مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی

نوع فایل
rar
حجم فایل
135 کیلوبایت
تعداد صفحه
55
تعداد بازدید
391 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم: مبانی نظری و پيشينه پژوهش39-9

2-1- مقدمه10

2-2- مباني نظري12

2-2-1- نظریه ارزیابی: اساس اقتصادی ارزیابی عملکرد  12

2-2-2- ارزیابی عملکرد و معیار ارزیابی عملکرد 14

2-2-3- مالکیت و تضاد منافع15

2-2-4- محدودیت­های اساسی پژوهشهای پیشین در رابطه با ارزشیابی15

2-2-5- پیش بینی ارزش شرکت با استفاده از متغیرهای حسابداری   16

2-2-6- مدیریت مبتنی بر ارزش17

2-2-7- تصمیم­گیری چند شاخصه (MADM18

2-2-8- شاخص­های ارزیابی عملکرد19

2-2-8-1- معیارهای سنتی حسابداری19

2-2-8-1-1 بازده دارایی­ها19

2-2-8-1-2- بازده حقوق صاحبان سهام 20

2-2-8-1-3- نسبت P/E20

2-2-8-1-4- سود هر سهم21

الف) نقاط قوت سود حسابداری22

ب) نقاط ضعف سود حسابداری22

2-2-8-2- معیارهای مبتنی بر ارزش22

2-2-8-2-1- ارزش افزوده اقتصادی (EVA)  23

انتقادات وارد بر EVA 24

انتقاد ساختاری و مفهومی (پائولو استانلیف) 24

انتقاد محاسباتی (روبن اسکالونا25

2-2-8-2-2- ارزش افزوده بازار (MVA26

2-2-8-2-3- ارزش افزوده نقدی (CVA27

2-2-9- منطق فازی31

2-3- پیشینه پژوهش34

2-3-1- پژوهشهای خارجی35

2-3-2 پژوهشهای داخلی37

2-4- خلاصه فصل39

منابع و مآخذ116-109

الف- منابع فارسي109

ب- منابع انگليسي112

 

– مقدمه

از اوایل قرن بیستم، سرمایه داری صنعتی و جمع آوری داده­های مالی و تجزیه و تحلیل آماری شرکت­ها ناگهان در آمریکا ترقی کرد. نشریات ادواری مالی مانند فورب، مکرراً آماره­هایی اعم از بازده سود سهام، سود هر سهم و بازده بر سرمایه­گذار (ROI) از شرکت­های انتخابی گزارش می­کردند. در سال 1918 سنا در گزارشی با عنوان «عایدات شرکت و درآمدهای دولت» آمار 31500 شرکت آمریکایی را که بازده بر سرمایه آنها 15 درصد در سال 1917 بود جمع آوری کرد. هدف از این سند بررسی حجم گران فروشی شرکت­های دولتی بود. از میان تمام پژوهش­های اولیه که در آن سالها با استفاده از داده­های جمع آوری شده انجام شد، هدفمندترین پژوهش در زمینه سودآوری شرکت­های آمریکایی، کار لئونارد کروم[1] با عنوان «قدرت سودآوری شرکت» در سال 1929 می­باشد. او داده­های اداره مالیات­های آمریکا را درباره خالص بازده بر فروش 455000 شرکت در طول دوره 1927تا 1916 تجزیه و تحلیل کرد. بازده بر دارایی­ها تنها چند سال آخر نمونه در دسترس بود. به هر حال این کار مهم دارای 94 نمودار و 74 جدول داده بود که حاشیه فروش را به عنوان معیار کلیدی اندازه گیری عملکرد شرکت قبول کرده بود.

شناسایی مشکلات ناشی از تفکیک مالکیت از مدیریت و تضاد منافع[2] به زمان­های دور بر می­گردد. از زمانی که دو نفر از اساتید دانشگاه کلمبیا به نام آقایان آدلف برل[3] و کاردینر مینز[4] (1967) در کتابی تحت عنوان «شرکت­های مدرن و مالکیت خصوصی» سبک و سیاقی از مدیریت را که در جهت منافع فردی و گروهی خود عمل می­نماید، افشا می­سازند. به عنوان مثال آنان ذکر می­کنند مدیران در جهت رشد منافع خود اندازه شرکت­ها را گسترش می­دهند حتی اگر این رشد غیراقتصادی و به زیان طبقه سهامدار باشد. زمانی که ارزیابی عملکرد و پاداش مدیران اجرایی متناسب با اندازه شرکت­ها است شاهد وقوع این پدیده هستیم. یا زمانی که پاداش سالانه مدیران مبتنی بر ارقام حسابداری است، انگیزه­های قوی برای مدیریت سود و دستکاری ارقام حسابداری وجود دارد (استرن[5] و شیلی[6]، 2001: 1-3).

در دو دهه آخر قرن بیستم میلادی شاهد تغییر و تحولات بنیادی در شرایط اقتصادی و روابط تجاری بین کشورها هستیم. آثار این تغییرات بسیاری از کشورهای جهان را، صرفنظر از وضعیت سیاسی و سطح توسعه اقتصادی آنها، فرا گرفته است. عمده عوامل کلیدی در پیدایش شرایط متحول شده اقتصادی را    می­توان به قرار زیر تلخیص نمود (یونگ[7] و اُبیرن[8]، 2001: 5-6):

  • آزادسازی نرخ ارز در بازار پول و شناور شدن نرخ ارز.
  • مقررات­زدایی از فعالیت­های اقتصادی و به ویژه پایان یافتن کنترل­ها در زمینه حرکت سرمایه­ها.
  • جنبش جهانی خصوصی سازی در اقتصاد.
  • توافق همگانی در مورد تعرفه­ها و تجارت.
  • بسط و گسترش مؤسسات سرمایه­گذاری و اعتباری.
  • رشد حیرت­انگیز تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات.
  • تغییر دیدگاه نسل­ها نسبت به نوع پس­اندازها و سرمایه­گذاری­ها.

مجموعه این شرایط کلیدی زمینه­ساز پدیده جهانی شدن اقتصاد بوده است. در شرایط جدید مدیران واحدهای تجاری با چالش­های جدیدی مواجهند. از جمله می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امروزه سرمایه­گذاران قادرند برای کسب بازدهی بیشتر سرمایه­های خود را حرکت دهند زیرا سرمایه­ها دارای چنین خاصیتی می­باشند.
  • مدیران اجرایی نمی­توانند نسبت به بازارهای سرمایه بی­تفاوت باشند.
  • حداکثرسازی ثروت سهامداران از اهداف اصلی بنگاه­هاست.
  • حفظ هزینه­های سرمایه در سطح معقول از ضرورت­های تداوم فعالیت در بازار سرمایه است.
  • ارزش­آفرینی برای بنگاه­ها عامل اصلی در ثروت­آفرینی طبقه سهامدار و حفظ تداوم فعالیت است.

وجود تضاد منافع، موجب نگراني مالكان (سهامداران) گرديده تا جايي‌كه آنها براي اطمينان از تخصيص بهينه منابع خود توسط مديران، اقدام به بررسي و ارزيابي عملكرد مديران مي‌كنند. به مرور زمان مشخص شده است كه برخي از تصميمات مديران ممكن است موجب اتلاف منابع شركت و از بين رفتن ثروت مالكان گردد. از سوي ديگر، مديران همواره به دنبال اين بوده‌اند تا ضمن حداكثر كردن منافع خود، به مالكان اين اطمينان را بدهند كه تصميمات اتخاذ شده توسط آنها در جهت منافع مالكان مي‌باشد ( نمازي، 1384: 156).

برخي مواقع شرکت­ها براي ايجاد انگيزه در مديران و همچنين کاهش تضاد منافع، با اعطاي پاداش يا ارائه سهام، آنها را در مالکيت شرکت سهيم مي­کنند و در صورتي که خود مديران با محدوديت­هايي مواجه باشند، سهام به نام اعضاي خانواده آنها صادر مي­گردد. دولت­ها نيز با داشتن منابع عظيم مالي (ماليات، منابع معدني و زيرزميني مثل نفت و گاز، عوارض، جريمه ها و …)، اقدام به تأسيس شرکت­هاي دولتي مي­کنند و يا درصدي از مالکيت شرکت­هاي ديگر را در اختيار مي­گيرند. شرکت­ها نيز براي رشد و گسترش و کسب منافع بيشتر در سهام ساير شرکت­ها سرمايه­گذاري مي­کنند و در زمره مالکان آن شرکت قرار مي­گيرند. در نتيجه، شرکت­هاي تک مالکي اوليه اکنون به حالتي درآمده­اند که مالکيت آنها در اختيار گروه­هاي مختلف مي­باشد. اين گروه­ها معمولاً داراي اهداف، سلايق، رفتار و توانايي­هاي متفاوت مي­باشند، و مالكان همواره به دنبال معياري هستند كه با استفاده از آن، عملكرد مديران را به بهترين نحو ممكن ارزيابي نمايند.

در این فصل پژوهش ابتدا در مورد ارزیابی عملکرد و مبانی ایجاد کننده آن، بحث می­شود. پس از آن روابط مالکیت- مدیر و تضاد منافع مطرح می­شود تا زمینه برای بیان مدیریت مبتنی بر ارزش  فراهم شود. بعد از آن معیارهای مالی مورد استفاده در مدل ارائه شده پژوهش تشریح می­شود. در انتهای مبانی نظری نیز اندکی در زمینه رویکرد فازی بحث می­شود. در قسمت پیشینه پژوهش نیز پژوهش­های انجام شده که به نحوی با موضوع ارزیابی عملکرد مربوط است، بیان می­گردد. افزون بر این، به منظور ایجاد پشتوانه برای استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد به عنوان متغیرهای مستقل، پژوهش­های انجام شده در این زمینه نیز مطرح می­شوند.

 منابع فارسي

 

آذر ، عادل و حجت فرجی (1381) . علم مدیریت فازی .چاپ اول ، تهران : سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

آذر، عادل و منصور مؤمني (1381). آمار و كاربرد آن در مديريت. جلد دوم، چاپ ششم، تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب درسي علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت).

ابزاری، مهدی؛ صمدی، سعید؛ ایزدی نیا، ناصر و مجتبی دهقان­پور وحید (1387). «ارزیابی عملکرد شرکت­های گروه فلزات اساسی در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل EVA و بررسی رابطه آن با معیارهای حسابداری سود»، تحقیقات مالی، شماره 26، ص­ص.20-3.

اعتمادي، حسين و يداله‌ تاري وردي (1385). «تأثير نحوه­ي‌ ارائه­ي‌ صورت جريان وجوه نقد بر قضاوت­هاي سرمايه­گذاران حرفه‌اي.» بررسي­هاي حسابداري و حسابرسي، شماره ‌45، ص­ص. 88-69.

انواری رستمی، علی اصغر؛ حسینیانف شهامت و مرتضی رضایی اصل (1391).    «رتبه­بندی مالی شرکت­های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش­های تصمیم­گیری چندشاخصه و مدل­های ترکیبی.»، تحقیقات مالی، شماره 1، ص­ص. 54-31.

ایزدی نیا، ناصر؛ علینقیان، نسرین (1389). «بررسی رابطه خطای پیش بینی سود و ریسک مالی و تجاری ،در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.»، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 7، ص­ص. 90-72.

پارسائیان، علی (1381). « تئوری­های حسابداری»، چاپ دوم، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

پویان­فر، احمد؛ رضایی، فرزین و شهلا صفابخش (1389). «بررسی رابطه معیارهای حسابداری و اقتصادی عملکرد با ارزش شرکت­ها در صنایع سیمان و پتروشیمی بورس تهران»، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 61، ص­ص. 84-71.

تقی­زاده، رسول و صفر فضلی (۱۳۹۰).«روش اندازه­گیری عملکرد شرکت­ها با استفاده از رویکرد ترکیبی آنالیز روابط خاکستری و تاپسیس فازی»، چشم­انداز مدیریت صنعتی، شماره ۲، ص­ص. ۱۵۰- ۱۲۵.

جناني، محمدحسن (1382). «ملاحظاتي در تعيين ارزش شرکت­ها و ارزشيابي سهام عادي» ماهنامه بورس، شماره 36، ص­ص. 51-48.

جهانخانی، علی و احمد ظریف ­فرد (1374). «آیا مدیران و سهامداران از معیار مناسبی برای اندازه­گیری ارزش شرکت استفاده می­کنند؟»، فصلنامه تحقیقات مالی، شماره 7 و 8، ص­ص. 64-41.

حافظ نیا، محمد رضا (1385). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ دوازدهم. تهران: سازمان مطالعه و تدوين كتب درسي علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت).

حیدری، مهدی (1383). «ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با مقایسه هزینه نقدی و سود عملیاتی نقدی (مدل CVA) و بررسی رابطه آن مدل با تغییرات قیمت (بازده) سهام طی سالهای 1382-1378.» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

دانش­شکیب، معصومه و صفر فضلی (1388). «تفکیک شرکت­های موفق و ناموفق با استفاده از رویکرد ترکیبی (F-AHP) و تاپسیس در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، شماره 15، ص­ص. 115-87.

داوری­فر، رمضان (1383). «بررسی رابطه ارزش افزوده اقتصادی، نرخ بازده دارایها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام در صنعت کانی غیرفلزی در بورس اوراق بهادار تهران در سالهای 81-76.» پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

دلاور، علي (1371). روش تحقيق در روان­شناسي و علوم تربيتي، تهران: دانشگاه پيام نور.

ساعي، علي (1377). آمار در علوم اجتماعي. چاپ دوم، تهران: مؤسسه نشر جهاد.

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و الهه حجازی (1384). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ یازدهم. تهران: انتشارات آگاه.

سعیدی، پرویز و جواد قزل­سفلو (1387). «بررسی تاثیر انتقال مالکیت (خصوصی سازی) بر ROA، ROE و ROS شرکت­های پذیرفته ­شده در بورس اوراق بهادار تهران»، فصلنامه بصیرت، شماره42، ص­ص. 108-89.

شیخ، محمدجواد؛ خدامرادی، سعید و محمد جلیل زاده (۱۳۹۰).«ارزیابی عملکرد شرکت­های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از F-AHP و تاپسیس»، چشم­انداز مدیریت مالی و حسابداری، شماره ۳، ص­ص. 105-83.

شه­رضايي، محمود (1383). «استفاده از نسبت­هاي مالي در تصمميم­گيري»، ماهنامه حسابدار، سال نوزدهم، شماره 165، ص­ص. 24-21.

کاشانی­پور، محمد و امیر رساییان (1386). «بررسی رابطه بین بازده سهام و معیارهای ارزیابی عملکرد»، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت ، شماره 25، ص­ص. 138-121.

کرمی، غلامرضا؛، نظری؛ محسن و مجتبی شفیع پور (1389). «ارزش افزوده اقتصادی و نقدشوندگی بازار سهام» تحقیقات مالی، شماره 30، ص­ص. 132-117.

مجتهدزاده، ویدا و شادی حسن زاده (1389). «رابطه­ی ارزش افزوده­ی بازار با معیارهای ارزیابی عملکرد مبتنی بر مدلهای اقتصادی و حسابداری.»، فصلنامه­ بورس اوراق بهادار، سال اول، شماره­2، ص­ص. 178-147.

محمودآبادي، حميد (1385). «ارزيابي متغيرهاي حسابداري در تعيين ارزش    شرکت­ها.»، پايان­نامه دکتري حسابداري، دانشگاه علامه­ي‌ طباطبائي.

مرادزاده فرد، مهدی؛ موسی زاده عباسی، نورالدین و سید محمد مشعشعی (1390). «ارایه مدلی نوین در رتبه­بندی و ارزیابی مالی شرکت­ها (مطالعه موردی: صنعت فلزات اساسی بورس اوراق بهادار تهران) »، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 66، ص­ص. 41-52.

ملکيان، اسفنديار و جعفر اصغري (1385). «مطالعه رابطه بين ارزش افزوده اقتصادي (EVA) و نرخ بازده دارايي­ها (ROA) در راستاي ارزيابي عملکرد شرکت­هاي پذيرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار ايران»، ماهنامه بورس، شماره 55-54، ص­ص. 33-24.

مهدوی، غلامحسین و نجیمه رستگاری (1386). «محتوای اطلاعاتی ارزش افزوده نقدی برای پیش بینی سود»،   مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه­ شیراز، شماره1(پیاپی50)، ص­ص. 156-137.

مهرانی، ساسان و کاوه مهرانی (1382) «رابطه بین نسبت­های سودآوری و بازده سهام در بازار بورس تهران»، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 33، ص­ص. 105-93.

میرغفوری، حبیب­ الله؛ رجبی­پورمیبدی، علیرضا و داریوش فرید (1388). «کاربرد فرآیند تحلیل سلسله­ مراتبی فازی در اولویت ­بندی عوامل موثر بر انتخاب سهام در بورس اوراق بهادار تهران از دیدگاه سهامداران»، توسعه وسرمایه، شماره 3، ص­ص. 130-111.

میرغفوری، حبیب الله؛ شفیعی رودپشتی، میثم و غزاله ندافی (1391). «ارزیابی عملکرد مالی با رویکرد تحلیل رابطه خاکستری (مورد: شرکت­های مخابرات استانی»، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، شماره 16، ص­ص. 81-61.

عبدالخلیق، رشاد؛ و بیپین. ب. آجین کیا (1379). پژوهش­هاي تجربي درحسابداري: ديدگاه روش‏ شناختي. ترجمه محمد نمازی، چاپ اول، شيراز: انتشارات دانشگاه شيراز.

نمازی، محمد و نورالدین رستمی (1385). «بررسی رابطه بین نسبت­های مالی و نرخ بازده سهام شرکت­های پذیرفته ­شده در بورس اوراق بهادار تهران»، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 44، ص­ص. 127-105.

نمازی، محمد (1384). «بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت»، علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره 43، ص­ص. 164-148.

نوروش، ایرج؛ صالحی، فایق و غلامرضا کرمی (1383). «بررسی رابطه­ی جریان­های نقد عملیاتی، سود عملیاتی و ارزش افزوده­ اقتصادی با ثروت ایجاد شده برای سهامداران»، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 37، ص­ص. 146-121.

نوروش، ایرج و بیتا مشایخی (1383). «سودمندی ارزش­ افزوده در پیش­بینی سود حسابداری شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال­های 1381-1375»، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 36، ص­ص. 158-95.

نوروش، ايرج و بيتا مشايخي (1383). «محتواي افزاينده اطلاعاتي ارزش افزوده اقتصادي و ارزش افزوده نقدي در مقابل سود حسابداري و وجوه نقد حاصل از عمليات.»، فصلنامه تحقيقات مالي، شماره 17، ص­ص. 150-131.

نوروش، ایرج  و مهدی حیدری (1383). «بررسی محتوای اطلاعات ارزش­ افزوده­ نقدی در ارتباط با بازده سهام: مقایسه­ تحلیلی با سودعملیاتی و جریانات­ نقدی­ عملیاتی»، مطالعات حسابداری، شماره­ 8، ص­ص. 151-122.

یحیی­زاده­فر، محمود؛ ابونوری، اسماعیل و مریم آبادیان (1388). «بررسی رابطه­ بین ارزش ­افزوده­ اقتصادی و نسبت­های سودآوری با ارزش بازار سهام شرکت­های صنعت خودرو در ساخت قطعات در ایران»، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 6، ص­ص. 115-91.

یحیی­زاده­فر، محمود؛ شمس، شهاب الدین و مرتضی رضازاده (1389). «ارزیابی عملکرد مدیریت پرتفوی شرکت­های سرمایه­گذاری در بورس اوراق بهادار تهران»، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، شماره 2، ص­ص. 178-157.

سيد عباس زاده‌، ميرمحمد (1380). روش­هاي عملي پژوهش در علوم انساني. چاپ اول، اروميه‌: دانشگاه اروميه‌.

شباهنگ، رضا (1374). مديريت مالي. جلد دوم، چاپ اول، تهران: انتشارات سازمان حسابرسي.

عباسي­نژاد، حسين. (1380). اقتصادسنجي(مباني و روش­ها)، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

کردستاني، غلام رضا و حميد رودنشين (1385). «بررسي ميزان مربوط­بودن اجزاي نقدي و تعهدي سود حسابداري به‌ ارزش بازار شرکت»، بررسي­هاي حسابداري و حسابرسي، شماره ‌45، ص­ص. 68-45.

بمنابع انگليسي

Ameels, A. Bruggeman, W and G, Scheiper (2002). “Value-Based management control processes to create value through integration”. A Literature, Ghent University: www.google.com.

Arora, Alka (1996). “Executive Compenstation Contracts and Earnings Response Coefficients”, Kent State University.

Barth, M. E. et al (2002). “Constraints on Accrual Components of Earnings in Equity Valuation.”, www. ssrn.com

Biddle, G.C. Bowen, R.M. and Wallace, J.S. (1997). “Evidence on EVA”. Journal of Applied corporate finance, Vol. 12, pp. 122-135.

Biman and Demski, j. (1980) “Economically Optimal Performance Evaluation and Control System” Jornal of Acconting Research. Vol. 9, pp.  184-220.

Brainard, W. and J. Tobin (1968). “Pitfalls in Financial Model-Building.” American Economic Review, Vol. 58, No. 2, pp. 99-122.

Chen, P. and G., Zhang (2003). “Profitability, Earnings and Book Value in Equity Valuation: A Geometric View and Empirical Evidence.”  www.ssrn.com

Chen, k.Hm. Shimerda, T.A. (1981). “AN empirical analysis of useful financial ratios”. Financial Management, Vol. 10, pp.  51-60.

Cheng, sung. Julian, Ming. Tsao, show. Ming. Tsao, wen.Hsien. Tu, Hill H.J. (2007). “will echannal additions increase the financial performance of the firm?”. The evidence from Taiwan”. Industrial marketing management, Vol. 36, pp.  50-57.

Choo, Enyu, Bertram Schoner and William Wedley. (1999). “Interpretation of criteria weigts in multicriteria decision making.”. Computers and Industrial Engineering, Vol. 37, pp. 527-541.

Curran, R.; S. Raghunathan ; and M. Price (2004). “Review of Aerospace Engineering Cost Modeling: The Genetic Causal Approach”. Progress in Aerospace Sciences , Vol. 40, pp. 487-534.

Dewet, J. H.. (2005). “EVA versus traditional accounting measures of performance as drivers of shareholder value- A comparative analisis”. Meditari Accountant Research vol. 51 (2), pp. 1-16.

Ertugrul, I. Karakasoglu, E. (2009). “Preformance evaluation of Turkish cement firms with fuzzy analytic hierarchy process and TOPSIS methods”. Expert system with applications, Vol. 36, pp. 702-715.

Escalona, Ruben (2002). “Valu Based Management an Analysis of the EVA Model”. MBA Dessertation, University of Camberidg.

Fama and French. (1996). “Risk, Return and Equilibrum: Emprical Tests Journal portfolio Economy, Vol. 81, pp. 607-636.

Fernandez, Pablo. (2001). “EVA, Economic Profit and cash value added do not measure shareholder value creation.” Caminodel Cerrodel Aguib ,vol. 13, pp. 23-28.

Hendriksen, E. and V. Berda (1992  ). Accounting Theory. 5th. New Yourk: Irwin.

Holthausen, R. W. and L. W. Ross(2000). “The Relevance of the Value Relevance Literature For Financial Accounting Standard Setting.” www.ssrn.com

Hwang, C.L., Yoon, K. (1981). “Multiple Attribute Decision Making.” In: Lecture Notes in Economics and Mathematical Systems 186. Springer-Verlag, Berlin.

Jensen, M., and W. Meckling (1976). “Theory of the firm: Managerial behaviour, agency Costs and ownership structure”, Journal of Financial Economics, Vol. 3, No. 4, pp. 305–360.

Klir , George J.; and Bo Yuan(2005).Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications. Eastern Economy Edition ,India: Prentice-Hall.

Lambert, R Allen (1982). “Managmerial Incentives in Multiperiod Agency Relationship”, Stanford University.

Lambert, R. and D. Larcker (1987). “An Analysis of the Use of Accounting and Market Measures of Performance in Executive Compensation Contracts.” Journal of Accounting Research, Vol. 25, pp. 179-203.

Larcker, D.F. (1983). “TheAssociation between Performance Plan Adoption and Corporate Capital Investment,” Jornalof Accounting and Economics, Vol. 3, pp. 3-30.

Lee A. H. I, Chen W.C, Chang C.J. A  “fuzzy AHP and BCS approach for evaluating performance of IT department in the manufacturing industry in Taiwan.”,  Expert system with applications 2008, Vol. 34, pp. 96-107.

Lue, yun. Gongbing, Bi. Liang. (2012). “input/output indicator selection for DEA efficiency evaluation: An Emprical study of chines commercial banks”, Expert system with applications, vol. 39, pp. 1118-1123.

Natarajan, Ramachandran, (1992) “The Use of Discretionary Accounting Reports in Management Compensation Contracts”, University of Pennsylvania.

Nachtmann. H (2000). “Estimating Input Parameters in Activity Based Costing System Utilizing Fuzzy Set Theory”. Ph.D Dissertation ,University of  Pittsburgh.

Nachtmann. H,  Kim Lascola Needy (2001). “Fuzzy Activity Based Costing : A Methodology for Handling Uncertainty in Activity Based Costing Systems”. The Engineering Economist, Vol. 46, pp. 245-273.

Opricovic S, Tzeng GH.(2004).  “Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS.” European Journal of Operational Research, Vol. 156, pp. 445-455.

Pedrycz, Witold; Fernando Gomide (2005). An Introduction to Fuzzy Sets: Analysis and Design. Eastern Economy Edition ,India: Prentice-Hall.

Riahi-Belkaoui, A. (2003). “Intellectual Capital and Firm Performance of US Multinational Firms.” Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, pp. 215-226.

Sayadi MK, Heydari M and Shahanaghi K. (2009). “ExtensioVIKOR method for decision making problem with interval numbers.” Applied Mathematical Modeling. Vol.33, pp. 2257–226.

Stanley, P. (2002). “Epistemics on EVA, CAPM.” Journal of managerial Issues. www.proquest.com

Sloan, R. G. (1993). “Accounting Earnings and Top Executive Compensation.” Journal of Accounting and Economics, Vol. 16, pp. 55-100.

Stewart, G. B. (1991). “The quest for value: The EVA management guide” New York: Harper Business.

Tobin, J. (1969). “A general Equilibrium Approach to Monetary Theory.” Journal of Money, Credit and Banking, Vol. 1, pp. 15-29.

Uyemura, D. G., Kantor, C. C., and Pettit, J. M. (1996). “EVA for banks: Value cration, risk management.” Journal of Applied Corporate Finance. Vol. 9 (20), pp. 94-109.

Wolfe, J. (2003). “The TOBIN’q as a Company Performance Indicator.” Developments in Business Simulation and Experimential Learning, Vol. 30, pp. 155-160.

Yalcin. N, bayrajdaroglu. and Cengiz Kahraman.(2012). “Application of fuzzy multi-criteria decision making methods for financial performance evaluation of Turkish manufacturing industries”. Expert system with application, vol. 39, pp. 350-364.

Yang, Taho. Huang, Chih- ching. (2007). “Multiple- attribute decision making methods for plant layot design problem”, Robotic and computer- integrated Manufacturing, vol. 23, pp. 126-137.

Young, S. David and Stephen F. O‘Byrne (2001). “EVA and Value-Based Management: A Practical Guide to Implementation.” New York: McGraw-Hill.

Zadeh, L. A.(1965).”Fuzzy Sets”. Information and Control, Vol. 8, pp. 338-353.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تطبیقی الگوریتم های ترکیبی کارا به منظور ارزیابی عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از رویکرد فازی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *