پیشینه پژوهشی تفکر انتقادی (رشته علوم تربیتی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
491 کیلوبایت
تعداد صفحه
58
تعداد بازدید
2503 بازدید
۷,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی تفکر انتقادی (رشته علوم تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

از سایت سحافایل می توانید پرسشنامه تفکر انتقادی را نیز دریافت نمایید.

فهرست محتوا

  • 2-1- مقدمه. 13
  • 2-2- تفکر انتقادی.. 13
  • 2-2-1- مقدمه. 13
  • 2-2-2- تعریف تفکر. 14
  • 2-2-3-  استانداردهای تفکر. 14
  • 2-2-4- تعریف تفکر انتقادی.. 15
  • 2-2-5- تاریخچه تفکر انتقادی.. 17
  • 2-2-6-  ابعاد و راهبردهای تفکر انتقادی.. 18
  • 2-2-7-  ویژگیهای تفکر انتقادی.. 23
  • 2-2-8- صفات متفکران انتقادی.. 25
  • 2-2-9- ضرورت و اهمیت تفکر انتقادی.. 27
  • 2-2-10-  مهارتهای تفکر انتقادی.. 29
  • 2-2-11-1- فراشناخت.. 33
  • 2-2-11-2- انگیزش.. 35
  • 2-2-11-3- خلاقیت.. 36
  • 2-2-12- سطوح تفکر انتقادی.. 37
  • 2-2-13- آثار مثبت و سازنده تفکر انتقادی.. 40
  • 2-2-14- موانع شکل گیری تفکر انتقادی.. 44
  • 2-5- پیشینه تجربی. 81
  • 2-5-1- پیشینه داخلی. 81
  • 2-5-2- پیشینه خارجی. 83

مقدمه

تفکر یکی از سه جنبه مهم شناخت (ادراک، یادگیری، تفکر) است. تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح میگردد که انسان با مسئله ای مواجه است و خواستار حل آن است. در این هنگام در ذهن، تلاشی برای حل مسئله آغاز میگردد که این تلاش ذهنی را، تفکر می نامند. یکی از توانایی های فکری ارزندهای که دانش آموزان باید در مدارسی کسب کنند این است که شنیده ها، خوانده ها، اندیشه ها و اعتقادهای مختلفی را که در زندگی با آنها روبهرو می شوند ارزشیابی کنند و درباره آنها تصمیم های منطقی بگیرند. این توانایی ارزنده تفکر انتقادی (تفکر نقادانه) نام دارد. این روزها تفکر انتقادی به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است، زیرا ما همواره با مقدار زیادی اطلاعات گمراه کننده، تبلیغات تجاری و سایر انواع تبلیغات روبه رو می شویم که باید سبک و سنگین کنیم و سره را از ناسره جدا کنیم (سیف، ۱۳۹۱).

تعریف تفکر

سوسو[1]، معتقد است که تفکر فرایندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیله تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد میگردد (فرشادفر، 1395).

بنا به تعریف دیبونو تفکر عبارت است از: «مهارتی کنشگر که هوش به واسطه آن بر تجربه تأثیر میگذارد». بر اساسی این تعریف هر میزان مذاکرات و مباحثات فکری از شتابزدگی و قضاوت آنی دور شوند، جستجوگری و تأمل در آنها ارتقاء یافته و فرصتهای یادگیری افزایش می یابد (فرداودی، 1396).

استانداردهای تفکر

برای آنکه متفکری تأثیرگذار باشیم باید در تفکر شرکت کنیم و باید استانداردهای خردورزی را برای ارزیابی تفکر خود به کار بندیم. استانداردهای تفکر از ماهیت خود تفکر و همچنین، آنچه ما مشخصاً برای تفکر کردن باید انجام دهیم سرچشمه می گیرد (پاول و الدر[2]، ۲۰۰۸). این استانداردها با توجه به ویژگیهای تفکر عبارت اند: استاندارد وضوح داشتن از این واقعیت سرچشمه میگیرد که ما نیاز داریم با میخواهیم که با معانی معینی با دیگران ارتباط برقرار کنیم و داشتن زبان مبهم و غیر شفاف به این هدف صدمه میزند.

استاندارد صحیح بودن در تفکر از این واقعیت سرچشمه می گیرد که ما تلاش می کنیم که چیزها را به شکلی که آنها واقعاً هستند، درک و مرتبط نماییم. تفکر بدون توجه به صحت محتوای خود این هدف را مخدوش میسازد. استاندارد دقیق بودن از این واقعیت سرچشمه میگیرد که ما اغلب نیاز داریم برای دستیابی به هدف، موضوعات را خرد کرده و اجزای آن را به شکل خاص جدا کنیم. موشکافی نکردن یا شکست در جمع آوری جزئیات و مشخصات خرد، به این هدف خدشه وارد می کند (فرداودی، 1396).

استاندارد مربوط بودن از این واقعیت سرچشمه میگیرد که برخی از اطلاعات که احتمالاً درست هم هستند، نمیتوانند در پاسخ به یک سؤالی مورد استفاده قرار گیرند. اطلاعات نامربوط در قرایند تفکر رخنه کرده، ما را از اطلاعاتی که واقعاً نیاز داریم منحرف نموده و اجازه نمی دهند که بتوانیم به پرسشها فوراً پاسخ دهیم.

استاندارد عمیق بودن بدین معنی است که در بررسی هر موضوع باید بتوانیم پیچیدگی های آن، عوامل ایجاد کننده آن، مشکلات پیش روی آن را شکافته و درک نماییم. استاندارد وسعت نظر داشتن بدین معنی است که به دیگر دیدگاه ها، نقطه نظرات دیگر افراد در ارتباط با موضوع و دیگر روشهای بررسی موضوع توجه شده و به خوبی درک شوند (ازکان[3]، 2010).

استاندارد منطقی بودن به نتیجه گیری بر اساس رابطه ی منطقی و عقلانی میان اطلاعات و شواهد تأکید می کند. استاندارد پرمعنی بودن یعنی اولویتها، محوریتها، مرکزیتها و اهمیت ها به خوبی درک شوند. استاندارد منصف بودن نیز یعنی موضوع به شکلی بیطرفانه و با در نظر گرفتن تمامی تمایلات بررسی شود (همان).

بر اساس برخی دیدگاهها تفکر انواع متفاوتی از جمله تفکر حل مسئله، تفکر خلاق، تفکر منطقی، تفکر علمی و تفکر انتقادی را دربرمی گیرد. تفکر انتقادی یکی از تفکرهایی است که اخیراً توجه زیادی به آن شده است. از آنجا که تفکر انتقادی به عنوان متغیر وابسته این پژوهش است، در ادامه این موضوع مورد بحث و بررسی عمیق تری قرار می گیرد (هیبدی، 1395).

تعریف تفکر انتقادی

از تفکر انتقادی تعریفی که عموم متخصصان آن را پذیرفته باشند ارائه نشده است. این موضوع جای تعجب ندارد؛ زیرا بخشی از آن به دشواری مشاهده و ارزشیابی فرایندهای شناختی (ذهنی) و ناتوانی روانشناسان در بیان دقیقی چنین فرآیندهایی مربوط است. بخش دیگری از آن، از این واقعیت سرچشمه می گیرد که با تفکر در اغلب موارد بخش سازنده و لازم سایر رفتارهای شناختی (ذهنی)، مثلی شناخت مسئله، حل مسئله و استفاده از قضاوت است و تفکیک این رفتارها از تفکر، کار ساده ای نیست (تن دیم و وولمن[1]، 2000).

بسیاری از متخصصان معتقدند که تفکر انتقادی باید به رشد تفکر منطقی، تیزبینانه و خردمندانه مورد نیاز یک جامعه مردم سالار کمک کند (وینستاین[2]، ۱۹۹۱). از دیدگاه فلسفی، تفکر انتقادی ابتدا به عنوان هنجاری از تفکر خوب، جنبه ای منطقی و عقلانی از تفکر و خاصیت هوشی مورد نیاز برای نگرش هوشمندانه و منصفانه به دنیا مطرح شد (گیبسون[3]، ۲۰۰۲). روانشناسان، تفکر انتقادی را بالاترین و مهمترین مهارت تفکر سطح بالاتر میدانند و بر یادگیری مناسب و آموزشی فرآیندهای آن تمرکز و توجه دارند. سرانجام، مفهوم تفکر انتقادی در آموزش وپرورش انتقادی ظهور یافت که در آن تفکر انتقادی عاملی است برای افزایش ظرفیت شناخت و غلبه بر بی عدالتی در جامعه (تن دیم و وولمن، ۲۰۰۴)، به نظر میرسد منتقد بودن و قبل از مطرح شدن در فرهنگ مغرب زمین، در فرهنگ ایرانی و اسلامی جایگاهی قدیمی تر و عمیق تر داشته است.

منابع

  • اثرزاده، الهام (1394). بررسی روابط بین مهارت های تدریس معلمان و باورهای انگیزشی دانش آموزان در آموزش متوسطه کاشان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
  • احمدی، سعید و خضری، حسن (1390). مقايسة مهارت هاي تدريسِ معلمان فارغ التحصيل از دانشگاه آزاد اسلامي، دولتي و پيام نور، پژوهش در برنامه ريزي درسي، سال هشتم، دورة دوم، شمارة 1و2، صص 32-41.
  • ادیانی، یونس (1383)، منطق بنیادین فکر، تهران، نقش جهان.
  • اعتماد اهری، علا الدین و تختی پور، مریم (1394)، بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خود کارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1، 35-64.
  • امیر سرداری، لیلی؛ رحیمی، مجتبی و اسمعیلی، احمد (1393)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و اضطراب صفت و حالت در بین کارکنان نیروی انتظامی، فصلنامه طب انتظامی، دوره 3، شماره 2، 95-100.
  • باقری نسامی، معصومه و همکاران (1392)، بررسي رابطه رضايت از زندگي با حمايت اجتماعي و خودكارآمدي در سالمندان ساكن منازل شهرستان ساري در سال 91، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، شماره 101، 38-47.
  • بالاوندی، افسانه (1395)، آزمودن تاثیر آموزش مدیریت خشم بر خودکارآمدی و سازگاری دختران دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بختیارپور، سعید (1391)، رابطه تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، یافته های نو در روانشناسی، سال هفتم، شماره 22، 5-19.
  • بسطامی، حیدر (1395)، مقایسه عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی و مهارت های اجتماعی کودکان دوزبانه و تک زبانه شهر ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بهبودی شبخانه، زهرا (1388)، رابطه بین تفکر انتقادی و سبک های هویت با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان سال دوم دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • پرگاری، نسیبه (1390)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • تجلی، فاطمه و اردلان، الهام (1389)، رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی، مجله روانشناسی، شماره 53، 62-78.
  • تقی زاده، اکرم (1391)، رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی با قلدری در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • توسلی نیا، سعید (1395)، بررسی اثربخشی فرآیند تماس با شیوه های اهمال کاری بر خودگردانی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • جلیلیان، فرزاد؛ امدادی، شهره؛ کریمی، مهرداد؛ براتی، مجید و غریب نواز، حسن (1390)، افسردگی در بین دانشجویان، بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، شماره 4، 60-66.
  • جمشیدیان قلعه سفیدی، توران و خمیجانی فراهانی، علی اکبر (1388)، رابطه زبان مادری، جنسیت و سن با سطح تفکر انتقادی، مجله پژوهش زبان های خارجی، شماره 55.
  • جهانی یلمه، زهرا (1383)، بررسی رابطه رضایت شغلی معلمان با انگیزه پیشرفت و مهارت های تدریس آنان در مقطع متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • خزاعی، طیبه؛ شریف زاده، غلامرضا، اکبرنیا، مرضیه؛ پیری، مهران و قنبرزاده، ناهید (۱۳۹۲). ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال ۱۳۹۱، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پر ستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. سال دهم، شماره 2، 141-148.
  • زمانیان، شکوفه (1390)، بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و جهت گیری های هدفی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • سعیدی پور، مرضیه (1389)، مقایسه مهارت های خودتنظیمی، تفکر انتقادی دانشجویان برخوردار از آموزش ترکیبی و سنتی (حضوری)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • سلطانی مجد، سید امیر هوشنگ؛ تقی زاده، محمد احسان و زارع، حسین (1391). اثربخشي آموزش گروهي مهار تهاي تحصيلي بر خودكارآمدي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان پسر سال اول دبيرستان، مجله علميپژوهشي پژوهش هاي علوم شناختي و رفتاري سال چهارم، شماره دوم، صص 31-44.
  • سیف، علی اکبر (1391)، روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، دوران.
  • سيف، علي اكبر. ( 1386 )، روا نشناسي پرورشي نوين: روا نشناسي يادگيري و آموز ، ش تهران، نشر دوران.
  • شاه بختی، زینب (1390)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • شریفان, شیرین؛ فرشید خسروپور و علی ابراهیمی نژاد، (1394). مقایسه میزان پرخاشگری و خودکارآمدی دانش آموزان بر اساس مهارتهای ارتباطی آموزگاران، سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکیش.
  • شعبانی، حسن (1389)، روش تدریس پیشرفته در آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر، تهران، سمت.
  • صابری راد، احمد (1386)، بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط مثبت با الگوی درایکورس بر رضایت شغلی معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • صفرزاده، سحر و مرعشیان، فاطمه سادات (1394). رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال هفتم. شماره 25، صص 29-43.
  • طهماسیان، کارینه و اناری، آسیه (1390)، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی با افسردگی نوجوانان، مجله دستاوردهای روانشناختی، شماره 1، 227-244.
  • طیبی چوبری، مرتضی (1394)، بررسی رابطه مدارس ترغیبی با هدف گرایی تحصیلی و خودکارآمدی ادراک شده دانش آموزان مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • عزیزی نژاد, بهاره؛ فاطمه سعیدی محمودآبادی و مدینه محمودی (1394)، بررسی رابطه بین مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان بر اساس توانایی انتقاد پذیری معلمان در بین پایه های چهارم و پنجم ابتدایی، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
  • عزیزی، محمد (1392)، کلاس تفکر انتقادی، مجله رشد آموزش ابتدایی.
  • عظیمی، داریوش (1395)، بررسی اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • علی نوروزی، رضا؛ ابراهیمی دینانی، آرزو و خنجرخانی، ذبیح الله (1387)، درآمدی بر ضرورت و کاربرد تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، شماره 73.
  • غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژه ای، جواد و افشاری، محسن (1388)، رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی، سال 3، 289-305.
  • فرداودی، محسن (1396)، بررسی تاثیر بازی های رایانه ای آموزشی بر یادگیری خود راهبر و تفکر انتقادی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • فرشادفر، ندا (1395)، بررسی سبک مدیریت کلاس معلمان با شادکامی و تفکر نقادانه دانش آموزان دختر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • قبول، احسان (1384)، تفکر انتقادی و اهمیت کاربرد آن در نظام آموزشی ادبیات و زبان فارسی، کتاب مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی.
  • کردلو، محسن (1389)، تعیین وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت های اطلاعاتی-ارتباطاتی در معلمان دوره ابتدایی استان زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • کیادربندسری، فتانه (1395)، تاثیر آموزش مبنی بر هوش های چندگانه گاردنر بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • گنجی، کامران؛ یعقوبی، ابوالقاسم و لطفعلی، رضا (1392)، اثر بخشی آموزش مهار تهاي پرسشگري به معلمان بر تفکر انتقادي دان شآموزان متوسطه، فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال نهم،  شماره بیست و هفتم، 1-25.
  • الله کرمی، آزاد و زارعی زوارکی، اسماعیل (1393). مقایسه اثر آموزش تلفیقی با آموزش سنتی بر تفکر انتقادي و شادکامی دانش آموزان، فصلنامه فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال چهارم  شماره چهارم، صص 39-57.
  • محمدی گزستانی، هایده؛ امامی، سید عبدالصاحب و فانی، حجت الله (1392)، رابطه هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 6، 107-130.
  • محمدی، سید داوود؛ مسلمی، زهرا و قمی، مهین (1395). رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، دو ماهنامه علمیپژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال نهم، شماره 1، صص 79-89.
  • مصلی نژاد، لیلا و سبحانیان، سعید (1389). بررسی تفکر انتقادی در دو گروه آموزش مجازی و سنتی، مجله دانشگاه جهرم، شماره سوم.
  • ملکی، حسن و حبیبی پور، مجید (1386)، پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 19. 33-45.
  • میر سمیعی، مرضیه (1385)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • نوری فرد، ناهید (1389)، مبانی نظری تفکر انتقادی، مجموعه مقالات اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت.
  • همایون فرد، آنیتا (1390)، بررسی سیر تحول در معنا و مفهوم تفکر انتقادی و تحلیل زمینه های همگرایی آن با تربیت دینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
  • هیبدی، شادی (1395)، اثربخشی آموزش مولفه های وجودی اخلاقی بر بهبود تفکر انتقادی و خلاق نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • AllahKarami A, AliAbadi kh. The role creativity in prediction critical thinking and happiness. J Inno & Creat in Hu Sci. 2012;2(2):50–69.
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
  • Bandura, B. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1, 164-180.
  • Banning, M. (2006). Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers. Nurse Education in Practice, 6(2), 98-105.
  • Bishop, R., Berryman, M., Richardson, C., & Tiakiwai, S. (2003). Te Kotahitanga: The experiences of year 9 and 10 maori students in mainstream classrooms, Wellington, New Zealand: Ministry of Education.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3-15.
  • Bowell Tracy, kemp Gary (2010). Critical Thinking: A Concise guide. 3, USA, Routledge.
  • Bowell, T., & Kemp, G. (2014). Critical thinking: A concise guide. Routledge.
  • Cece, K. D., & Webb, C. (2000). A critical inquiry into web-mediated collaborative learning. In A. Aggarwal (Ed.), Web-Based Learning and Teaching Technologies: Opportunities and Challenges (pp. 307-326). Hershey, PA: Idea Publishing.
  • Crosson, J. (2015). Moderating Effect of Psychological Hardiness on the Relationship Between Occupational Stress and Self-Efficacy Among Georgia School Psychologists. Doctoral Dissertation, Walden University.
  • Daniel, M. F. & Auric, E. (2011). Philosophy critical Thinking and philosophy for Children. Educational philosophy and Theory, 5(43), 415-435.
  • Daniels, J. F. (2004). The relationship of health related hardiness, self efficacy, and perceived health to the stage of motivational readiness for behavior change. Doctoral Dissertation, University of South Florida.
  • Dilekli, Y., & Tezci, E. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, 21, 144-151.
  • Duron R, Limbach B, Waugh W.(2006). Critical thinking framework for any discipline. IJTLHE. 2006;17,(2):160-166.
  • Emir S. (2009). Education faculty students’ critical thinking disposition according to academic achievement. Procedia SoC Behav Sci; 1(1):2466-9.
  • Emir, S. (2009). Education faculty students’ critical thinking disposition according to achedemic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2466-2469.
  • Facione P. A. (2000). The Disposition toward Critical Thinking its character, Measurement. And Relation to critical Thinking skill Informal Logic, 2001), 61-84.
  • Facione, P. A (2011). Critical Thinking: what it is and why it counts.
  • Ferila, J., Valcke, M., & Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-Concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 4,499-505.
  • Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
  • Gessner, A. & Schwarz, B.B. (2007). What stands and develops between creative and critical thinking? Thinking Skills and Creativity, 2, 10-18.
  • Gibson, G. (2002). Critical thinking implications for instruction. Refrence & User Services Quarterly (R.Q.), 35, 27-35.
  • Gul R, Cassuma SH, Ahmada A, Khana SH, Saeeda T, Parpio Y. (2010). Enhancement of Critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educatorS. Procedia SOC Behav Sci; 2(2):3219-25.
  • Gul, R., Cassuma, S. H., Ahmada, A., Khana, S. H., Saeeda, T., & Parpio, Y. (2010). Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators. Procedia – Social and Behavioral Sciences; 2(2):3219-3225.
  • Honicke, T., & Broadbent, J. (2015). The influence of academic selfefficacy performance: A Systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
  • Huang, J.T. (2015). Hardiness, Perceived employability, and career decision Self-efficacy among Taiwanese College students. Journal of Career Development, 42,311-324.
  • Hughes, J. N., & Chen, Q. (2011). Reciprocal effects of student–teacher and student–peer relatedness: Effects on academic self efficacy. Journal of applied developmental psychology, 32(5), 278-287.
  • Karp, J. M. (2010). Teacher expectations and the mediation effects of trust on eighth grade adolescent academic self-efficacy and achievement. Doctoral dissertation. Pittsburg university.
  • Lai, E. R. (2011). Critical Thinking: A Literature Review? Pearson. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Pp. 399-413. Learning readiness scale. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens. Learning Research, 21(2), 237-255.
  • Lin, S. H., Lu, W. C., Chen, M. Y., & Chen, L. H. (2014). ASSOciation between proactive personality and academic self-efficacy. Curr Psychol, 33, 600-609.
  • Maazi, M. (2009). The impact of educational software on critical thinking and its relation to cognitive. Master’s Thesis, Kharazmi University.
  • MacPhee, D., Farro, S., & Canetto, S. S. (2013). Academic self-efficacy and performance of underrepresented stem majors: gender, ethnic, and social class patterns. Analyses of Social Issues and Public Policy, 1,347-369.
  • Maddux, J. E. (2002). Self-efficacy: The power of believing you can. Inc. R. Snyder & Lopez, S. J. (Ed). New York: The handbook of positive psychology.
  • Nie, Y., Lau, S., & Liau, A. (2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences, 21, 736-741.
  • Ozer, E. A., & Akgun, O. E. (2015). The effects of irrational beliefs on academic motivation and academic self-efficacy of candidate teachers of computer and instructional technologies education department. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1287-1292.
  • Ozkan, l. (2010). Telling ELT tales Out of School a path to critical thinking. Procedia Soc Behav Sci. 3:210-2.
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. http://www.uky.edu/~eushe?/Pajares/eff.html.
  • Palos, R. (2011). Motivational and Cognitiv Variables with Impact on Academic Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 138-142.
  • Pamela, J. and Karen, M. P. (2004). Effects of A Memory Strategy on Second-Graders’ Performance and Self-Efficacy. Contemporary Educational Psychology, 29, 27-49.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2006). The thinker’s guide to how to Read a paragraph and Beyond (Vol. 3). Foundation Critical Thinking.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2008). The miniature guide to Critical thinking concepts and tools. Foundation of Critical Thinking press.
  • Paul, R., & Elder, L. (2008). Critical thinking. The Foundation for Critical Thinking.
  • Perlman, D., Lockwood, P., & Topeka, K. S. (2010, March). The Influence of the Sport Education Model on Physical Self-Efficacy. In RESEARCH QUARTERLY FOR EXERCISE AND SPORT (Vol. 81, No. 1, pp. 65-66.
  • Phan, H. P. (2010). Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning. Psicothema, 22(2).
  • Popill. (2010). Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse Educ Today., 31(2):204-7.
  • Purbaghban, S., Rezapour, S., Fathi, A., & Malekirad, A. A. (2013). Evaluation of academic self-efficacy based on implied intelligence beliefs. Special Issue on Teaching and Learning, 2,273-278.
  • Qing, Z., Jing, G., & Yan, W. (2010). Promoting preservice teachers’ critical thinking skills by inquiry-based chemical experiment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4597-4603.
  • Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance on the critical thinking skills of Selected youth leaders (Doctoral dissertation, University of Florida).
  • Sacco, J.M, & Cook , J.M. (1976). Learning Hierarchies Improve Teachers Attitude Toward Accountability. Journal of Teacher Education, 27 (2), 113-115.
  • Saeed Pour, M. (2010). Effects of a blended learning and traditional teaching on self-regulation and creative thinking of students of nursing and midwifery. Master’s Thesis, Allameh Tabatabaei University.
  • Schmidt, M., Blum, M., ValkanOver, S., & Conzelmann, A. (2015). Motor ability and self-esteem. The mediating role of physical self-concept and perceived social acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 17, 15-23.
  • Simpson, E. (2002). The development of critical thinking in Saudinurses: An Ethnographical approach. Unpublished doctoral dissertation, School of nursing, Faculty of Health, University of Queensland.
  • Sloffer, S., Duber, B., & Duffy, T. M. (1999). Using asynchronous conferencing to promptcritical thinking: Two implementations in higher education. Unpublished Manuscript, Center for Research on Learning and Technology Report, Indiana University, Bloomington.
  • Sommers, J. and Sommers, R. (2012). Counselling and Psychotherapy Theories in Context and Practice. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc, Hoboken.
  • Ten Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical thinking as citizenship competence: Teaching strategies. Learning and Instruction, 14, 359-379.
  • Thedhothon, J, (2002). Enhancing critical thinking in language learning though ComputerMediated collaborative learning. Proceedings of the international conference on computer in Education. O-7659-1509.
  • Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2007). Teacher professional learning and development: Best evidence synthesis iteration. Wellington, New Zealand: Ministry of Education.
  • Tseng, H., Gardner, T., & Yeh, H. T. (2016). Enhancing Students’ Self-Efficacy, Elaboration, and Critical Thinking Skills in a Collaborative Educator Preparation Program. Quarterly Review of Distance Education, 17(2), 15-29.
  • Zimmerman, B. J. and Schunk, D. H. (2011). Handbook of Self-Regulation of Learninig and Performance. New York: Routledge Taylor & Francis.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی تفکر انتقادی (رشته علوم تربیتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *