مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جرم اقتصادی

نوع فایل
word
حجم فایل
170 کیلوبایت
تعداد صفحه
106
تعداد بازدید
328 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری جرم اقتصادی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

– بیان مسئله ‌

همراه با تحولات چشم‌گیر و روزافزون در همه عرصه‌های علوم و فنون و اقتصاد، در دنیای کنونی جرایم از لحاظ ساختار و شکل، قربانیان جرم، گستردگی، نتایج و تبعات حاصل از آن، شکل مدرن و پیچیده‌ای به خود گرفته‌اند. جرایم اقتصادی نیز به تبع همین تحولات، در کنار استعداد و نوآوری افراد «خاص» یا همان «یقه سفیدها»،و قصد سازمان‌ها و نهادها و ادارات ِ برخوردار از روابط مالی، آرام‌آرام شکل گرفت و رشد نموده است. وسایل ارتکاب جرم نیز به تناسب نوع جرم مدرن و به‌روز شده است، و به این ترتیب جرایم نوظهور مقدمات سوءاستفاده‌های کلان از تشکیلات دولتی یا غیردولتی را فراهم می‌نمایند. سرقت اطلاعات مالی، تقلب مالیاتی، تجاوز به حقوق مصرف‌کننده، پول‌شویی و… از جمله جرایمی هستند که می‌توان آن‌ها را طبق بعضی از کنوانسیون های بین المللی نظیر: کنوانسیون جرایم سازمان یافته فراملی یا کنوانسیون وین 1988م  دردایره جرایم اقتصادی تبیین و تفسیر کرد. با عنايت به موارد اخير سوالاتي به اين شرح مطرح است که آیا همه مفاسد اقتصادی، جزء مصادیق جرم اقتصادی در اسناد بین الملل محسوب می شوند؟آیا مفاهیم ارائه شده در اسناد بین المللی ازجرم اقتصادی با قوانین جزائی کشورها همگونی دارد؟ سازوکارهای حقوق بین الملل برای مقابله با جرایم اقتصادی چیست؟ و آیا این سازکارهای حقوقی دارای مقررات لازم و کافی برای مقابله با جرایم اقتصادی، و متناسب با نیازهای زمان می باشد؟ این تحقیق در نظر دارد اهمیت جرم انگاری اقتصادی  و برخورد با مرتکبین این گونه جرایم، را متناسب با نیازهای روز تبیین نماید.

 

  • پیشینه تحقیق:

جرم اقتصادی، جرمی نیست که ویژگی اقتصادی داشته باشد، بلکه جرمی است که آثار و تبعات سوء اقتصادی دارد.  چرا که بزهکار اقتصادی با وجود داشتن امکانات فراوان و توفیق اجتماعی، با هدف دست یابی به بالاترین نماد موفقیت، ازخلاء هنجارهای حاکم بر محیط و بستر کاری خود، استفاده و آن را  پاداش زیرکی و مهارتِ استفاده از فعالیت حرفه ای، قانونی ومشروع خود می داند. مرتکب جرم اقتصادی در نتیجۀ نامحسوس بودن وسایل ارتکاب جرم، یا مشخص نبودن میزان تاثیر وسیلۀ ارتکاب، برخلاف عموم بزهکاران سنتی (جرایم علیه اموال مانند کلاهبرداری، خیانت در امانت و سرقت و..)، فردی عادی و همگام با مقررات جامعه است که احساس مجرمیت، هم نمی کند.

(http://www.masoudshamsnejad.ir/ =14114)

مسئله جرایم اقتصادی، ابعاد و گستره‌های آن، اگرچه تنها پدیده‌ای نیست که حساسیت افکار عمومی جهان را برانگیخته و همه بر سر مبارزه با آن اتفاق نظر دارند، با این حال  ظهورجرایم و مفاسد مدرن نظیر زمین خواری و…، گستردگی نتایج و تبعات حاصل از  آن، در سطح داخلی و بین المللی و کندی فرایند ترتیبات بین المللی در پیشگیری و مبارزه با اینگونه جرایم، انگیزه ای برای بررسی موضوع در اسناد بین المللی شده است. از جمله تحقیقات داخلی که در رابطه با جرایم اقتصادی و مفاسد اقتصادی انجام گرفته است، عبارتند از:

  • پایان نامۀ آقای رضا دانشور ثانی، تحت عنوان جرایم اقتصادی است. این رساله ضمن شناسایی مفاسد و جرم انگاری آن، به عوامل مفسده انگیزبودن و ورود ضرر اشاره می نماید و می افزاید، تعداد اعمال مجرمانه بیش از تعداد جرایم مشخص از منظر قانون است. (دانشور ثانی، 1382)
  • مقالۀ خانم لیلا دادخدائی تحت عنوان ماهیت جرایم اقتصادی و تعریف آناز منظر اصلاح و جامعه پذیری مجرمین اقتصادی به موضوع پرداخته است. وی بزهکاران اقتصادی را از نظر سازگار بودن با جامعه، فردی همگام با مقررات جامعه دانسته که از خلاء هنجارهای حاکم در محیط و بستر کاری خود برای ارتکاب جرم استفاده می کنند. (دادخدائی ،1390)
  • مقالۀ امین جعفری، تحت عنوان «ابراز پشیمانی از ارتکاب جرم اقتصادی و بازرگانی در حقوق فرانسه»، به قانون تصویبی فرانسه در سال 2004، پرداخته است. این قانون که در شق سوم ماده 1-63-760 قانون آیین دادرسی جنایی، حمایت از فرد پشیمان را در دستور کار خود قرار داده است، بعنوان ابزاری در مقابل جرایم اقتصادی نظیر جرم سازمان یافته وسازمان های تروریستی معرفی شده است. (جعفری، 1386)
  • مقالۀ علی اکبر زمانی، تحت عنوان درآمدی بر ابعاد مفاسد و جرایم اقتصادی و پیامدهای آن بر امنیت ملی، به رابطه جرایم اقتصادی و امنیت ملی می پردازد. این مقاله و فساد و جرم اقتصادی را یکی از آسیب های مهم امنیت اقتصادی کشورها ذکر می نماید. ( زمانی، 1388)
  • مقاله غلامحسین بیابانی تحت عنوان جرایم سازمان یافته و چالش های آینده آن، ضمن بررسی مساله جرایم سازمان یافته و ویژگی های آنها، نتیجه می گیرد: «آنچه می تواند از تهدیدهای ناشی از جرایم سازمان یافته بکاهد، تقویت ابزارهای مبارزه با اینگونه جرایم و انعقاد قراردادهای منطقه ای و بین المللی جهت همکاری های پلیسی و قضائی است.» ( بیابانی، 1387)
  • مقاله علیرضا فجری تحت عنوان جرایم اقتصادی، به تفاوت جرایم اقتصادی و فساد اقتصادی  می پردازد. ( فجری، 1392)
  • بررسی تطبیقی پیشگیری از جرایم اقتصادی درخصوص ایران واسناد بین المللی، موضوع پایان نامه خانم مریم میرزائی، می باشد که به مقایسه تطبیقی پیشگیری از جرایم اقتصادی در ایران و اسناد بین المللی می پردازد. (میرزائی، 1387)
  • مقاله محمد مهدی حسنی تحت عنوان کیفر یا ترمیم در کنش با مفاسد اقتصادی، ضمن اشاره به ماهیت فنی جرائم اقتصادی می افزاید: «ماهیت فنی جرایم اقتصادی، اقتضاء می کند در مبارزه علیه آن، توسل به عدالت کیفری و سزاده ویا عدالت ترمیمی (جبران خسارت و مسئولیت پذیری مجرم) تواما”همراه باشد. به عبارت دیگر صرف کیفر گرائی و یا کیفر گریزی، بدون از بین بردن علل و عوامل جرم منتج به نتیجه مطلوب نمی شود، زیرا اصولاً مبارزه با معلول، ره به مقصد نمی‌برد.» ( حسنی، 1391)

از جمله مطالعات انجام گرفته در خارج از کشور، که به گونه ای مرتبط با موضوع می باشد، عبارتند از:

  • مقالۀ نوری آلبالا، تحت عنوان جنایت اقتصادی در حقوق بین الملل، (آلبالا، 2003) به موضوع اینچنین می پردازد: «جنایاتی که بیش از همه قربانی می هد، جنایات اقتصادی است اما همچنان این جنایات، در سطح وسیعی بدون کیفر می داند و از جمله دلایل بی کیفرماندن آن، تناسب قوا، حقوق بازتاب فرومایگی دولت ها، فشار شرکت های چندملیتی و حاشیه نشینی شهروندان در روند نوآوری قضائی است.» وی با اشاره به نهاد حل اختلاف[1] (ORD) که در سال 1994 در چارچوب سازمان جهانی تجارت (OMC) تشکیل شده است، می افزاید: « این نهاد در حالی که علیه دولت هایی که اصل به اصطلاح مقدس آزادی تجارت و رقابت بازرگانی را زیر پا         می گذارند، حکم صادر می نماید، لیکن در مقابل، جنایات گستردۀ شرکت های چند ملیتی، از تیررس آن ها خارج است. به عبارت دیگر این نهاد حل اختلاف، متوجه کیفر دولت ها است و در مورد اشخاص حقوقی دارای صلاحیت نیست». وی در خاتمه نتیجه می گیرد: «قوانین قضائی که باید در سطح بین المللی مورد اجرا قرار می گیرند، توسط قدرتمند ترین دولت ها و نیز توان شرکت های فراملی تحمیل می شود ودر حالی که حقوق بین المللی وسازمان های بین المللی نسبت به فعالیت های مامورین اقتصادی بی تفاوت نیستند، ولی واکنش آنها کاملا” انحرافی است».  (http://www.bashgah.net/fa/content/show/4444)
  • جرم یقه سفید، نه مجرم یقه سفید، نوشته سوزان پ. شاپیرو، مقاله دیگری، است که ضمن نقد مفهوم جرم یقه سفیدها و تبیین آن با توجه به ویژگی های عمل مرتکب، سوء استفاده از اعتماد و سایر شرایط مربوط به آن را،  بستری مناسب برای  بزه کاری یقه سفیدها عنوان نموده است. (شاپیرو، 1386)
  • جرم اقتصادی و کنترل آن مقالۀ دیگری است که در سال 1386 با نگارندگی زان لوک بچر و نیکلا کلوزو ترجمه شهرام ابراهیمی تهیه شده است. این مقاله ضمن تعریف جرم اقتصادی و منابع شناخت آن نظیر آمارهای پلیس و روش های تحقیق کیفی مانند مطالعه پرونده ها و تحقیق از بزه دیدگان، شیوه های کنترل جرم اقتصادی را بسته به معیارهای مورد اولویت کنشگران، نظیر: منطق عدالت گستری، منطق اقتصادی و منطق تبلیغاتی دانسته است. در ادامه در رابطه با راه بردهای بازدارندگی این جرایم می افزاید: اعمال و اجرای ضمانت اجراهای کیفری (رسمی یا غیررسمی) یا تهدید به اجرای آنها و جزای نقدی بیشترین تاثیر بازدارندگی را دارد. (بچر و کلوز، 1386)

مفهوم جرم اقتصادی و تحولات آن نوشته لیلا دادخدائی مقاله دیگری است که در سال 1389 توسط تعالی حقوق منتشر گردید. این مقاله مهمترین عوامل پیدایش جرم اقتصادی را پیشرفت صنعت، فناوری اطلاعات، روابط و مبادلات اقتصادی می داند

 

فهرست منابع

  • اردبیلی محمد علی ، 1382، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ هفتم، تهران، میزان.
  • افضلی، عبدالرحمن، 1391، فساد اداری و تاثیر آن بر توسعه، مجله حقوقی بین المللی، نشریه مرکز امور حقوقی امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوی.
  • اقتراح قضایی از جرایم اقتصادی،1380، نشریة عصر ما.
  • آقایی، رضا، 1386، مقایسه تطبیقی کنوانسیون های بین المللی، دفتر مطالعات اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، ش10، تهران، نشریه راهبر.
  • آنسل، مارک، 1375، دفاع اجتماعی، ترجمه محمد آشوری و علی حسین نجفی ابرند آبادی، چ 13، انتشارات دانشگاه تهران.
  • باقرزاده، احد،1383، جرایم اقتصادی و پولشویی، تهران، چاپ اول، انتشارات مچد .
  • بلود کریمی،1391، خلاصه گزارش 2012 سازمان شفافیت بین المللی.

http://korabaslo.ir/index.php/component/k2/item/706-transparency

  • پیکا، ژرژ، 1390، جرم شناسی، علی حسین نجفی ابرندآبادی، چ دوم، نشرمیزان.
  • تانزی، ویتو، 1995، مساله فساد، فعالیتهای دولتی وبازار آزاد، ترجمۀ بهمن آقایی، مجله سیاسی– اقتصادی، شماره 150-14.
  • جویس، الیرابت، 1382، پولشویی، مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، کمیته معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر.
  • حسنی، محمد مهدی، 1391، کیفر یا ترمیم در کنش با مفاسد اقتصادی (برگرفته ازفصلنامه وکیل مدافع–1391)، ارگان داخلی کانون وکلای دادگستری خراسان، شماره چهارم.
  • حسینی نژاد، حسینقلی، حقوق کیفری بین المللی، 1373، چاپ اول، نشر میزان.
  • خاندوزی، سید احسان، 1391، فساد اقتصادی در ایران، مجله اقتصادی، ش 8، تهران.
  • خضری، محمد،1381،گزارش پژوهشی علل ایجاد و گسترش فساد در نظام بانکی کشور، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  • دادخدایی، لیلا ،1389، مفهوم جرم اقتصادی و تحولات آن، تعالی حقوق.
  • دوناتلا، لاپورتا،1375، فساد و دمکراسی، ترجمه افشین جهاندیده، پیام یونسکو، ش313، دوره27، تهران.
  • دلماس مارتی،1387،نظام‏های بزرگ سیاست جنایی، مترجم: نجفی ابرندآبادی، علی‏حسین، تهران، نشر میزان.
  • ذوقی راد، هادی،1389، بررسی فساد.

http://helmsman.blogfa.com/post-4.aspx

  • ربیعی، علی،1383، زنده باد فساد، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • روستائی، مهرانگیز،1388، ارزیابی مداخله کیفری در حوزه جرایم اقتصادی، پایگاه اطلاعات علمی.

http://www.sid.ir/fa/ViewPaper.asp?ID=124696&varStr

  • روح الامینی محمود،1387، دگرگونی های مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی در نظام حقوقی فرانسه ، شماره 16، فصلنامه حقوق اسلامی.

 

  • رئیس دانا، فریبرز،1383، چکیدة مباحث مطرح شده در محور جرایم مالی- اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی ایران، انجمن جامعه شناسی ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات آگه.
  • ساکی، محمد رضا،1389، حقوق کیفری اقتصادی، چاپ اول، تهران، نشر آریانه.
  • سلیمی، صادق ،1387، جرایم اقتصادی درحقوق کیفری، فصلنامه علمی پژوهشی حقوق دانشكده حقوق و علوم سياسي، شماره 8، دانشگاه تهران.
  • صانعی، پرویز، 1372، حقوق جزای عمومی، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران، گنج دانش.
  • طالع زاری، علی،1389، جزوه تاریخ تحولات کیفری دکتر نجفی ابرند‌آبادی.

http://www.safireedalat.com/1387-10-13-06-11-33/248-1389-05-01-12-23-

  • عبداللهی، محسن، 1382، چالش های مسؤولیت کیفری دولت از منظر کمیسیون حقوق بین الملل، پرتال جامع علوم انسانی.

http://www.ensani.ir/fa/content/141429/default.aspx

  • فرج اللهی، رضا، 1380، جرم شناسی و مسوولیت کیفری، تهران، نشر میزان
  • فرهاد، رهبر و دیگران، 1381، بازشناسی عارضه فساد مالی، جهاد دانشگاهی دانشکده اقتصاد، جلد 1، دانشگاه تهران.
  • فرهنمند فر، حیدر،1388، الزامات قانونگذار ايران پس از الحاق به كنوانسيون سازمان ملل متحد براي مبارزه با فساد، مرکز اطلاعات علم.
  • کاکس و دیگران، رابرت، 1382، دولت، فساد و فرصت‌های اجتماعی (مجموعه مقالات)، ترجمه حسین راغفر، تهران، انتشارات نقش و نگار.
  • لانگست، پیتر و دیگران،1387، برنامه جهانی مبارزه بافساد، چاپ اول، ترجمه امیر حسین جلالی فراهانی و حمید بهره مند یک نظر، نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی.
  • لوک بچر، ژان، کلوز، نیکلا، 1386، جرم اقتصادی و کنترل آن، مترجم شهرام ابراهیمی، شماره 61، دوره جدید، مجله حقوقی دادگستری.
  • محمد، احمد، 1390، جرم شناسی جرایم اقتصادی.

http://hesam-law.blogfa.com/post-152.aspx

  • معاونت آموزش قوه قضائیه،1387، سیاست جنایی- تقنینی ایران در جرایم اقتصادی، چاپ اول، تهران، انتشارات جاودانه .
  • میرزایی، مریم،1387، بررسی تطبیقی پیشگیری از جرایم اقتصادی در حقوق ایران و اسناد بین المللی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسیی، دانشگاه شهید بهشتی .
  • نجفی ابرندآبادی، علی حسین، 1384، مقاله ی آموزشی سیاست جنایی- گزیده مقالات آموزشی (علوم جنایی)-، کمیته ی معاضدت قضایی ستاد مبارزه با مواد مخدر و UNODC، تهران.
  • نجفی ابرندآبادی، علی حسین، 1379، درآمدی به جنبه های مختلف سیاست جنایی در قبال مواد مخدر، مجموعة مقالات (سخنرانی های داخلی )، همایش بین المللی علمی کاربردی جنبه های مختلف سیاست جنایی در قبال مواد مخدر، جلد اول، انتشارات روزنامه رسمی .
  • نجفی ابرندآبادی، علی حسین، 1385، تحلیل جرم شناسی جرایم اقتصادی (برگرفته از تقریرات، درس جرم شناسی سال تحصیلی 1384-1385 )، ش 5 ، ماهنامه تعالی حقوق.
  • نجفی ابرندآبادی، علی حسین، 90-1389، تحلیل جرم شناسی جرایم اقتصادی (برگرفته از تقریرات، درس جرم شناسی سال تحصیلی 90-1389 )، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی.
  • نجفی ابرندآبادی، علی حسین، 87-1386، خلاصۀ تقریرات حقوق کیفری اقتصادی (دورۀ کارشناسی ارشد)، ویرایش دکتر فاطمه قناد و امین جعفری.

Bran. A. GARNER, 1999, Black’s law dictionary, Eight Edition,

  • نیز، فیونا،1386، جرم و جرم شناسی،ترجمه علی سلیمی، چاپ اول، نشر موسسه پژوهشی حوزه ودانشگاه .
  • ولیدی، محمد صالح،1386، حقوق کیفری اقتصادی، چاپ اول، تهران، بنیاد حقوقی میزان.
  • هیوود، پل، 1381، فساد سیاسی، ترجمه محمد طاهری و بنی هاشمی، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  • یزدانی زازرانی، محمد رضا،1388، تاثیر فساد بر توسعه اقتصادی.

http://nasle-farada.ir/cma4/editorial.asp?i=18766885

  • aspx?tabid=3343&tabmoduleid=7031&articleId=50520&moduleId=6007&PortalID=73
  • http://dadsetani.ir/Portals/dadsetani.ir/PaperAttch/998.htm
  • http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B2%D9%87#cite_ref-2
  • http://ghandil2012.blogfa.com/post/
  • http://haghgostar.ir/ShowPost.aspx?id=752
  • http://hughoogh.blogfa.com/cat-1.aspx
  • http://ilna.ir/news/news.cfm?id=36156
  • http://isi-paper.ir
  • http://khabarfarsi.com/ext/3962528
  • http://mehdipur81.blogfa.com/post-103.aspx
  • http://news-iran.ir/post-67831.html
  • http://pajoohe.com/fa/print.php?UID=43728
  • http://www.accpress.com/news/1391/04
  • http://www.anti666.ir/forum/thread-23752-post-132093.html#pid132093
  • http://www.bashgah.net/fa/content/show/4444
  • http://www.dadesfahan.ir/DesktopModules/DnnForge- NewsArticles/ print
  • http://www.icaew.com/~/media/Files/Technical/Ethics/business-and-economic-crime-in-an-international-context.pdf
  • http://www.iritn.com
  • http://www.isba.ir/e-book/salahiat.pdf
  • http://www.masoudshamsnejad.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=14114
  • http://www.sid.ir/fa/ViewPaper.asp?ID=124704&varSt
  • http://www.teribon.ir/archives/213654.html
  • Http://transparencey.org,15.10. 2010
  • http://www.unic-ir.org/publication/farsi/crime/crime6.htm
  • aftab.ir/articles/aplaied/sciens/molge/e12es1203870689pi.php.183k
  • agahsazi.comnew.asp?new.hd=4435
  • coe.int
  • imj.ir
  • magiran.com/fnpiview.asp?id121883
  • prison.org/english/ rpcr6.htm.the sixth myth: fighting crime

 

Enghishresources:

  • A. GARNER, 1999, Black’s law dictionary, Eight EditionCouncil of Europe Committee of Ministers: Recommendation R (81)! 2 of Committee of Ministers to member stateو pm economic crime.
  • Delmas Marty, Mireille,1983, Mode’les. Et Mouvements de Politique. Criminella. Economica.
  • Freiberg, civilizing, crime: reactions to illegality in the modern state, thesis, 2002
  • GuidelinesSvsay(ASOSI), 2003, to combat fraudand corruption
  • Salinger, Lawrence, 2005, encyclopedia of white-collar and corporate crime, Arkansas state university, sage publication
  • Merle Roger E.T Vitu Andre,”Traite De Droit Criminel” Tome 1, Sixleme Edition, 1978, PARIS, Editions’ CUJAS, P 374
  • Paul Malloy, robin, 1991, toward a new discourse of law and economics, Syracuse law review, vol. 4,
  • Ponsaser, pail, 2002, what is so organized about financial economic crime? The Belgian case, crime, law and social change
  • Secretary – General of IAnnan, 2003, message to Third Global Forum on Fighting Corruption and Safeguarding integrity, delivered by Dileep Nair (Under- Secretary – General for Internal Oversight services
  • Sheptychi, James and warker, Ali, 2006, transnational & comparative criminology, edition by routledge Cavendish, New York
  • Sjogren, Hans, and Goran shigh, 2004, new perspectirs on economic crime Edward Elgar Publishing Limited, UK
  • VITO TANZI, 1995, Government Role and the Efficiency of policy Instrument, IMF Working paper, WP/95/100
  • Wang, Hsiao- Ming, (1998), the sanctioning of economic crime in the republic of china: the socioeconomic statues sanction hypothesis, a dissertation presented to the faculty of the college of criminal justice.

 

International instruments:

  • Commission Australian law reform, 1998,
  • International ConventionagainstTransnational Organized Crime2000 , (Palermo Convention)
  • Transparency International Organization
  • COC.A/383/55/Add.1
  • United Nations Convention against Corruption2003
  • Universal Declaration ofHuman Rights,
  • Universal Declaration on Human Rights (UDHR) 1948, UN. Doc. A/ 810, 10 December 1948,art.1and2; International Covenant on Civil and Political Rights (ICCPR) 1966, UN. Doc. A/6316 (1966),art.2: International Covenant on Economic, Social and Cultura
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جرم اقتصادی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *