مبانی نظری و پیشینه پژوهشی سازمان يادگيرنده و آمادگي سازماني

نوع فایل
rar
حجم فایل
91 کیلوبایت
تعداد صفحه
112
تعداد بازدید
300 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری سازمان يادگيرنده و آمادگي سازماني » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

در این فصل ابتدا به مطالعه مبانی نظری مربوط به یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، تغییر و آمادگی برای تغییر پرداخته خواهد شد و سپس تحقیقات انجام شده در این خصوص در دو بخش تحقیقات انجام شده در ایران و تحقیقات انجام شده در سایر کشورها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

2-2- بخش اول:مبانی نظری

2-2-1 – یادگیری سازمانی

در اوایل دهه 1950 میلادی، در بیشتر کسب و کارها مزیت رقابتی، بر مبنای توانایی پیشی گرفتن از سایر رقبا وجود داشت. موفق ترین شرکت‌ها آنهایی بودند که می‌توانستند نسبت به هر رقیب دیگری، کالاها و خدمات بیشتری را با سرعت بیشتر و با قیمت پایین‌تر تولید و ارائه کنند. در این زمان صنعت ایالات متحده آمریکا پیشرو این امر بود. اما طی دهه‌های 1970 و 1980 میلادی خط مقدم رقابت به سازمان‌هایی منتقل شد که قادر بودند اطلاعات را تقویت کنند و در عمل از آن بهره گیرند. در این دوره دارا بودن دانشی بیش از رقبا، شرکت‌ها را در خط مقدم رقابت قرار می‌داد. بنابراین امروزه امتیازات رقابتی از قابلیت پیشی گرفتن نسبت به رقبا در زمینه یادگیری ناشی می‌شود، یعنی بهبود دادن و یادگیری مستمر (سنگه، 1990).اصطلاح یادگیری سازمانی[1] اولین بار توسط «کرت و مارچ[2] » در سال 1963 در کتابی تحت عنوان «نظریه رفتاری شرکت[3]» مطرح گردید. این دانشمندان معتقد بودند که «تلاش سازمان‌ها در پاسخ به تغییرات در محیط خارجی خود، برای تطابق اهداف سازمان با شرایط جدید، به کنکاش برای یافتن رویه‌هایی که سازمان را برای رسیدن به اثربخشی بیشتر یاری می‌کند، منجر می‌شود». از چهل سال پیش، یادگیری سازمانی به عنوان ابزاری برای کسب مزیت رقابتی، کارآیی و رشد سازمان در نظر گرفته شده است. همچنین امروزه یادگیری سازمانی در محتوای مدیریت استراتژیک نیز تعریف شده و یکی از مهم ترین اجزای آن می‌باشد (بنونیسته[4]، 2010). تعاریف زیادی در خصوص یادگیری سازمانی انجام شده است ولی با این وجود محققان معتقدند که هیچگونه توافقی در تعریف یادگیری سازمانی بین دانشمندان وجود ندارد (بونتیس و همکاران[5]، 2002).

بازنگری ادبیات مربوط به یادگیری سازمانی نشان می‌دهد که دلایل زیادی در خصوص عدم وجود یک تعریف واحد از یادگیری سازمانی که مورد توافق همگان واقع شود، وجود دارد. توافق اندک در خصوص تعریف یادگیری، سطح تجزیه و تحلیل یادگیری: فرد، گروه و سازمان، چند بعدی بودن یادگیری: ابعاد رفتاری و ابعاد شناختی، بکارگیری این اصطلاح در رشته‌هایی همچون مدیریت، جامعه شناسی، مردم شناسی، فلسفه و سایر علوم و وجود دیدگاه‌های مختلف در مورد یادگیری سازمانی، وجود یک تعریف واحد در خصوص یادگیری سازمانی را مشکل کرده است (چو، 2009). میلر[6] (1996) بیان می‌کند که «ابهام در خصوص تعریف اصطلاح یادگیری سازمانی به این دلیل است که فرایند یادگیری در ادبیات مدیریت به شکل‌های مختلفی تعریف شده است و این تعاریف متعدد و مختلف باعث ایجاد ابهامات و برداشت‌های متضادی در این زمینه شده است». برخی از دانشمندان بیان می‌کنند که فقدان یک تعریف واحد برای اصطلاح  یادگیری سازمانی و چند بعدی بودن آن به رشته‌های دانشگاهی گوناگون این اجازه را می‌دهد که در توسعه معنی و مفهوم این اصطلاح مشارکت کنند (تمپلتون[7]، 2000). در ادامه تعریف برخی از دانشمندان از یادگیری سازمانی در جدول (2-1) ارائه شده است (برگرفته از رساله چو[8]، 2009).

 

فهرست منابع

آذری، محمود (1379). بررسی رابطه جو سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در بین اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشکده‌های فنی و مهندسی و دانشگاه‌های آزاد و اسلامی و دولتی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت دانشگاه تهران.

اسدي، حسن و  قنبرپور نصرتي، امير. ،  قرباني، محمدحسين . دوستي، مرتضي  (1388). رابطة بين يادگيري و عملكرد سازماني در كارشناسان سازمان تربيت بدني جمهوري اسلامي ايران”. نشريه مديريت ورزشي (دوره: ۱، شماره: ۱). ص ص 87-67.

آصفی، احمد علی (1387). بررسی مدیریت مشارکتی ومقاومت کارکنان در برابر تغییر در سازمان تربیت بدنی و اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش وپرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران.

ال.دفت، ريچارد (1377). تئوري و طراحي سازمان. جلد دوم، ترجمه علي پارسائيان – محمد اعرابي، چاپ اول، تهران، دفتر تحقيق‌هاي فرهنگي.

الهی، علیرضا و وصالی، مجید و پورآقایی، زهرا (1386). شناسایی موانع زیر بنایی سازمان‌های یادگیرنده در نهادهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران. نشریه حرکت شماره 34 ص ص 33-21.

ترا دل، یوهان (1992). ایجاد تغییرات مداوم. ترجمه رمضانعلی رویایی، نشر نی، تهران.

تقوایی، محمد (1379). رابطه بین فرهنگ و مقاومت در برابر تغییر ومقایسه آن در دبيرستان‌هاي دولتي وغير انتفاعي پسرانه ناحيه 6 مشهد، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

حیدری تفرشی، غلامحسین و همکاران. (1381). نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز. نشر فرا شناختی دانش، تهران.

چارلز، هندی (1378). مدیریت سازمانهای یادگیرنده. ترجمه مهدی ایران نژاد. نشر نی، تهران.

رابینز، استیفن (1987). تئوری سازمان. ترجمه سید مهدی الوانی وحسن دانایی فرد (1381)، تهران: انتشارات صفار، چاپ پنجم.

راشد، اکرم (1384). تبيين ارتباط ميزان استفاده از IT با درجه تحقق ابعاد سازمان يادگيرنده در فدراسيون‌هاي ورزشي جمهوري اسلامي ايران. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالي غير انتفاعي و غير دولتي شمال (آمل)، دانشکده تربيت بدني و علوم ورزشي.

زینلی پور، حسین و میرکمالی، سید محمد (1388). طراحی و اعتبار یابی مدل مدیریت تغییر سازمانی بر مبنای عامل‌های درونی برای دانشگاه‌های جامع دولتی کشور. نشریه مدیریت، شماره 15، ص ص 67-48.

سعادت، سارنگ (1389). ارتباط بين مؤلفه‌هاي يادگيري سازماني و عملکرد سازماني در شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پيام نور مرکز تهران، دانشکده علوم اجتماعي و اقتصادي.

شفائی، رضا (1380). موانع ایجاد سازمان­های یادگیرنده در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس.

طالبی، فضل ا… (1381). سازمان یادگیرنده؛ سازمان متحول، پویا و مطلوب. نشریه مدیریت، چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره 63-62.

عباسی، احمد (1389). ارتباط بین یادگیری سازمانی و آمادگی سازمانی برای تغییر از دیدگاه روسای شعب بانک پارسیان در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران.

عبدالملکی، علی (1381). رابطه بین یادگیری سازمانی و میزان تغییر و نوآوری در ادارات 19 گانه آموزش وپرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پيام نور مرکز تهران.

عاطفي، هدا (1387). رابطه مولفه‌هاي يادگيري سازماني با عملکرد سازماني بانک پارسيان با توجه به ابعاد سازمان يادگيرنده. پایان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشکده مديريت و حسابداري بازرگاني.

عسکری، احمد (1383). ایجاد یک سازمان یادگیرنده. نشریه مدیریت، چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره 92-91.

قهرمانی، محمد (1383). سازمان یادگیرنده؛ ثمره بی مانند قرن مدیریت. ماهنامه مدیریت دانش سازمانی. شماره 1، ص ص 45-24.

محمد حسینی، محمد (1379). بررسی رابطه جو سازمانی و مقاومت در برابر تغییر در دبیرستان‌های دولتی و غیر انتفاعی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت دانشگاه تهران.

مظفری، مهناز (1371). بررسی میزان و علل پذیرش یا مقاومت کارکنان صدا و سیما در مقابل تغییر ساختاری، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

ميركمالي، سيدمحمد (1375). مشارکت در تصمیم­گیری در امور آموزشی و همبستگی آن با اثربخشی وکارایی سازمان‌های آموزشی. فصلنامه تعلیم و تربیت، ش47، ص ص 58-45.

 

  Abraham, M., Sullivan, T., & Griffin,. D. (2002). Implementing NAGPRA: the effective management of the legislated change in museums. Management Decision, 40 (1) 35-49

 

Adair, J. (2002). Effective strategic leadership. London. Macmillan. Publishing,6(2),pp134-167.

 

Alas, R., & Sharifi, S. (2002). Organizational learning and resistance to change in Estonian companies. Human Resource Development International, 5(3), pp313-331.

 

Armenakis, A. A., & Harris, S. G. (2002). Crafting a change message to create transformational readiness. Journal of Organizational Change Management, 15(2), 169–183.

 

Bontis,N.,Crossan,M.M.,&Hulland,J. (2002). Managing an Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows. Journal of Management Studies, 39(4), pp 437- 469.

 

Cho, I. (2009). Exploring the relationship between dimensions of organizational learning and firm financial and knowledge performance in the korean business context.  Submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Human Resource Education in the Graduate College of the University of Illinois at Urbana-Champaign,34(2),pp354-398.

 

Crossan, M. M., & Lane, H. W., & White, R. E. (1999). An organizational learning framework: From intuition to institution. Academy of Management Review,(24), pp 522-537.

 

Cunningham.,C.&Woodward.,C.&Shannon.,H.(2002).Readinessfor organizational change: A Longitudinal study of workplace, psychological and behavioral correlates. Jurnal of Occupational and Organizational Psychology, vol 75, Issue 4.

 

Daft, R. L., & Weick, K. E. (1984). Toward a model of organizations as interpretation systems. Academy of Management Review, 9(2), pp 284-295.

 

Di Bella, A. (2001). Learning Practices: Assessment and action for organizational improvement. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall,6(3),p541-566.

 

Easterby-Smith, M. (1997). Disciplines of organizational learning: Contributions and critiques. Human Relations, 50(9), pp1085-1113.

 

Eckel, P., Hill, G., & Mallon. B. (1999). On Change: report from the road. Washington DC. American council of education7(5),pp54-98.

 

Edmondson, A., & Moingeon, B. (1996). When to learn how and when to learn why: Appropriate organizational learning processes as a source of competitive advantage. In London: Sage: pp. 17-37.

 

Findlay, B., & Verhoef, M. (2004). Operationalizing the concept of the optimal healing environment in clinical settings: The importance of “readiness.” Journal of Alternative and Complementary Medicine, 10(Supplement 1), S121-S126.

 

Fine, S. F. (1986). Technological innovation diffusion and resistance: A historical perspective. Journal of library administration, vol. 7, p. 83.

 

Farr. K. (2000). organizational learning and knowledge managers. Work study. Vol 49 (1), pp: 14-17.

 

Garvin, D. A. (2000). Learning in action: A guide to putting the learning organization to work. Boston, MA: Harvard Business School Press,24(3), pp76-123.

 

Goh, S. (1998). Toward a learning organization: The strategic building blocks. Advanced Management Journal, 63(2), pp 15-20.

 

Gupta,A.K,&Govindarajan,V.(2000).Knowledge management’s social dimension: Lessons from Nucor Steel. Sloan Management Review, 42(1), pp 71-80.

 

Haque, M. (2008). A Study of  the  Relationship Between the Learning Organization And  Organizational Readiness for Change. A dissertation submitted in partial satisfaction of the requirements for the degree of Doctorate in Education in Organizational Leadership. Pepperdine University41(1),pp32-67.

 

Hernaus, T. & Škerlavaj, M. &  Dimovski, V. (2010). Relationship Between Organisational Learning  and Organisational  Performance: The  Case of  CROATIA,pp76-98.

 

Holt,D.T.,Armenakis,A.A.,Feild, H. S., & Harris, S. G. (2007). Readiness for organizational change: The systematic development of a scale. The Journal of Applied Behavioral Science, 43(2),pp 232–255.

 

Huber, G. P. (1991). Organizational Learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science, 2(1), pp 88-115.

 

Hyatt, L., & Haque, M. M. (2007). May the force be with you: Toward the theory of learned change. Published proceedings of the Society of Management International Business Conference, Las Vegas, NV,5(1),pp43-98.

 

Isaacs, W. H. (1993). Dialogue, collective thinking, and organizational learning. Organizational Dynamics, 22(2), pp 24-39.

 

Jansen, K. J. (2000). The emerging dynamics of change: Resistance, readiness, and momentum. Human Resource Planning, 23(2), 53–55.

 

Judson, A. S. (1991). Changing behaviors in organizations: Minimizing resistance to change. Cambridge, MA: B. Blackwell,11(2),pp32-54.

 

Kim, S.(2003). “Research Paradigms in Organizational Learning and Performance: Competing Modes of Inquiry “. Journal of Information Technology, Learning, and Performance, Vol. 21, No. 1, pp, 240-255.

 

Knowles. M. S. (1998). The Adult Learner: The Definitive Classic in Adult Education and Human Resource Development. 5th ed. Houston, TX: Butterworth- Heinemann,21(2),pp64-98.

 

Kotter, J. P., & Cohen, D. S. (2002). Creative ways to empower action to change the organization: Case in point. Journal of Organizational Excellence, 22(1), 73–82.

 

Lam, Y,. Jack, S., & Pang., K. (2003). The relative effects of environmental, internal and contextual factors on organizational learning. The case of Hong Kong School,3(2),pp657-745.

 

Lewin, K. (1951). Field theory in social science—Selected theoretical papers. New York:Harper & Row,34(2),pp453-566.

 

Lipshitz, R., Popper, M., & Friedman, V. J. (2002). A Multifacet model of organizational learning. The Journal of Applied Behavioral Science, 38(1), pp 78-98.

 

Lukas, B. A., & Tomas, G., & Hult, M., & Ferrell, O. C. (1996). A theoretical perspective of the antecedents and consequences of organizational learning in marketing channels. Journal of Business Research, 36(3), pp 233-244.

 

Mabin, V. J., Forgeson, S., & Green, L. (2001). Harnessing resistance: Using the theory of constraints to assist change management. Journal of European Industrial Training, 25(2), 168–191.

 

Madsen, S. R., John, C. R., & Miller, D. (2006). Influential factors in individual readiness for change. Journal of Business and Management, 12(2), 93.

 

Makover, B. (2003). Examining the Employee – Customer Chain In the  Fitness Industry. A Dissertation submitted to the Department of Sport Management, Recreation Management, and Physical Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. The Florida  State University,23(2),pp76-97.

 

Marquardt, M. J. (1996). Building the learning organization. New York, NY: McGraw-Hill,pp65-87.

 

Meussling, V. (1987). The corporate culture climate at the cross rode bake to future. U.S. Indiana,21(3),pp343-457.

 

Morrow, I. J. (1999). Making change irresistible: Overcoming resistance to change in your organization. Personnel Psychology, 52(3), 816–819.

 

Morrison., E. & Phelps., G. (1999). Taking charge at work. Extra role efforts to initiate workplace change. Academy of Management Journal, 42 (4).

 

O’Brien, G. (2002). “Participation as the key to successful change” A public sector case study. Leadership & Organization Development Journal. Bradford: 2002, vol. 23.

 

O’Hara, S. (1996). Organizational change through individual learning. Career Development International, 1(4), 38–41.

 

Palmer,B. (2004). Overcoming resistance to change. Quality Progress, 37(4), 35.

 

Pasmore, W., & Fagans, M. (1992). Participation, individual development, and organizational change: A review and synthesis. Journal of Management, 18(2), 181–212.

 

Peach, M., Jimmieson, N. L., & White, K. M. (2005). Beliefs underlying employee readiness to support a building relocation: A theory of planned behavior perspective. Organization Development Journal, 23(3), 9–22.

 

Pierce.,J.Kostova.,T.&Dirks.,K. (2001). Toward a theory of psychological ownership in organizations. Academy of Management Review, 26.

 

Rice, A. k. (1953). Productivity and social organization in Indian weaving shed, Human relation, vol.6, pp.27-97.

 

Rogers., E. (1995). Diffusion of innovation: a new approach in management. The Journal of Applied Behavioral Science, 34 (2).

 

Rowden, R. W. (2001). The learning organization and strategic change. S.A.M. Advanced Management Journal, 66(3), 11–17.

 

Rozhan , O & Noor, H. (2005). Organizational amnesia: a barrier to organizational learning. A paper for academic track, university of kebangsaan malasya, faculty of business management,34(2),pp34-65.

 

Scoburgh, L. (2009). Organizational Learning: An Exploration of the  Influence of Capabilities and Factors. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy Capella University,12(2),pp43-87.

 

Sheehan, M.J. (2004). Learning as the construction of a new reality. Journal of Workplace learning, 16(3/4), 179.

 

Self, D. R. (2007). Organizational change—Overcoming resistance by creating readiness. Development and Learning in Organizations, 21(5), 11–13.

 

Senge, P. M. (1990). The Fifth Discipline: The art and practice of the learning organization. London: Random House,12(4),pp234-345.

 

Shrivastava, P. (1983). A typology of organizational learning systems. Journal of Management Studies, 20(1), pp 7-28.

 

Sinkula, J. M. (1994). Market information processing and organizational learning. Journal of Marketing, 55(1), pp 35-45.

 

Smith., G. (2003). Changing in organizations: Correlates of success and failure. Organization Science, 4(3), pp 85-105.

 

Stephen.,O.(2002).Factors related to resistance and support of organizational change. PHD dissertation. Colorado State University, pp435-654.

 

Sun, P. Y. T., & Scott, J. L. (2003). Exploring the divide—Organizational learning and learning organization. The Learning Organization, 10(4/5), 202–215.

 

Sutherland Clark, James. (1997). Personal and Organizational structure correlatation of receptivity and resistance to change and effectiveness in institution of higher education, The Louisiana state University, Dissertation Abstracts,23(2),pp234-321.

 

Templeton, G. F. (2000). Development of the organizational learning construct and measure. Unpublished dissertation, Auburn, Alabama,23(2), pp234-276.

 

Thomsen, H. K., & Hoest, V. (2001). Employees’ perception of the learning organization. Management Learning, 32(4), 469–491.

 

Vakola., M. & Nikoula., L. (2005). Attitude towards organizational change. Employee Relations, 7 (2), 160 – 174.

 

Waldman, David and Keller, Robert (2006). Leadership and organizational learning. The Leadership Quarterly 17, 110– 111.

 

Wanberg,C.R.,&Banas, J. T. (2000). Predictors and outcomes of openness to changes in a reorganizing workplace. Journal of Applied Psychology, 85(1), 132–142.

 

Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1996). In action: Creating the learning organization. Alexandria, VA: American Society for Training and Development,43(2),pp120-142.

 

Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (2003). Dimensions of the learning organization questionnaire [Survey].Warwick, RI: Partners for the Learning Organization,23(1),pp32-54.

 

Wick, C. W., & Leon, L. S. (1993). The learning edge: How smart managers and smart companies stay ahead. New York: McGraw-Hill, pp 32-65.

 

William., A. & Weeks., A. & James., A. (2004). Organizational readiness for change, individual fear of change and sales manager performance: An empirical investigation. Journal of  Personal Selling and Sales Management, vol 24, p p 7- 17.

 

Yeung, A. K., & Ulrich, D. O., & Nason, S. W., & Glinow, M. V. (1999). Organizational learning capability. Oxford: Oxford University Press, pp54-76.

 

Zhang, D., & Yang, B. (2004). Learning organization in Mainland China: Empirical research on its application to Chinese state-owned enterprises. Journal of Applied Psychology, 88(1), 202–245.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی سازمان يادگيرنده و آمادگي سازماني”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *