مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بحران مالی و تجارت

نوع فایل
word
حجم فایل
936 کیلوبایت
تعداد صفحه
160
تعداد بازدید
445 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بحران مالی و تجارت » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه:

بحران مالی، جزئی از مهم­ترین عارضه­های اقتصادی است که در یک منطقه اقتصادی رخ می­دهد و نهایتا کشورهای دیگر را تحت تأثیر قرار می­دهد. اقتصاد دنیا تا کنون شاهد بحران­های مالی و اقتصادی زیادی بوده است که دو مورد از آن­ها، بحران سال 1997 و سال 2008 است که هر کدام به دلایل جداگانه­ای اتفاق افتاده­اند. یکی از مهم­ترین بخش­های اقتصاد هر کشور تجارت بین الملل است که شامل تجارت کالا و خدمات است. تجارت بین الملل تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می­گیرد. یکی از این عوامل بحران مالی است. واضح است که بحران مالی تجارت بین المللی را از طریق شاخص­های اقتصادی زیادی تحت تاثیر قرار می­دهد.

ماهیت خدمات باعث شده است که تجارت خدمات دارای خصوصیات متفاوتی نسبت به تجارت کالا شود و نیاز به بررسی جداگانه­ای برای این بخش از تجارت را ضروری ساخته است. خدمات دارای زیر بخش­های مختلفی است از بین زیر بخش­های خدمات صنعت گردشگری اهمیت ویژه­ای دارد زیرا قسمت قابل توجه­ای از تجارت خدمات را به خود اختصاص داده است و صنعتی است که اکثر خدمات از جمله (حمل و نقل، مالی، بیمه، درمانی، ورزشی و حتی خدمات تجاری) را شامل می­شود. لذا هدف این فصل ضمن بیان ارتباط بحران مالی و تجارت، آشنایی مختصری در مورد تجارت خدمات به ویژه خدمات گردشگری و نحوه انتقال آثار بحران بر این بخش است.

 

1-1-شرح و بیان مسأله:

شروع بحران مالی از اقتصاد آمریکا و توسعه سریع آن به سایر اقتصاد­های دنیا، با توجه به یکپارچگی و درهم تنیدگی اقتصادی دنیا طی دهه­های اخیر منجر به شکل­گیری مهم­ترین رویداد و بحران مالی جهان در ابتدای هزاره سوم شده است. بحران مالی اصطلاحی نسبتا جامع است؛ بحران­های بانکی، بحران بدهی­های خارجی، بحران پول رایج، بحران تراز پرداخت­ها و بحران قیمت­های سهام، غالبا مترادف با بحران مالی بکار برده می­شوند. در پی بحران مالی، در سال 2008 رشد تجارت جهانی طبق گذارش صندوق بین المللی پول 4/1 درصد بود که حدود 9/1 درصد نسب به آخرین پیش­بینی این نهاد کم­تر است. کاهش صادرات به همراه افت جریان سرمایه از آثار این بحران بر اقتصاد کشورها بوده است. صادرات غیر نفتی به خصوص تجارت خدمات به عنوان یکی از کانال­های ارتباطی اقتصاد ایران با جهان و یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران، نیازمند بررسی و مطالعه گسترده است تا سازکارهای تاثیر بحران مالی بر اقتصاد ایران و روش­های استفاده از فرصت­های احتمالی ناشی از بحران شناسایی شود. کشورهای مختلف جهان بسته به نوع تعاملات و پیوند­هایی که با اقتصاد جهانی دارند، از بحران مالی اخیر، تأثیر پذیرفته اند. در این میان کشورهایی که بازارهای مالی آن­ها با یکدیگر در ارتباط بود به طور مستقیم (از طریق بازارهای مالی) و کشورهایی که تعامل کمتری با بازارهای مالی جهان دارند، به طور غیر مستقیم (از طریق تجارت خارجی) تحت تاثیر این بحران قرار می­گیرند.

سهم بالايي از تجارت خدمات مربوط به صنعت گردشگري است. پذيرش گردشگري در هر كشور به منزله­ي صادرات خدمات براي آن كشور است، حال آن­كه مسافرت شهروندان آن كشور به خارج به منزله واردات خدمات محسوب مي­شود. در عمل يك رابطه دو جانبه تجاري با مكانيسم دريافت و پرداخت ارزي بين دو كشور شكل مي­گيرد و بر حساب جاري آن كشورها تاثيرگذار است. از سال 2008 کاهش تقاضا در گردشگری بین­المللی مشاهده شده است. بحران مالی 2008 باعث اعمال محدودیت بر سر فعالیت­های اقتصادی بین مناطق گردشگری شد؛ بنابراین حجم گردشگری بین­المللی و میزان تجارت حاصل از آن به میزان قابل توجه­ای کاهش یافت. بحران مالی تاثیر شدید و بزرگی بر صنعت گردشگری گذاشت به گونه­ای که میزان اقامت­ها در مناطق گردشگری بسیار کاهش یافت به طوری که متوسط نیمه گردشگران اقامت یک روزه داشتند. (سازمان جهانی گردشگری،2011).

رشد چشمگير تجارت خدمات و ارزش افزوده بالاي اين بخش طي سال­هاي اخير كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه را به تجارت غير كالايي ترغيب نموده است. در ادبيات تجارت بين­الملل، نشان داده شده است كه جريان تجاري كالاها تحت تأثير بحران­هاي مالي قرار مي­گيرد؛ به طوري كه آثار متفاوتي را بر حساب جاري كشورها ايجاد مي­كند. اين در حالي است كه كمتر به  مطالعه اثر­گذاري بحران بر تجارت خدمات پرداخته شده است. بدون شك بروز بحران ارزي در كشورهايی كه منجر به سقوط پول داخلي و افزايش بي رويه نرخ ارز مي­شود، ساز و کار سيستم پرداختي را در عمليات بانكي، بيمه­اي و گردشگري بين­الملل كه ماهيت خدماتي دارند دچار خدشه مي­سازد. از لحاظ نظری رابطه بین تجارت و گردشگری از دو جهت قابل پیش­بینی است. اولا، توسعه گردشگری در کشور میزبان تقاضای واردات برای کالا و خدمات را افزایش خواهد داد و این رقم در تراز تجاری کشور منعکس می­گردد. در عین حال توسعه صنعت گردشگری باعث افزایش درآمدهای صادراتی خواهد شد (شن و ویلسون[1]،2000). ثانیا، توسعه­ی صنعت گردشگری و ورود گردشگران خارجی به کشور میزبان باعث افزایش فرصت­های تجاری به دلیل آشنایی آن­ها با کالاها و خدمات کشور میزبان می­گردد (کولندران و ویلسون[2]،2000). از طرفی باید به دو مورد توجه شود؛ اولا، مسافرت­های تجاری یکی از مولفه­های مهم مسافرت­های بین­الملل است. ثانیا، تجارت اغلب باعث تداوم مسافرت به کشور مورد نظر می­گردد (شن و ویلسون،2000).

اکنون این سوال مطرح است که وقوع بحران مالی تا چه حدی روابط دوجانبه تجاری بویژه تجارت خدمات را در کشورهای عمده شریک تجاری ایران در صنعت گردشگری تحت تأثیر قرار داده است؟ آیا به واسطه بحران مالی، صنعت گردشگری در این کشورها دچار آسیب جدی می­شود؟ یا روند آن همچنان ثابت باقی می­ماند؟ بنابراین هدف ارزیابی اثر بحران مالی بر تجارت دوجانبه خدمات گردشگری و تجاری دوجانبه کل خدمات در کشورهای عمده شریک تجاری ایران در این صنعت است که از طریق الگوی جاذبه تجاری انجام می­شود.

 

فهرست منابع

احمدزاده، ایمان (1384)، بررسی پتانسیل صادراتی فولاد کارخانه ذوب آهن اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

آذربایجانی، کریم و طیبی، سید کمیل (1380)، بررسی پتانسیل موجود میان ایران و اوکراین، به کارگیری مدل جاذبه، پژوهشنامه بازرگانی. فصلنامه شماره 21.

اکبری دهباغی، سیمین(1385)، تعامل همگرایی درامدی و گسترش جریان های تجاری میان ایران و بلوک های منتخب، پایان نامه ی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

امامی، کریم، شعبانی، نفیسه(1390)، تبیین تجارت درون صنعت میان کشورهای واقع در آسیای جنوب غربی در قالب مدل جاذبه، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، شماره 3.

بختیار زاده، محمدجواد(1388)، بررسی علل و ریشه های بحران اقتصادی 2008 آمریکا و ارائه راهکارها، بررسی های بارزگانی. شماره 38.

خدم الحسینی، آزاده(1390)، اثر بحران مالی بر تجارت خودرو با تاکید بر یکپارچگی تجاری خودرو با استفاده از مدل جاذبه طی دوره2000-2010، پایان نامه کارشناسی ارشد. موسسه شهید اشرفی اصفهانی.

ذوالفقاری, مهدی, شیرازی, مریم و مهربانی ایدین(1389)، بررسی تاثیر بحران مالی جهانی بر صادرات گروه های مختلف کالاهای صادراتی, با استفاده از منطق فازی، مطالعات اقتصاد انرژی, شماره 24, 170-147.

راستی، محمد(1388)، تجارت خدمات مالی در کشورهای عضو اوپک، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، چاپ اول.

راستی، محمد(1388)، تجارت خدمات مالی در کشورهای عضو گروه دی هشت: بررسی رابطه تجارت خدمات مالی و توسعه مالی، بررسی های بازرگانی. شماره 36.

رمضانی، فریبا(1390)، بحران مالی و تجارت فولاد در فرایند یکپارچگی تجاری فولاد: پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد. دانشگاه اصفهان.

سازمان برنامه و بودجه(1370)، گزیده­ی مسائل اقتصادی- اجتماعی. انتشارات سازمان برنامه و بودجه، ص 71.

شفیعی، سعیده، صبوری دیلمی، محمد حسن(1388).، بررسی میزان اثر پذیری متغیرهای کلان اقتصاد ایران از بحران مالی جهانی، بررسی های بازرگانی. شماره 39.

صمصامی، فرشاد(1371)، تجارت خدمات و نقش کشورهای در حال توسعه، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.

طیبی, سید کمیل, رمضانی, فریبا(1390)، بحران مالی و یکپارچگی تجارت در صنعت فولاد در آسیا و اقیانوسیه با بکارگیری تحلیل های ایستا و پویا، مجله بین المللی بازرگانی و توسعه,28-5.

طیبی، سید کمیل، احمد گوگردچیان و یاسر عباسلو(1390)، اثر هم­گرایی اقتصادی بر روابط تجاری کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت (WTO) و اتحادیه­های منتخب، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 94.

طيبي سيدكميل,آذربايجاني كریم (1380)، بررسي پتانسيل تجاري موجود ميان ايران و اوكراين: بكارگيري يك مدل جاذبه، پژوهشنامه بازرگاني، شماره 21، 61-82..

علمی، محمد(1388)، چشم انداز تجارت جهانی در سال 2009. سازمان توسعه تجارت ایران، شماره 11.

غریب، حسین(1387)، بحران های محیطی و دگرگونی ساختاری در سطوح ملی و بین المللی( با تاکید بر بحران های اخیرامریکا)، اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره3 و4.

فتحی، الهام(1390)، تراز تجاری ایران و پویایی های منحنی J در شرایط بحران مالی، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه شهید اشرفی اصفهانی.

فرزین، محمد رضا(1387)، اقتصاد گردشگری، چاپ و نشر بازرگانی، چاپ دوم.

فرزین وش، اسداله و برخورداری، سجاد(1389)، تجارب جهانی مقابله با بحران مالی و آموزه هایی برای اقتصاد ایران، تازه های اقتصاد، شماره 127.

قزه نژاد، حسن(1388)، صنعت گردشگری و تحیلی های اقتصادی آن، دانشگاه ازاد نجف آباد، چاپ اول.

کریمی، مجتبی (1381)، اهمیت اقتصاد بخش خدمات، مجله تعاون، شماره 129.

کمالی اردکانی، مسعود و نصیری میترا( 1383)،  تجارت خدمات در سازمان جهانی تجارت،  چاپ و نشر بازرگانی، چاپ اول.

گجراتی، دامور(2004).”مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه حمید ابریشمی، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

گوهریان، محمد ابراهیم و کتابچی محمد مهدی(1384)، گردشگری بین المللی،  انتشارات امیر کبیر، چاپ اول.

محلاتی، صلاح الدین(1380)، درآمدی بر جهانگردی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

معلمی، مژگان(1380)، یکپارچگی تجاری در اتاحدیه ملت های جنوب شرقی آسیا (ASEAN): کاربرد یک مدل جاذبه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

مصطفی پور،منوچهر، (1388)، آثار بحران مالی جهانی بر اقتصاد کشورهای آسیایی و چشم انداز اقتصاد آسیا طی سال های (2009-2010)، مجله اقتصادی، شماره 95-96.

نجارزاده، رضا، تاسان، مونا (1389)، خدمات گردشگری در کشورهای گروه دی هشت شناسایی توانایی­ها و مزیت ها در این کشورها، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، شماره 1.

نوری، پیمان و همکاران(1388)، بررسی نقش بحران های مالی بر شاخص های کلیدی بانک ها.

نیلی، فرهاد (1384)، مقدمه­ای بر ثبات مالی، مجله روند، شماره 45.

واعظي محمود (1388)، بحران اقتصادي جهان: زمينه ها، ابعاد و پيامدها، روابط خارجي، شماره 1، 155-185.

 

Akhtaruzzaman. M and  Tofayel. A, (2011), “The Global Financial Crisis and Bangladesh; Effects and Possible Policy Responses”, Journal of Business Studies , vol.11,No.1.

Anderson, Michael A and Michael J. Ferrantino and Kurt C. Schaefer, 2004, Monte Carlos Appraisals of Gravity Model Specifications, International Trade Commission, No. 05-A.

Bergstrand, J. (1985), The Gravity Equation in International Trade: Some Micoeconomic Foundations and Empirical Evidence, The Review of Economics and Statistics, 67,pp,474-481.

Bernanke, Ben S and prew (1983), Nonmonetary Effects of the Financial Crisis in the Propagation of  the Great Depression, the American Economic Review, vol.73, 257-276.

Brave, Scott and  R. Andrew Butters (2011), Monitoring Financial Stability: A Financial Conditions index approach, Economic Perspectives.vol 35.No1.

Bobirca, A. (2007), Assessing the International Competitiveness of Tourism Services trade, Romanian Economic journal. No.23.

Chor, Davin and Kalina Manova, (2012), Off the Cliff and Back? Credit Conditions and International Trade during the Global Financial Crisis, NBER Working Paper No. 16174.

Deloitte, (2009), Medical tourism:Update and implications, the Deloitte Center for Health Solutions.

Drutu, M. (2011), The Effects of Economic Crisis on Tourism, European integration- Realities and Perspectives,462-469.

Egger, P.(2000), A Note on the proper Econometric Specification of the Gravity Equation, Economice Letter, No.66,pp.25-31.

Eichengreen, Barry and Andrew Rose(1999), Contagious Currency Crises: Channels of conveyance. In changes in exchange rates in rapidly developing countries: theory, practice, and policy issues,  Edited by Takatoshi Ito and Anne Krueger. Chicago: University of Chicago Press. 29-50.

Eichengreen, Barry and Douglas A. Lrwin(1996), The Role of History in Bilateral Trade Flows, NBER Working Paper, 5565, National Bureau of Economic Research, Inc.

Enderes, E, (2003), Applied Econometrics, Third Edition. New York :McGraw Hill Co.

Forbes, Kristin(2000), The Asian Flu and Russian Virus: Firm Level Evidence on How Crises are Transmitted Internationaly, NBER Working Paper No.7807.

Fukunari, K. & Hyun-Hoon, L. (2006), The Gravity Equation in International Trade in Services, Review of World Economic.vol.142(1)

Gerber,Ch.(2002), International economics, Adison Westly, pp,263-288.

Glick, Reuven & Anderew Rose (1999), Contagion and Trade: Why are Currency Crises Regional?, Journal of international Mony and Finance 18,603-617.

Goldfajn, Ilan and Taimur Baig (1998), Financial Market Contagion in the Asian Crisis, IMF Working Paper. No.155.

Hark N, Harris and Laszlo Matyas, 1998, The Econometrics of Gravity Models,Melbourne Institute Working Paper, No. 5/98.

Hatzius, J., P.Hooper, F. Mishkin, K. L. Schoenholtz, and M.W.Watson,(2010), Financial conditions indexes: A fresh look after the financial crisis”. University of Chicago Booth Scholof  Business, Initiative on Global Markets.

Hanafiah, Mohd Hafiz Mohd & Mohd Fauzi Mohd Harun &  Mohd Raziff Jamaluddi, (2010), Bilateral Trade and Tourism Demand, World Applied Sciences, vol.10, 110-114.

Haveman.J. &Humels.D.(2002), Alternotive volume of trade; The Gravity Equation and the Extent of Specialization, Canadian Journal of Economics. vol.37.  199-218.

Hlabane, Bheki (2012), Sociology of Sports Mega Events: A Tourism Perspective, The International Journal of Sport and Society, vol.1,  pp.105-116.

IMF (2008),  Directtion of Trade Statistics Yearbook,  New York, International Monetary Fund.

Hsiao, Cheng (1986), Analysis of Panel Data, New York,Cambridge University Press.

Hummels, David & Dana Rapoport & Kei-Mu Yi, 1998, Vertical specialization and the changing nature of world trade, Economic Policy Review, vol.4, 79-99.

IMF (2009), Yearbook, International Monetary Fund.

Jason LaCorbiniere, Xiomara Archibald and Wiston Moore(2008), Analysis of Tourism Competitiveness in The Caribbean: A Gravity Model Approach, Central Bank of Barbados.

Kaminsky, G.L.& Reinhart, C.M.(1996), The twin crisis: the cause of banking and balanced of payment problems,  American economic reviw, June,473-500.

Kaminsky, Graciela (1998), Leading Indicators of Currency Crises, International Monetary Fund.Vol.45, No 1.

Kapiki, T. (2011), The Impact of Economic Crisis on Tourism and Hospitality: Results From a Study in Greece, central European review of economics and finance. vol.1.No 2.

Khadaroo. J, Seetanah. B,(2008), The Role of Transport Infrastructure in International Tourism Development: A Gravity Model Approach, Tourism Management.No. 29.

Kimura. f, Lee. Hyun-Hoon(2004), The Gravity Equation in International Trade in Services, European Trade Study Group Conference.

Kindleberger C.P. and R. Aliber, (2005), Manias, Panics, and Crashes: A History of Financial Crises, 5th ed. Wiley, ISBN 0471467146.

Koren, M. (2003) . “Financial Globalization”. Portfolio Diversification and the Pattern of International Trade. IMF. Working Paper.

Krugman, Paul(1979),  A Model of  balance of payments crises,  Journal of money, credit and banking 11,311-325.

Kulendran, N., & Wilson, K. (2000), Is there a relationship between international trade and international travel?, Applied Economics, 32, 1001–1009.

Laeven, L. and F. Valencia, (2008), “Systemic Banking Crises: a New Database,” International Monetary Fund, Working Paper No. 08/224.

Lim, L.K.(2005), A Dollar or Yen Currency Union in East Asia, Mathematics and Computers in Simulation, Elsevier Publisher.

Masson, Paul(1998), contagion: Monsoonal Effects, Spillovers, and Jumps Between Multiple Equilibria. International monetary Fund Working paper No.WP/98/142.

Matyas, Laszlo and Harris Mark (1998), The Econometrics of Gravity Models, Melbourne Institute Working Paper No. 5/98.

Mazilu, M. (2010), The Romanian Tourism During The Economic Crisis- Where to?, the WSEAS International Conference on Economy and Management Transformation, vol1

Meng, x., Siriwardana, M.(2010), The Impact of The 2008 World Financial Crisis on Tourism and The Singapore Economy and Policy Responses: A CGE Analysis, International journal of Trade, economics and finance, vol,1, 1, june,2010

Müller, Felix & Rudolf de Groot  & Louise Willemen, (2010), Ecosystem Services at the Landscape Scale: the Need for Integrative Approaches, the International Association for Landscape Ecology.

Ritchie, Brent & Carlos Mario Amaya Molinar & Douglas C, (2009), Impacts of the World Recession and Economic Crisis on Tourism: North America, Travel Research, vol.1, 39-45.

Shan, J., & Wilson, K. (2001), Causality between trade and tourism:Empirical evidence from China, Applied Economics Letter, 8, 279–283.

Song, Haiyan, Lin, Shanshan (2010), Impacts of the financial and economic crisis on tourism in Asia,  travel research,  Vol. 49, p. 16-30.

UNCTAD & JETRO.2010, International Trade after the Economic Crisis: Challenges and New Opportunities, UNITED Nations Publication,2.

UNCTAD,1989, Services and Development Potential: The Indian, Context New York:UN Pub, p.47.

United Nations, 2010, International Trade Aft er the Economic Crisis: Challenges and New Opportunities, UNITED NATIONS PUBLICATION.

UNWTO: 2013,World Tourism Barometer, vol.11.

UNWTO: 2013, Methodological Notes to the Tourism Statistics Database.

UNWTO: 2012, World Tourism Barometer.

UNWTO: 2012,  Annual Report.

UNWTO: 2011, Annual Report.

UNWTO: 2011,  Annual Report: A year of recovery.

UNWTO: 2011,  An analysis of the effects of the global economic crisis on the employment of poor and vulnerable groups in the tourism sector.

UNWTO: 2011, Exploring the Full  Economic Impact of Tourism for Policy Makig.

UNWTO: 2010, Positioning Tourism in Economic Policy: Evidence and Some Proposals.

VISION 1404: iran 1404 vision.

Wall, Howard J. (2000), Gravity Model Specification & the Effect of the Canada-U.SBorder, Federal Reserve Bank of ST. Louis.

Walsh, Keith, 2006, Trade in Services: Does Gravity Hold?A Gravity Model Approach to Estimating Barriers to Services Trade, Department of Economics & Institute for International Integration Studies, Trinity College, Dublin.

WEF: World Economic Forum. 2011.

World Development Indicator: World BNK, 2011.

WTTC:World Travel and Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact : World.

WTTC:World Travel and Tourism Council, Travel & Tourism Economic Impact : Iran.

WTO: Wolrd Trade Organization: 2012.

WTO, 2012, Yearbook of tourism statistics,Middle East.

Yane, Haruka, 2013, Prospects for Trade Intermediates and Trade in Services: What Does the Gravity Model of bilateral Trade Tell Us?, OSIPP Discussion Paper.

Zarzoso, Martínez, Inmaculada and Celestino Suárez Burguet (2000), The Determinants of Trade Performance Influence of R&D on Export Flows, Applied Economics 32, 1939-946. Warwick,UK.

Zamani, Zahra and Mohammad Vaez Barzani, 2009, Effect of Global Financial Crisis on International Trade in Developed and Developing Countries, International Economic Studies, Vol. 40, No. 1.

Zihui Ma & Leonard K. Cheng (2003), The Effects of financial crises on international trade, national bureau of economic research,No. 10172.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بحران مالی و تجارت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *