مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تحدید مسئولیت

نوع فایل
word
حجم فایل
346 کیلوبایت
تعداد صفحه
174
تعداد بازدید
311 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری تحدید مسئولیت » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه 1

بخش نخست: کلیات و شرح واژه‌های کلیدی 3

فصل اول: تعاریف ، اوصاف و مزایای اسناد تجاری 3

مبحث نخست: مفهوم سند، انواع و شرایط و آثار آن 3

مبحث دوم: تعریف اسناد تجاری، صدور و ماهیت آنها 14

مبحث سوم: شرایط شکلی و مندرجات اسناد تجاری 34

فصل دوم: مسئولیت امضاکنندگان اسناد تجاری 38

مبحث نخست: مفهوم مسئولیت و اقسام آن 38

مبحث دوم: مسئولیت تضامنی در حقوق مدنی و تجارت 39

مبحث سوم: مفهوم ضمان در اسناد تجاری از دیدگاه فقهی و حقوقی 39

مبحث چهارم: مسئولیت متعهدان اصلی و فرعی اسناد تجاری 41

فصل سوم: شروط ضمن عقد در اسناد تجاری 50

مبحث نخست: مفهوم شرط و مقایسه آن با قید و تفاوت آن با تعلیق 50

مبحث دوم: اقسام شرط به اعتبار مختلف 53

مبحث سوم: شرایط صحت شرط 56

بخش دوم: ماهیت، اعتبار و موانع نفوذ و مصادیق شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت 61

فصل اول: تعریف و ماهیت و انواع شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 61

مبحث نخست: تعریف شرط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 61

مبحث دوم: ماهیت شرط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 62

مبحث سوم: مقایسه شرط اسقاط با تحدید مسئولیت 62

مبحث چهارم: انواع شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 64

فصل دوم: اعتبار و موانع نفوذ شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 67

مبحث نخست: اعتبار شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 67

مبحث دوم: موانع نفوذ شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت 70

فصل سوم: مصادیق شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت در حقوق مدنی و تجارت 72

مبحث نخست: برخی از مصادیق شرط اسقاط و یا تحدید مسئولیت در حقوق مدنی 72

مبحث دوم: برخی از مصادیق شرط اسقاط و یا تحدید مسئولیت در حقوق تجارت 75

بخش سوم: تأثیر شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت در تعهدات  اسناد تجاری 79

فصل اول: قابلیت استناد به شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت 79

مبحث نخست: اصل حسن نیت و کاربرد آن در قوانین 79

مبحث دوم: قابلیت استناد به شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت در مقابل دارنده با حسن نیت سند تجاری 87

مبحث سوم: مغایرت شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت با وصف تنجیزی اسناد تجاری 87

فصل دوم: بررسی تأثیر شروط اسقاط مسئولیت در اسناد تجاری 88

مبحث نخست: تأثیر شرط اسقاط مسئولیت در تعهدِ متعهدان اصلی اسناد تجاری 88

مبحث دوم: تأثیر شرط اسقاط مسئولیت در تعهدِ متعهدان فرعی اسناد تجاری 91

فصل سوم: بررسی تأثیر شروط تحدید مسئولیت در اسناد تجاری 98

مبحث نخست: تأثیر شروط تحدید مسئولیت در تعهدِ متعهدان اصلی اسناد تجاری 98

مبحث دوم: تأثیر شروط تحدید مسئولیت در تعهد متعهدان فرعی اسناد تجاری 110

نتیجه 118

فهرست منابع و مآخذ 121

 

مقدمه

یکی از ویژگی‌های مهمّ اسناد تجاری که آنها را از سایر اسناد عادی متمایز کرده و برتری خاصّی به آنها داده و موجب شده است، مورد وثوق و اطمینان قرار گیرند و به عنوان جایگزین پول در معاملات به کار روند، ویژگی مسئولیت تضامنی امضاکنندگان اسناد تجاری است. بر اساس مواد 249 و 309 و 314 قانون تجارت، صادرکنندة برات، سفته و چک و ظهرنویس‌ها و برات­گیر (مُحالٌ عَلیه)، با وجود شرایط قانونی، در مقابل دارنده سند مسئولیت تضامنی دارند و دارنده می‌تواند به هر یک از مسئولین سند، منفرداً یا مجتمعاً رجوع کند و ضامنی که ضمانت صادرکننده یا محال­علیه یا ظهرنویسی را کرده، فقط با کسی که از او ضمانت کرده است، مسئولیت تضامنی دارد. با این حال، هر یک از مسئولین سند ممکن است، تحت شرایط خاصّی که قانون مقرر داشته، در مقابل دارنده سند، فاقد مسئولیت تلقّی شوند، که برخی مربوط شکل سند و بعضی ناشی از عدم اهلیت امضاکننده و یا سهل انگاری دارنده، در اقدام قانونی در موعد مقرّر و مرور زمان باشد، که این موارد از موضوع بحث ما خارج است.

پرسش اصلی و اساسی که در این پژوهش سعی می­شود به آن پاسخ داده شود این است که، آیا امضاکننده سند تجاری اعمّ از صادرکننده، ظهرنویس، ضامن و … در هر یک از اسناد تجاری (برات، سفته، چک) می­تواند با آوردن قید یا شرطی در متن یا ظَهر آن، مسئولیت خود را در پرداخت وجه سند، اسقاط و یا تحدید کند؟ در پی این پرسش سؤالات فرعی دیگری نیز قابل تصور است مانند اینکه؛ بر فرض مثبت بودن پاسخ این سؤال، حدود آن چقدر است و آیا شامل هر امضاکننده و در هر سندی می­شود یا خیر؟ در صورت وجود چنین شرطی در سند، آیا شرط صحیح است یا باطل؟ و در صورت بطلان آیا این بطلان شامل سند تجاری هم می­شود؟ و چه آثاری خواهد داشت؟ آیا مقررات قانون مدنی و قواعد عمومی قراردادها در خصوص شروط ضمن عقد بر شرط اسقاط و تحدید مسئولیت در اسناد تجاری قابل اعمال است؟ آیا شرط ضمن سند تجاری بر خلاف وصف تنجیزی اسناد تجاری نیست؟ آیا در مقابل دارنده با حسن نیت قابل استناد است؟ در این پژوهش صرفاً به شرطی که مسقط یا محدود کننده مسئولیت امضاکننده و ضمن صدور سند تجاری و در متن آن قید گردیده می­پردازد.

از یک طرف امتیازاتی که قانون‌گذار برای اسناد تجارتی قائل شده است، در برخی موارد برخلاف قواعد عمومی حاکم بر قانون مدنی است. به عنوان مثال بر اساس مواد 698 و 730 قانون مدنی ضمان  و حواله، موجب نقل ذمّه است و در مقابل یک دین، فقط یک ذمّه مشغول است. اما در حقوق تجارت، نظریه ضمّ ذمّه به ذمّه جایگزین نقل ذمّه شده است. از طرف دیگر چون قانون‌گذار در خصوص این سؤالات پاسخ روشنی ارائه نداده است، موجب گردیده، برخی از نویسندگان کتب حقوق تجارت، مواد 249 و 309 و 314 قانون تجارت را قانون امری دانسته و شروط اسقاط و یا تحدید مسئولیت در اسناد تجاری را خلاف قانون آمره تلقی کنند و بعضی آنها را از قوانین تکمیلی برشمارند و با مراجعه به قواعد عمومی قراردادها و بر مبنای برداشت خود، هر یک پاسخ متفاوتی به آن بدهند.

برای بررسی موضوع و پاسخ به این سؤالات، به کتاب‌های حقوق تجارت و مدنی و پایان نامه­ها و مقالات داخلی در زمینه اسناد تجاری مراجعه کردم و به کتاب، رساله و یا پایان­نامة مستقلی در این زمینه، برخورد نکردم و در کتاب‌های حقوق تجارت هم کمتر به آن توجه شده است. برخی آن را مسکوت گذاشته و عده­ای به اختصار از کنار آن گذشته­اند. این امر از طرفی کار را دشوار می‌کرد و طرف دیگر به دلیل نو و بدیع بودن موضوع، شور و شوقم را برای ادامه کار مضاعف می­کرد. حاصل قریب یک سال تحقیق بر روی موضوع، به شرح ذیل در سه بخش ارائه می‌شود: در بخش اوّل تحت عنوان کلیات و واژه‌های کلیدی، در سه فصل مستقل، سه واژة کلیدی سند تجاری، مسئولیت و شرط، که نقش اساسی در مباحث دارند مطرح شده و راجع به مسائلی که به نحوی مرتبط با موضوع اصلی و یا در کنار موضوع اصلی قابل طرح و بررسی بوده، بحث شده است. سعی گردیده به مسائلی که اختلافی است و کمتر مورد توجه قرار گرفته پرداخته شود. برخی مفاهیم تعریف و یا از نو تعریف شده است. در بخش دوم که در سه فصل تنظیم شده است، در فصل نخست در خصوص تعریف، ماهیت و انواع شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت بحث شده است و با توجه به تفاوت شروط اسقاط و تحدید مسئولیت با یکدیگر، از جهات مختلف مقایسه­ای بین آنها از لحاظ ماهیت و اعتبار و میزان مسئولیت و تعداد و تنوع آنها صورت گرفته است و در فصل دوم در خصوص اعتبار و موانع نفوذ شرط اسقاط و یا تحدید مسئولیت مطالبی ارائه شده است. در فصل سوم مصادیقی از شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت در حقوق مدنی و تجارت و تجارت بین­الملل بیان شده است. بخش سوم پژوهش نیز در سه فصل تنظیم و بیشتر به اصل موضوع پرداخته شده است. در فصل نخست تحت «عنوان قابلیت استناد به شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت» در خصوص اصل حسن نیت و کاربرد آن در حقوق تجارت و مغایرت این اصل و وصف تنجیزی با شروط اسقاط یا تحدید مسئولیت بحث شده است. با توجه به تفاوت‌ بین شروط اسقاط و تحدید مسئولیت از جهات مختلف، بررسی تأثیر این شروط در اسناد تجاری از یکدیگر تفکیک شده و برای هر یک فصلی مستقل اختصاص داده شده است. در فصل دوم تأثیر شروط اسقاط مسئولیت در تعهدات اسناد تجاری و در فصل سوم تأثیر شروط تحدید مسئولیت در تعهدات اسناد تجاری، در خصوص هر یک از مسئولین این اسناد مورد بررسی قرار گرفته است. در هر فصل نیز بر مبنای تقسیم مسئولین سند تجاری به مسئولین اصلی و فرعی، تأثیر این شروط در مسئولیت آنها، در مباحثی جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است

شایان ذکر است این موضوع بهانه­ای به دست داد تا برخی از مواد لایحه تجارت که مرتبط با موضوع است و در مرحله نهایی تصویب، در شورای محترم نگهبان قرار دارد، مورد نقد قرار گیرد و نواقص و اشکالات آن مطرح شود. هر چند ممکن است به نظر برسد برخی از این مطالب خیلی هم به موضوع اصلی پژوهش ارتباط نداشته باشد. اما ذکر آنها خالی از فایده نخواهد بود.

در این پژوهش از روش کتابخانه­ای استفاده شده و از نظریات فقهای عظام و استادان و نویسندگان محترم حقوق تجارت و مدنی بهره برداری شده و در برخی از موارد مقایسه­ای بین قانون تجارت و لایحه پیشنهادی تجارت و مقررات برخی از کشورها و کنوانسیون‌های بین­المللی در زمینه اسناد تجاری صورت گرفته است. امیدوارم با این بضاعت کم و فرصت اندکی که داشتم، توانسته باشم قدمی ناچیز در بسط این موضوع بردارم و آنچه از اساتید و بزرگان در این خصوص آموخته­ام را به رشته تحریر درآورم و مفید واقع شود.

 

فهرست منابع

  1. ابو عید، الیاس، الاسناد التجاریه، لبنان، بیروت. بی‌نا، بی­تا.
  2. اخلاقی، بهروز، مقالة مفهوم اسناد تجاری، مجله حقوقی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 21، اسفند 1358
  3. ارسطا، محمد جواد، اعتبار اسناد و تعارض آن با ادله دیگر در حقوق ایران و فقه امامیه، چاپ اول، انتشارات جنگل، تهران، 1388
  4. اسکینی، ربیعا، حقوق تجارت تطبیقی (برات، سفته و چک در حقوق ایران، فرانسه و انگلیس) چاپ اول، انتشارات مجد، تهران، 1373
  5. _______، حقوق تجارت (برات سفته… چک)، چاپ پانزدهم، انتشارات سمت، تهران،1390
  6. آشتيانى، ميرزا محمد حسن بن جعفر، كتاب القضاء، چاپ اول، ناشر چاپخانه رنگین، 1369
  7. اعظمی زنگنه، عبدالحمید، جزوه حقوق بازرگانی، دانشکده حقوق تهران
  8. افتخاری، جواد، اسناد تجاری بانکی خزانه و اوراق قرضه و اسناد حمل و نقل، چاپ دوم، انتشارات ققنوس، تهران،1384
  9. الله آبادی، کمال، مقاله اصل استقلال امضاها و عدم توجه ایرادات در اسناد تجاری، مجله دیدگاه‌های حقوقی، شماره 10ـ11، 1377
  10. امامی، سید حسن، حقوق مدنی، جلد1، چاپ چهارم، کتاب‌فروشی اسلامیه، تهران،1363
  11. _________، حقوق مدنی، جلد 2، چاپ سوم، کتاب‌فروشی اسلامیه، تهران، 1364
  12. _________، حقوق مدنی، جلد 6، چاپ ششم، انتشارات ابوریحان، تهران، 1364
  13. امینی، عیسی، اجتماع مسئولیت متصدی حمل و نقل با ضمان مقصر…، مجله حقوقی دادگستری، شماره 33 زمستان 1379
  14. انصاری، مرتضی، المکاسب، جلد دوم و سوم، مؤسسة النعمان، بیروت، 1990 میلادی
  15. انصاری، علی، مقالة مفهوم و مبنای حسن نیت و رفتار منصفانه در حقوق ایران و فرانسه، مجله مدرس علوم انسانی، پژوهش‌های حقوق تطبیقی، دوره 13، شماره 4، زمستان 1388
  16. ایزانلو، محسن، شروط محدود کننده و ساقط کننده مسئولیت در قراردادها، چاپ دوم، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1386
  17. باریکلو، علیرضا و خزایی، سید علی، مقالة اصل حسن نیت و پیامدهای آن در دوره پیش قراردادی، با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس و فرانسه، مجله حقوقی دادگستری، شماره 76، سال هفتاد و پنجم، زمستان 1390
  18. بجنوردی، میرزا حسن، القواعد الفقهیّه، جلد سوم، انتشارات دلیل ما، قم،1388
  19. بهرامی احمدی، حمید، مقاله تاریخچه تدوین قانون مدنی، همایش یک صدمین سال قانون­گذاری (مجموعه مقالات)، چاپ اول، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تهران، 1386
  20. بهرامی، بهرام، حقوق تجارت کاربردی، چاپ سوم، انتشارات نگاه بینه، تهران، 1387
  21. پور بدخشان، جعفر ودرویش­زاده، محمد، تعرض به سند، چاپ سوم، انتشارات جاودانه، تهران،1390
  22. تبریزی، میرزا جواد ، توضیح المسائل فارسی، دفتر نشر برگزیده،
  23. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، مقدمة علم حقوق، انتشارات گنج دانش، تهران، 1362
  24. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دانشنامه حقوقی،جلد1، چاپ پنجم، مؤسسة انتشارات امیر کبیر، تهران، 1375
  25. ________________، دانشنامه حقوقی،جلد2، چاپ پنجم، مؤسسة انتشارات امیر کبیر، تهران، 1375
  26. ________________، دانشنامه حقوقی،جلد4، چاپ پنجم، مؤسسة انتشارات امیر کبیر، تهران، 1375
  27. ________________، ترمینولوژی حقوق، انتشارات بنیاد راستاد، تهران، 1363
  28. ________________، دایرة‌المعارف علوم اسلامی قضایی، جلد 2، کتاب‌فروشی گنج دانش، تهران، 1363
  29. ________________، دایرة‌المعارف حقوق مدنی و تجارت، انتشارات مشعل آزادی، تهران، 1357
  30. ________________، الفارق دایرة‌المعارف عمومی حقوق، جلدهای اول تا سوم، کتابخانه گنج دانش، چاپ اول، تهران، 1386
  31. ________________، دوره حقوق مدنی حقوق تعهدات، جلد1،چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران، 1369
  32. ________________، دوره حقوق مدنی عقد ضمان، چاپ اول، انتشارات کتاب‌های جیبی، تهران، 1352
  33. حائری، مسعود، اصل آزادی قراردادها و تحلیلی از ماده 10 قانون مدنی، انتشارات کیهان، تهران، 1377
  34. حسنی، حسن، حقوق تجارت، چاپ پنجم، نشر میزان، تهران، 1385
  35. حسینی تهرانی، سید مرتضی، مقاله ظهرنویسی، مقررات و انواع آن، فصل نامه حق، دفتر چهارم، دی ـ اسفند 1364
  36. خزایی، حسین، تفسیر یک رای( ایرادات در اسناد تجاری)، فصل نامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 39، شماره یک، بهار 1388
  37. داورزنی، حسین، مقالة اثر قرارداد در تعدیل احکام ضمان درک، دو فصل نامة اسلام پژوهی، شماره چهارم، بهار و تابستان 1389
  38. دمرچیلی، محمد، حاتمی، علی، قرائی، محسن، قانون تجارت در نظم عمومی، چاپ هشتم، انتشارات میثاق عدالت، تهران 1387
  39. دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، جلد هشتم، انتشارات دانشگاه تهران، دوره جدید، تهران، 1373
  40. زندی، محمد رضا، رویه قضایی دادگاه‌های تجدید نظر استان تهران (اسناد تجاری)، چاپ اول، انتشارات جنگل 1390
  41. ستوده تهراني، حسن،حقوق تجارت، جلد3، چاپ هجدهم، مؤسسه انتشارات دادگستر، تهران، 1389
  42. سکوتی، رضا، مقاله شرط عدم مسئولیت یا محدود کننده مسئولیت از کتاب تأملاتی در حقوق تطبیقی به قلم گروهی از مؤلفان، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران، 1386
  43. شمس، عبدالله، آیین دادرسی مدنی، جلد 3، چاپ دهم، انتشارات دراک، تهران، 1386
  44. شهيد ثانى، زين الدين بن على بن احمد عاملى، مسالك الأفهام إلى تنقيح شرائع الإسلام، ج‏12، چاپ اول، ناشر مؤسسة المعارف الإسلامية، قم1413 هجری قمری)
  45. شهیدی، مهدی، تشکیل قراردادها و تعهدات، چاپ اول، انتشارات نشر حقوقدان، تهران، 1377
  46. ________، شروط ضمن عقد، چاپ دوم، انتشارات مجد، تهران،1387
  47. ________، حقوق مدنی سقوط تعهدات، چاپ ششم، انتشارات مجد، تهران، 1390
  48. صقری، محمد، حقوق بازرگانی اسناد (برات، سفته…)، چاپ اول، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1380
  49. ________، حقوق بازرگانی اسناد (برات، سفته…) گزیده آموزشی، چاپ دوم، شرکت سهامی انتشار، تهران،1387
  50. ________، مقاله، ارزیابی کلی پیش‌نویس ضمیمه اول کنوانسیون برات و سفته بین‌المللی، مجله حقوقی دفتر خدمات حقوقی، شماره12، تهران، بهار و تابستان 1369
  51. عاملی، محمد ابن جمال الدین، اللمعه الدمشقیه جلد چهارم، چاپ دوم، ناشر احیاء التراث العربی، بیروت، 1983 میلادی
  52. عاملی، جواد بن محمد حسین، مفتاح الکرامه فی شرح القواعد، جلد هفتم، ، چاپ قدیم، مؤسسه دار احیاء التراث العربی، بیروت
  53. عبده بروجردی، محمد، حقوق مدنی، انتشارات مجد، تهران، 1380
  54. عرفانی، محمود، حقوق تجارت جلد 3 اسناد تجاری، چاپ اول، انتشارات جنگل، تهران، 1388
  55. ________، حقوق تجارت تطبیقی، جلد6، چاپ اول، انتشارات جنگل، تهران، 1388
  56. عرفانی، توفیق، اسناد و دعاوی تجاری در آراء دیوان عالی کشور 1292ـ 1379، چاپ اول، انتشارات ققنوس، تهران، 1380
  57. فخاری، امیر حسین، اندیشه­های حقوقی(3) حقوق تجارت، چاپ دوم، انتشارات مجد، تهران، 1389
  58. میرزای قمی، جامع الشتات، جلد سوم و چهارم ، چاپ اول، انتشارات کیهان، تهران، 1371
  59. کاتبی، حسینعلی، حقوق تجارت، چاپ دوازدهم، ناشر گنج دانش، تهران، 1387
  60. کاتوزیان، ناصر، مقدمة علم حقوق، چاپ پنجم، انتشارات اقبال، تهران، 1362
  61. ________، قواعد عمومی قراردادها، مجلدات اول و دوم و چهارم، چاپ اول، انتشارات بهنشر تهران، 1364- 1368
  62. ________، قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، چاپ چهارم، نشر دادگستر، تهران، 1379
  63. ________، اثبات و دلیل اثبات، جلد1، چاپ ششم، نشر میزان، تهران، 1388
  64. ________، حقوق مدنی عقود اذنی و وثیقه­های دین، چاپ اول، انتشارات بهنشر، تهران، 1364
  65. ________، الزام‌های خارج از قرارداد ضمان قهری مسئولیت مدنی، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه تهران، 1385
  66. ________، حقوق مدنی معاملات معوض عقود تملیکی، چاپ سوم، انتشارات بهنشر، تهران، 1363
  67. ________، حقوق مدنی ایقاع، چاپ دوم، نشر میزان، تهران، 1377
  68. ________، حقوق مدنی نظریه عمومی تعهدات، چاپ ششم، نشر میزان، تهران، تابستان 1391
  69. کاویانی، کورش، حقوق تجارت3 (حقوق اسناد تجاری)، چاپ دوم، نشر دادگستر، تهران، 1387
  70. كلينى، ابو جعفر محمد بن يعقوب، الكافي، جلد هفتم، چاپ چهارم، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 هجری قمری
  71. گلپايگانى، سيد محمد رضا موسوى، كتاب القضاء، ج‏2، چاپ اول، ناشر دارالقرآن الكريم، قم، 1371
  72. محقق داماد، سید مصطفی، نظریه عمومی شروط و التزامات در حقوق اسلامی، چاپ اول، مرکز نشر علوم اسلامی، تهران، 1388
  73. محمدی، جلیل، حقوق بازرگانی(تجارت)، چاپ اول، انتشارات فروزش، تهران، 1386
  74. محمودی دشتی، علی اکبر، ادله اثبات دعوی، مجمع الفكر الإسلامي، قم، 1373
  75. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، جلد2، ناشر دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1374
  76. معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، جلد 2، چاپ هشتم، انتشارات امیر کبیر، تهران، 1371
  77. موسوی خمینی، سید روح الله، ره توشه قضایی، استفتائات قضایی، نشر قضا، قم، 1390
  78. ________، سید روح الله، تحریر الوسیله، جلد دوم، چاپ اول، مؤسسة دارالعلم، قم
  79. ________، سید روح الله، توضیح المسائل فارسی، چاپ نهم، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،، تهران، 1372
  80. موسوی خویی، سید ابوالقاسم، منهاج الصالحين، جلد2، چاپ 21، انتشارات نعمان، نجف اشرف عراق، 1397هجری قمری
  81. ________، سید ابوالقاسم، توضیح المسائل، ناشر لطفی،1370
  82. مهمان نوازان، روح اله، حقوق تجارت 3 برات، سفته (فته طلب) و چک، چاپ اول، انتشارات مجد، تهران، 1390
  83. نوری، حسن، مقالة اصل عدم قابلیت استناد به ایرادات در اسناد تجاری، مجله تخصصی الهیات و حقوق، شماره 13، تهران، 1383
  84. لایحه قانون تجارت، به نقل از سایت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/show/720636
  85. مذاکرات و آراء هیئت عمومی دیوان عالی کشور سال1374، چاپ اول، ناشر دفتر مطالعات و تحقیقات دیوان عالی کشور، تهران 1376
  86. قانون چک 1975 انگلیس، به نقل از سایت: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Eliz2/5-6/36/contents
  87. قانون بروات 1882 انگلیس، به نقل از سایت: http://www.legislation.gov.uk/ukpga/Vict/45-46/61
  88. قانون شروط ناعادلانه قرارداد (انگلیس) به نقل از سایت: legislation.gov.uk/ukpga/1977/50
  89. قانون تجارت اردن،1966، به نقل از سایت: http://www.lob.gov.jo/ui/laws/search_no.jsp?no=12&year=1966
  90. قانون تجارت افغانستان به نقل از سایت: http://www.alqaza.com/far
  91. قانون تجارت فرانسه به نقل از سایت : justiceservices.gov.mt/DownloadDocum
  92. القانون التجاری الجزایری، به نقل از سایت: droit.mjustice.dz/code_commerce_ar.pdf
  93. قانون تجارت عراق 1984 به نقل از سایت: http://www.iraq-lg-law.org/ar/node/278
  94. کنوانسیون­های ژنو،7 ژوئن1930، در مورد سفته و برات، به نقل از مجلة حقوقی دفتر خدمات حقوقی… شمارة12بهار و تابستان 1369
  95. کنوانسیون­های ژنو، 19 مارس 1931، در مورد چک به نقل از مجلة حقوقی دفتر خدمات حقوقی… شمارة 13 پاییز و زمستان 1369
  96. کنوانسیون آنسیترال، 9 دسامبر 1988، در خصوص برات و سفتة بین‌المللی به نقل از حقوق تجارت تطبیقی دکتر محمود عرفانی، جلد6، انتشارات جنگل، تهران، 1388
  97. نظریات اداره کل حقوقی قوه قضاییه،: به نقل از سایت http://search.edarehoquqy.ir/search/search.aspx
  98. James Barnes, J.D. Eicl. Terry Morehead Dworkin, J.D Ericl. Richard. Law for Business  . Mcgraw, Hill. 2003
  99. Civil Law and Common Law Two Different Paths Leading to the Same Goal Caslav Pejovic, Journal Article, August, Victoria University of Wellington Law Review, v.32, no.3, August 2001
  100. Lombard, Robert. December 1988. Avals And Quasi- Indorsements Of Negotiable   69 Vol.14, Monash University Law Review. Melbourne.
  101. Taylor, Francis, INSTRUMENT AND INSTITUIONS OF INTERNATIONALE TRADE, WWW.eBookstore.tandf.co.uk.
  102. Forfaiting An Introduction, WWW.finanzag.csfb.com
  103. Wallenbrock, Enforceability of Limitation of Liability Clauses. (January 2008) pp. 1-3 www.soulier-avocats.com. Also see:  Michael Polkinghorne Partner , http://www.whitecase.com/files/Publication/8605a2fb-9f4d-4d61-a9bf-f7c66e74ab1f/Presentation/PublicationAttachment/1a3c0891-e8d4-4192-a73a-1089e4d216ec/article-Paris-Energy-Series-6-Exclusion-Clauses-Navigating-Minefield-December-2012.PDF
  104. Özge Akın MENGENLİ , Has the ‘UN Convention on International Bills of Exchange and Promissory Notes’ Achieved Its Objective? , Ankara Law Review, Vol.4 No.2 (Winter 2007)
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تحدید مسئولیت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *