مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسي و مقايسه محتواي اطلاعاتي كيفيت سود طي مراحل چرخه عمر شركتها

نوع فایل
rar
حجم فایل
306 کیلوبایت
تعداد صفحه
54
تعداد بازدید
302 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسي و مقايسه محتواي اطلاعاتي كيفيت سود طي مراحل چرخه عمر شركتها» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

 

فصل دوم : ادبیات تحقیق

2-1) بخش اول : کیفیت سود8

2-1-1) اهداف حسابداری و گزارشگری مالی8

2-1-2) ظهور نظریه کیفیت سود10

2-1-3) مفهوم کیفیت سود11

2-1-4) تعریف کیفیت سود12

2-1-5) اهمیت ارزیابی کیفیت سود14

2-1-6) عناصر تأثیرگذار بر کیفیت سود15

2-1-6-1)روشهای حسابداری15

2-1-6-2) برآوردهای  حسابداری 17

2-1-6-3) سیستم کنترلهای داخلی و مدیریت18

2-1-6-4) نوع صنعت18

2-1-6-5) ویژگیهای مالی18

2-1-6-6) عوامل سیاسی19

2-1-7) شاخص کیفیت سود20

2-1-8) تحلیل  کیفیت سود 20

2-1-9) تحلیل بنیادی کیفیت سود 22

2-2) بخش دوم : تئوري چرخه عمر شرکت25

2-2-1) مراحل چرخه عمر شرکت26

2-2-1-1) دوران رشد26

ایجاد26

طفولیت27

رشد سریع27

بلوغ28

تکامل29

2-2-1-2) دوران پيري 30

ثبات 30

اشرافیت31

بوروکراسی اولیه32

بوروکراسی و افول33

2-2-2) نحوه عملكرد و تعيين موقعيت واحد های تجاری در منحني چرخه عمر 34

2-2-3) ویژگی­های مالی واحد های تجاری در مراحل مختلف چرخه عمر شركت35

  • مرحله تولد يا ظهور 36
  • مرحله رشد  36
  • مرحله بلوغ 36
  • مرحله افول يا سكون 36

2-3)بخش سوم:پیشینه تحقیق36

2-3-1)پیشینه مرتبط با کیفیت سود37

2-3-1-1)تحقیقات خارجی مرتبط با کیفیت سود 37

2-3-1-2) تحقیقات داخلی مرتبط با کیفیت سود 42

2-3-2)پیشینه مرتبط با چرخه عمر 44

2-3-2-1) پیشینه تحقیقات خارجی مرتبط با چرخه عمر شرکت44

2-3-2-2) پیشینه تحقیقات داخلي مرتبط با چرخه عمر شرکت47

منابع و ماخذ

منابع فارسی108

منابع انگلیسی109

 

 

 

مقدمه

مدیران ، تحلیل گران مالی و سرمایه گذاران بیشترین توجه خود را به سود گزارش شده شرکت ها اختصاص داده اند . مدیران از حفظ روند رو به رشد سود منتفع می شوند . زیرا پاداش آنها به میزان سود شرکتها بستگی دارد . تحلیل گران مالی درگیر تجارت پردازش و تفسیر اطلاعات بوده و درک صحیح کیفیت سود یک بخش اساسی از این رویه می باشد . انتشار خبرهای خوب در مورد سود شرکتها بطور قابل ملاحظه ای بر قیمت سهام تأثیر می گذارد و بعید است که حساسیت و وسواس بازار نسبت به ارزیابی عملکرد مبتنی بر سود کاهش یابد . همچنین تمرکز بازار بر سود خالص باعث عدم توجه به سایر شاخص های ارزیابی عملکرد شده است . در حالی که بایستی به این موضوع نیز توجه شود که آیا سود خالص گزارش شده نتیجه نهایی یک فرآیند گسترده حسابداری مورد نظر مدیران بوده است یا خیر .

ارزیابی کیفیت سود به استفاده کنندگان صورتهای مالی کمک خواهد کرد که قضاوت وارزیابی درستی از سود دوره جاری و برآورد سود آتی داشته باشند . این مطالعه رابطه بین کیفیت سود و قیمت و  بازده سهام طی مراحل چرخه عمر شرکتها را در ایران به صورت تجربی مورد بررسی و آزمون قرار می دهد .

تاکنون تعریف واحدی از کیفیت سود وجود ندارد بلکه مفهومی نسبی است که به ارتباط آن با دیدگاهها و نگرش ها بستگی دارد و اگرچه هیچ معیار قاطعی برای ارزیابی آن تعریف نشده است اما فاکتورهای متعددی وجود دارند که بایستی در ارزیابی کیفیت سود مورد توجه قرار گیرند .

در فصل دوم که به عنوان ادبیات و چارچوب نظری پژوهش نام گذاری شده به موارد ذیل پرداخته می شود­:

دربخش اول به مفاهیم نظری و تئوریک سود ، مفهوم و تعریف کیفیت سود ، عناصر تأثیرگذار بر کیفیت سود ، مفاهیم و روشهای اندازه گیری کیفیت سود و تحلیل بنیادی کیفیت سود بحث می شود.در بخش دوم تئوری چرخه عمر آورده می شود و در بخش سو م ابتدا تحقیقات  انجام شده درباره کیفیت سود و سپس تحقیقات مرتبط با چرخه عمر به دو صورت تحقیقات داخلی و خارجی آورده می شود.

2-1) بخش اول : کیفیت سود

2-1-1) اهداف حسابداری و گزارشگری مالی

اهداف حسابداری و گزارشگری مالی از نیازها و خواسته های اطلاعاتی استفاده کنندگان نشأت می گیرد . هدف اصلی گزارشگری مالی بیان اثرات اقتصادی رویدادها و عملیات مالی بر وضعیت و عملکرد واحد تجاری جهت کمک به استفاده کنندگان بالفعل و بالقوه برای اخذ تصمیمات مالی در ارتباط با واحد تجاری می باشد . ابزار اصلی انتقال اطلاعات به اشخاص مذکور ، صورتهای مالی اساسی شامل ترازنامه ، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد می باشد که محصول نهایی فرآیند حسابداری و گزارشات مالی محسوب می گردند .

FASB در بیانیه مفهومی شماره (1) تحت عنوان اهداف گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی به بیان اهداف گزارشگری مالی می پردازد که می توان آن را به صورت زیر خلاصه نمود :

  • گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فرآهم آورد که برای سرمایه گذاران و اعتباردهندگان بالفعل و بالقوه و سایراستفاده کنندگان در اتخاذ تصمیمات منطقی و سرمایه گذاری ، اعتباردهی و تصمیمات مشابه مفید و سودمند باشند . این اطلاعات باید برای آن دسته از افرادی که درک متعارفی از فعالیتهای تجاری و اقتصادی دارند و با سعی معقولی تمایل به مطالعه اطلاعات دارند ، قابل فهم باشند .
  • از آنجایی که جریانات نقدی سرمایه گذاران و اعتباردهندگان با جریانات نقدی واحد تجاری ارتباط دارد ، گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم آورد که اعتباردهندگان ، سرمایه گذاران و سایرین را در ارزیابی مبالغ ، زمان بندی و ابهامات مربوط به خالص جریانات نقدی واحد تجاری کمک نماید .
  • گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را درباره منابع اقتصادی واحد تجاری ، ادعاها نسبت به آن منابع (تعهدات واحد تجاری برای انتقال منابع به سایر واحدها و صاحبان سهام ) و اثرات معاملات ، رویدادها و شرایطی که منابع واحد تجاری و ادعاها نسبت به آن منابع را تغییر می دهد ، اشاره نماید .

همانطور که از مفاد بیانیه مفهومی شماره (1) نیز ملاحظه گردید گزارشگری نقش محوری در تئوری حسابداری داشته است ، به طوری که در تعاریف ارائه شده از حسابداری به صورت گاه و بیگاه بر این مسئله تأکید شده است .

AAA : حسابداری فرآیند تعیین  ، اندازه گیری و تبادل اطلاعات اقتصادی است . به نحوی که شرایط قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنندگان را فراهم آورد .

APB : وظیفه حسابداری فراهم آوردن اطلاعات عمدتاً کیفی با ماهیت مالی در مورد واحدهای اقتصادی است به نحوی که برای تصمیم گیری های اقتصادی مفید باشند .

FASB : نقش گزارشگری مالی در اقتصاد فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای تصمیم گیری های بازرگانی و اقتصادی مفید باشد .

به طور خلاصه هدف اولیه از گزارشگری مالی تهیه اطلاعاتی در زمینه عملکرد واحد تجاری است که از طریق اندازه گیری سود و اجزای آن بدست می آید : سرمایه گذاران ، اعتباردهندگان و سایر اشخاصی که در ارتباط با سنجش خالص جریانهای نقدی آتی واحد تجاری ذینفع هستند ، اساساً علاقه خاصی به این اطلاعات دارند . علاقه آنها به جریانات نقدی آتی مؤسسه و توانایی آن در ایجاد جریانات نقدی مساعد در درجه اول منجر به تمرکز روی اطلاعاتی درباره سود می شود تا اینکه اطلاعات مستقیم درباره جریانات نقدی کسب کنند .

صورتهای مالی که صرفاً اطلاعاتی راجع به دریافتها و پرداختهای نقدی طی دوره ارائه می نمایند ، نمی توانند به اندازه کافی و به نحو مطلوب منعکس کننده عملکرد موفق یا ناموفق مؤسسه و چگونگی کارایی آن باشند .

2-1-2) ظهور نظریه کیفیت سود

نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل گران مالی و کارگزاران بورس اوراق بهادار مطرح شد . آنها استنباط ‌کردند ، سود گزارش شده قدرت سود آوری شرکتها را آنچنان نشان نمی دهد که به ذهن باید متبادر گردد. آنها دریافتند که تجزیه و تحلیل صورتهای مالی شرکتها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه­گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی است . برای بیان سودمندی سود در تعیین ارزش شرکت تنها به میزان گزارش شده نباید توجه کرد ،  بلکه باید به کیفیت سود گزارش شده نیز توجه نمائیم . منظور از کیفیت سود ، زمینه بالقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است . به عبارت دیگر ، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سودآوری سال های آتی و ضریب اطمینان نسبت به کسب سودهای آتی بستگی دارد. ( جهانخانی ، 1374 ، 41 تا 66 )

برداشت حسابداران و تحلیل گران مالی از واژه سود متفاوت می باشد . تحلیل گران مالی عموماً سود گزارش شده ( سود حسابداری ) را متفاوت از سود واقعی می دانند . یکی از دلایلی که ممکن است تحلیل گران ، سود خالص گزارش شده را با سود واقعی متفاوت بدانند این است که این امکان وجود دارد که سود به وسیله مدیران دستکاری شود . این دستکاری از طریق بکارگیری روشهای مختلف حسابداری توسط مدیریت امکان پذیر است . اعمال روشهایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا ، استهلاک سرقفلی ، هزینه جاری یا سرمایه ای تلقی کردن هزینه های تحقیق و توسعه ، مثال هایی هستند که مدیران می توانند از طریق اعمال روشهای مختلف حسابداری ، سود را دستخوش تغییر نمایند . ( جهانخانی ، 1374 ، 45 )

تحلیل گران مالی تلاش می کنند تا چشم انداز سود شرکتها را ارزیابی کنند . چشم انداز سود به ترکیب ویژگیهای مطلوب و و نامطلوب سود خالص اشاره دارد . برای مثال شرکتی که عناصر و اقلام باثباتی در صورت سود (زیانش) وجود دارد ، نسبت به شرکتی که این اقلام و این عناصر در صورت سود (زیان) آن باثبات نیست ، کیفیت سود بالاتری دارد . همین امر به تحلیل گران اجازه می دهد سود آتی شرکت را با قابلیت اطمینان بیشتری پیش بینی نمایند .

فهرست منابع

منابع فارسی:

1-احمد پور ، احمد . احمدی ، احمد . (1387) . ” استفاده از ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی در ارزیابی­کیفیت سود” بررسیهای حسابداری و حسابرسی ، دوره 15 ، شماره52 ، ­­ص3 ­-16 .

2-اسماعیلی ، شاهپور . (1386).” کیفیت سود ” ، ماهنامه حسابدار ، شماره 184 .

3-بلکویی ، احمد.(1381).” تئوری حسابداری” ، ترجمه علی پارسائیان ، تهران ، دفتر پژوهشهای  فرهنگی ، صفحه 528 – 531 .

4-جهانخانی ، علی . ظریف فرد ، احمد .(1374) . ” آیا مدیران و سهامداران از معیارهای مناسبی برای اندازه گیری ارزش شرکت استفاده می کنند ؟” ، تحقیقات مالی ، ش  7 و 8 .

5-خوش طینت محسن‚اسماعیلی شاهپور.(1384).”رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام”.فصلنامه مطالعات حسابداری شماره 12 و 13‚28-29.

6-دهدار ، فرهاد . (1386) . ” طراحی و تبیین الگوهای برتر ارزش گذاری مبتنی بر عایدات حسابداری و جریان وجوه نقد در فرآیند  چرخه عمر شرکت ، رساله دکتری حسابداری ، دانشگاه تربیت مدرس .

7-رحیمیان ، نظام الدین . جعفری ، محبوبه .(1385). ” معیارها و ساختارهای کیفیت سود ” ، ماهنامه حسابدار ، شماره 174.

8-صابری ، علی.(1380). ” برسی عوامل مرتبط با کیفیت سود ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز .

9-ظریف فرد ، احمد.(1378). ” شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه های اقتصادی ” ، پایان نامه دکتری ، دانشگاه تهران .

10-کرمی ، غلامرضا . مهرانی ، ساسان.(1384). ” نقش اقلام تعهدی اختیاری در مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ” بررسی های حسابداری ، شماره 42 ، انتشارات دانشگاه تهران .

11-کرمی ، غلامرضا . عمرانی ، حامد .(1389) . “تاثیر چرخه عمر و محافظه کاری بر ارزش شرکت” بررسی های حسابداری­و حسابرسی، دوره17 ، شماره 59 ،ص 96-79.

12-ناصرزاده ، سید یاسر.(1378). ” بررسی ارتباط کیفیت سود و بازده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران سالهای 1385-1380″ ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز .

 

منابع انگلیسی:

13-Aloke Ghosh & Zhaoyang Gu & Prem C. Jain. (2009).” Sustained earning and revenue growth, earning quality, and earning response. Coefficient” SSRN Website.

14-Aharony J., H Falk, N Yehuda.(2006). “Corporate Life Cycle and the Value Relevance of Cash Flow versus Accrual Financial Information”School of Economics and Management Bolzano, Italy ,Working Paper; 34.

15-Anthony, j and k. Ramesh.(1992). “Association between accounting performance measures and stock prices”  journal of Accounting and Economic , 203 – 227 .

16-Barton, J. and Simko, P.J. (2002). “the balance sheet as an earnings management        constraint” The Accounting Review, pp. 1-27.

17-Black , E . L .(1998). ” which is more value relevant : Earnings or cash Flows ”  university of Arkansas .

18-Black E.L.(1998). “Life-Cycle Impacts on the Incremental Relevance of Earnings and Cash flow Measures” Journal of Financial Statement Analysis;40-56.

19-Hirshleifer, D., Kewei H. & Siew Hong   Teoh.(2009).” Accruals, cash flows, and  aggregate stock returns” Journal of Financial Economics, Volume 91, Issue 3, March, Pages 389-406.

20-Hodge,F.(2003).”investors perceptions of earnings quality , auditor independence , and the usefulness of audited financial information ” supplement accounting horizons, pp.37-48 .

21-Jaafer , Hartini . (2010) . ” Accounting choice , Firm life – cycle and the value Relevance of Intangible Assets “Global Review of­Accounting and Finance , volume 1 . Number 1 .

22-Kallunki J., Silvola H.(2008). ” The effect of Organizational Life Cycle Stage   on the use of Activity-based Costing” Management Accounting Research;.19: 62–79.

23-Liu M, Wysocki P. D. Cross.(2006). “Sectional Determinants of Information Quality Proxies and Cost of Capital Measures” Working Paper Penn State and Sloan School of Management MIT.

24-Leuz, C., Nanda, D. and Wysocki, P. (2003). “Earnings management and investor protection: an international comparison”Journal of financial Economics, Vol. 69, pp. 505-27.

25-Lipe, R.(1990). “The Relation Between Stock Returns and Accounting Earnings Given Alternative Information”The Accounting Review, Vol.65, No.1, Jan.

26-Ogneva, M.) 2008(.”Accruals quality and expected returns: the importance of controlling for cash flow shocks”Working paper. Stanford University.

27-Park Y, Chen K.(2006). ” The Effect of Accounting Conservatism And Life-Cycle Stages On Firm Valuation”Journal of Applied Business Research.22: 75-92.

28-Penman, S. H., X. Zhang.(2002). “Accounting Conservatism, the Quality of Earnings, and Stock Returns”The Accounting Review, Vol.77, No.2, Apr.

29-Penman, S. (2001). “Financial Statement Analysis and Security Valuation“McGraw-Hill/Irwin, New York, NY.

30-Petersen, M.A. (2009). “Estimating Standard Errors in Finance Panel Data Sets: Comparing Approaches” Review of Financial Studies 22(1), 435-481.

31-Richardson, S, Sloan, R, Soliman, M, & Tuna, I. (2001). “Information In AccrualsAbout The Quality Of Earnings”Working paper university of Michigan businessschool, Ann. Arbor, pp.52.

32-Stober T.(1996). “Do Prices Behave as if Accounting Book Values are Conservative? Cross-sectional Tests of the Feltham-Ohlson Valuation Model”Working Paper.

33-Schipper , k . and Vincent , L . (2003). ” Earnings quality”Accounting horizons , supplement, 97-110 .

34-SugianisT.(1996). “The value Relevancy of Research Development on valuation of future Earnings” Journal of Accounting and Economics; 21:128-142.

35-X, Bixia.(2007). ” Life Cycle Effect on the Value Relevance of Common Risk factor”Review of Accounting and Finance; 162-175.

36-Xu Zhaohui Randall., Michael J. Lacina. (2009). “Explaining the accrual anomaly by market expectations of future returns and earnings” Advances in Accounting Volume 25, Issue 2, December, Pages 190-199.

37-Yonpae , park . kung , chen . (2006) . ” the effect of accounting conservatism and life – cycle stages on firm valuation “savannah state university , university of Nebraska , Lincoln .

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسي و مقايسه محتواي اطلاعاتي كيفيت سود طي مراحل چرخه عمر شركتها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *