فراغت و همبستههاي آن در دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شيراز. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، (19)، صص 70-80. .
قراخانلود، رضا، عليزاده، محمدحسين، بررسي چگونگي گذران اوقات فراغت جانبازان و معلولين با تاكيد بر نقش تربيت بدني و ورزش، نشريه حركت شماره 6 پاييز 79، ص 23-29.
کرتيس، آنتوني جي، (1385). روانشناسي سلامت. علي فتحي آشتياني. تهران: دوم انتشارات بعثت.
ليكر، آنتوني. (1384). فراتر از مرزهاي تربيت بدني. الهام روشنپور. تهران، اول، انتشارات بامداد كتاب
متين همايي، ح. (1377). مقايسه نگرشهاي منجر به افسردگي در دو گروه ورزشكار از فرزندان شاهد. المپيك، ص 41.
محمد احساني. تهران: دوم. اوقات فراغت.، نشر بامداد كتاب
محمديان، نيره، (1372). بررسي اثرات ورزش بر بهداشت رواني نوجوانان و جوانان. خلاصه مقالات نخستين کنگره بين المللي ورزش. اصفهان، مرداد.
موسوي، جعفر. مظفري، سيد اميراحمد. (1386). مقايسه فشار رواني كاركنان ورزشكار و غير ورزشكار واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي منطقه 3 كشور. علوم حركتي ورزشي، شماره نهم، صص 70-59
موظف رستمي، محمدعلي. (1380). اصول برنامه ريزي اوقات فراغت. تهران: اول، انتشارات گويه
مجتهدي، حسين. و علي دلاور. (1381). بررسي و شناخت علل گرايش و عدم گرايش دانش آموزان دختر و پسر سراسر كشور به ورزش. پنجمين همايش ملي تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه شهيد چمران اهواز.
نريماني، محمد. (1385). مقايسه سلامت عمومي دانشجويان ورزشكار و غيرورزشكار. مجموعه مقالات سومين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران، اول، 1385، صص 364-360. .
نوربخش، پريوش (1379). ساخت و اعتباريابي ابزار اندازه گيري عوامل فشارزاي دبيران تربيت بدني استان خوزستان و تعيين رابطه بين اين عوامل با سلامت رواني آنها. رساله دكتري مديريت تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تربيت معلم.
نوابي نژاد، شکوه. (1373). بررسي ميزان پراگندگي افسردگي در بين زنان ورزشکار و غيرورزشکار. مجله علمي پژوهشي علوم انساني، دانشگاه الزهرا، شماره 11 و 12.
هيوود، لس. كيو، فرانسيس. جان اسپينگ، پيتر براهام، كاپنرهارست، جان. و هنري، يان. .
هومن، عباس، (1376). استانداردسازي و هنجاريابي پرسشنامه سلامت عمومي بر روي دانشجويان دوره کارشناسي تربيت معلم. دانشگاه تربيت معلم، موسسه تحقيقاتي تربيتي
Blumental. J A, “long- term effects of exercise on Psychological functionting in oldermen and women”, J-Geront, et all 1991 no, 46 (6) , pp: 325-61. .
Callahan, Sarah, R (1999) Understanding Health- status Barriers that Hinder the transition from welfare to work, National Governor- s association, 202/624-5300.
Cheung, p, & Spears, G (1994). Reliability and validity of the combadian version of the 28-item General Health Questionaire. Social Psychaiatric Epidemiology, 29, 95-99.
Chiu, L. K. (2009). University Students’ attitude, Self-Efficacy and Motivation Regarding Leisure Time Physical Participation. Journal Pendidik and Pendidikan.
El-Gilany, A. H; Badawi, K; El-Khawaga, G: Awadalla, N. (2011). Physical activity profile of students in Mansoura University, Egypt. Eastern Mediterranean Health Journal. 17 (8). 694-702.
Gabrielle. , Anderson, Angela D. Whipple & Shane, R. Timerson (2002) Grade Retention achievement & Mental health outcomes, National association of School Psychologists
Haase, A. , Steptoe, A. , Sallis, J. F. , & Wardle, j. (2004). Leisure time Physical activity in university students from 23 countries: associations with health beliefs, risk awareness, and national economic development. Preventive Medicine, 39, 182-190.
Jorna. M, Ball. K, Salmon. J, “Effects of a hoslistic health Program on women’s Physical activity and mental and spiritual health” Journal of science and medicine Sport, July 2006.
Kenechtle. B, “Influence of Physical activity on mental well-being and Psychiatric disorders”, Schweiz Roundsch Med Prax, 2004 Aug; 25; 93 (35) , pp: 1403-11.
Kenneth, R. Fox. (1999). “The influence of physical activity on mental well being” Department of exercise and health sciences, university of Bristol, Priory House, Woodlands Rd, Bristol, UK.
Kerkaldy, B (2002). The relationship between physical activity and self image and problem behavior among adolescents. Journal of Addiction. Vol. 37, N. 11, P. P: 111-121.
Kernreich C, De Name N. “The impact of regular Physical activity on Physical and mental health, 2005 Mar- Ape; 22 (2) : 89-96.
Lewis CF, Siegel IM, Lewis MA, Feeling bad: exploring source of distress among preadolescent. Am J. Public Health 1984, 74 (2) : 117- 121. .
Masanory, K. , cajdler, A. Pokorski, M. (2008). Influence of physical Activity on Phychosomatic Health in obese Women. Journal of physiology and pharmacology 2008, 59, supplb, 441-448. www. jpp. krakow. pl
Masanory, ohate. Tetsuyd, Mizoue. Norio, Mishima. And mashaharu ikeda. (2007) Effect of the physical activity in leisure time and commuting to work on mental Health. Journal of occupational Health. 2007; 49: 47-52
Peluso. MA, Andrade. LH, “physical activity and mental health: the association between exercise and mood”. Clinics, 2005 Feb: 60 (1) , 61-70 Epub 2005 Mar.
Richardson CR, et al. “Integrating Physical activity into mental health service for person with series mental illness”. University of Michigan, Psychiar Serv, 2005 Mar 56 (3) : 324-31.
Rostad, F. G. , long,. B. C. (1996). Exercise as a coping strateg for stress: A review, 27/2: 197-222
Sarah, Trainor, Paul Delfabbro, Sarah Anderson, Anthony Winefield. (2010). Leisure activities and adolescent psychological well-being. Journal of Adolescence. 2010; 173-189.
Schenborn CA. Barnes PM (2002) Leisure-time Physical activity among adults: United Statesm 1997-1998, Hyattsville, Marylan: National Cnter for Health Statistics. Advanced Data from Vital and Health Staistics, no. 35, Retrieved from the world wide web (2006) : http: //www. scielosp. org
Shepherd, R. J. K. (1979). Exercise and relaxation in health promotion, Sports Med, 23/4: 211-217
Tasai Eva, (2005) A cross cultural study of the influence of perceived positive outcome participation in regular active recreation: Hong Konand Australian University Students. Leisure Sci. Vol. 27, (5) : 385-404.
Wendel – vos GC, et al. “Leisure time physical activity and health- related quality of life: cross- sectional and longituadinal associations”. Center for prevention and Health Services Research. Qual Life Ros. 2004 Apr; 13 (3) : 667-77.
Wijndealea Katrie, Mattonb Cynn, Nathalie c, Duvigneaud JohanL efeverb, Bourdeaudhuija Ilse De, WiliamDuquetc, Martine ThomisbRenaat M. Philippertsa. (2007). Association between leisure time physical activity and stress, social support and coping: A cluster-analytical approach. Psychology of sport and Exercise 8 (2007) 425-440.
www. elsevier. Com/locate/psychsport
Yoshikoa, C, & Simpson, S. (1989). The Aristotelian view of leisure, Athens, Sparta and Rome. JOPERD, 36-39
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.