با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری قرارداد فرانشیز » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست محتوا
مقدمه
1) طرح مسئله
حفظ موقعیت در بازار بویژه در میان مصرف کنندگان و عقب نماندن از رقبای تجاری مستلزم ارائه کالا یا خدمات با کیفیت بالا و قیمت پایین است همین عوامل جذب کننده مشتریان نیز هست. کیفیت و شکل خاص کالا و خدمات، محصول بهره مندی از فناوری جدید است این کالا یا خدمات با علامت و یا نام خاصی ارائه می شود که مشتریان به آن آشنایی می یابند و این شناخت ممکن است ماحصل سالها تجربه و تلاش باشد قاعدتا بنگاه ها اگر تمام این امکانات را داشته باشند برای فعالیت خود ایجاد رقابت نمی کنند اما توسعه و رشد این فعالیت منافاتی با رقابت ندارد. از طرف دیگر تجار برای اینکه همزمان در نقاط مختلف فعالیت کنند نیازمند ابزارهایی هستند. فرانشیز به عنوان یک شیوه توسعه تجارت و افزایش حوزه و حجم فعالیت و در نهایت سود است که در قالب یک قرارداد صورت می گیرد بدین صورت که یک طرف به عنوان صاحب امتیاز تجارتی که در حوزه کالا، خدمت و فعالیت تولیدی فعال بوده و با بهره گیری از دانش فنی و اسرار تجاری در حوزه فعالیت خود با ارائه کیفیت بالا مشتریان زیادی را به خود جلب کرده و مشتریان نسبت به او شناخت دارند، امتیاز بهره گیری از این سیستم را با قید داشتن حق نظارت بر اجرا، رعایت یکنواختی از سوی گیرنده، درج علامت تجاری بر کالا و خدمات و پرداخت عوض مالی واگذار می کند و گیرنده که بدنبال سرمایه گذاری از طریق کسانی است که سرمایه و شهرت داشته باشند وارد شبکه ای از فرانشیز گیرندگان که تحت پشتیبانی دهنده است می شود و سرمایه خویش را با شهرت فرانشیز دهنده ترکیب کرده و تجارت موفقی را آغاز و ادامه خواهد داد و در کمترین زمان تجارت پر رونقی را اداره خواهد کرد و از این طریق می تواند دسترسی صاحب امتیاز را به بازار هایی که پیش از این به دلیل عدم آشنایی وی به محل امکان نداشت میسر سازد اما همیشه اینگونه نیست و استفاده از فرانشیز برای سرمایه گذاری با تمام مزایای که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد و سیستم را در معرض خطر قرارداده و موجبات تنزل شهرت و رونق را فراهم کند درست است که استفاده از علامت تجاری در فرانشیز مهم است و در نگاه اول شاید با قرارداد لیسانس علامت تجاری یکی به نظر آید اما اینگونه نیست و با دانش فنی و اسرار تجاری، فرانشیز را به فناوری و حقوق مالکیت فکری مرتبط می کند در واقع قراردادها معمولا بر سه محور کالا، خدمات و مالکیت فکری منعقد می شوند. انتظارات قراردادهای مطرح حول محور مالکیت فکری معمولا بر سه نوع است 1-انتقال این حقوق 2- فراهم ساختن امکان استفاده با حفظ مالکیت 3- فراهم ساختن امکان استفاده با حفظ مالکیت با این قید که قبلا مورد استفاده قرار گرفته و به موفقیت رسیده است. نوع سوم از این دسته بندی با عنوان قرارداد فرانشیز شناخته شده و به طور خاص پس از ظهور و اهمیت یافتن حقوق مربوط به علائم تجاری رواج یافته است. قرارداد های انتقال تکنولوژی به دو دسته حقوقی و تجاری تقسیم شده است و فرانشیز از جمله قرارداد های تجاری است که در آنها تجارت در اولویت است و عمدتا با اهداف بازاریابی منعقد میشوند و انتقال فناوری ضمن موضوعات تجاری مطرح می شود و اگر هم صورت گیرد در سطح بنگاه خواهد بود. در سالهای اخیر نظریات جدیدی در خصوص قراردادها مطرح شده که فرانشیز یکی از قرارداد هایی است که محل اجرا و طرح این نظریات است از جمله حسن نیت و همکاری که به واقع فرانشیز بدون آنها بی روح خواهد بود و از دل آنها تعهدی پیش از قرارداد بر فرانشیز دهنده بار می شود که اطلاعات راجع به تجارت خود را به متقاضی ورود در شبکه ارائه کند در واقع این تعهد اوج حسن نیت و همکاری را به تصویر می کشد. طرفین با انعقاد این قرارداد متعهد اجرای تعهدات متنوعی میشوند که برای دو طرف حساسیت بالایی دارد و برای موفقیت طرفینی اجرای آنها نیازمند دقت مساعی زیادی است و آزمون و خطا نمی پذیرد عمده این تعهدات مربوط به حقوق مالکیت فکری می شود و ماهیت برخی موضوعات مالکیت فکری به گونه ای است که تعهدات پس از قرارداد هم دامنگیر طرفین است مثلاٌ افشا فنون و اسرار تجاری بعد از انقضا قرارداد نیز بر اساس حسن نیت و تعهد قراردادی الزام فرانشیز گیرنده را دارد تعهدات دیگر بیشتر مربوط به نحوه اجرای تجارت است که در این بخش نظارت فرانشیز دهنده که یک اصل کلی حاکم بر فرانشیز است که بر روی اجرای تعهدات فرانشیز گیرنده سایه افکنده و فرانشیز گیرنده آزادانه و دلخواه نمی تواند انجام تعهد کند و برای حق نظارت فرانشیز دهنده احترام گذاشته و همکاری نماید از طرف دیگر فرانشیز دهنده نیز از این حق نباید به عنوان ابزاری برای سوء استفاده سود جوید. فرانشیز به عنوان یک شیوه برای رشد تجارت شناخته شده و جا افتاده است و سالیان زیادی است که در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده است در سال های اخیر روند رو به رشد زیادی به خود گرفته است و معرفی این قرارداد با ارائه کلیاتی از نحوه اجرا و تعهدات طرفین اگرچه نمی تواند موضوع حقوقی صرف باشد اما برای گام های نخستین ارزش کمی هم ندارد و موضوع پژوهش حاضر است که قطعا نقص هایی هم دارد و دانشجو اذعان دارد که تحقیق حاضر در حد تکلیف دانشجویی بوده و امتیازات آن چیزی نیست که خود به قضاوت بنشیند.
فهرست منابع
- اخلاقی، بهروز و فرهاد امام، اصول قراردادهای تجاری بین المللی، موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، تهران 1388
- اسدی، محمد حسن، قابلیت استناد قرارداد، انتشارات دانشگاه امام صادق، چاپ اول، تهران 1390
- اشمیتوف، کلایو ام، حقوق تجارت بین الملل، جلد اول، ترجمه بهروز اخلاقی و دیگران، انتشارات سمت، چاپ اول، تهران 1378
- الماسی، نجاد علی، تعارض قوانین، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1383
- رهبری، ابراهیم ، حقوق اسرار تجاری، انتشارت سمت، تهران 1388
- ریبولد و فیرث ، آلیسون، حقوق تطبیقی انحصار بررسی و مقایسه چهر سیستم حقوقی آلمان، ایالات متحده، انگلستان، و جامعه اروپا، ترجمه عزت اله شهیدا، ج2، تهران معاونت امور مناطق و مجلس سازمان برنامه بودجه، چ1، تهران
- ستوده تهرانی، حسن، حقوق تجارت، ج 4 ، انتشارات دادگستر، چاپ تهران 1375
- سماواتی، حشمت اله، حقوق رقابت تجارتی و نقش آن در سیاست گذاری و تنظیم بازار، انتشارات فردوسی، چ 5، تهران 1381
- ————–، حقوق معاملات بازرگانی، انتشارات ققنوس، چاپ دوم، تهران 1381
- شاول، استیون، مبانی تحلیل اقتصادی حقوق، ترجمه محسن اسماعیلی، معاونت پزوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، چاپ اول، تهران 1388
- شمس، عبدالحمید، حقوق مالکیت بر علائم تجاری و صنعتی، انتشارت سمت، چاپ اول، تهران 1382
- شهیدی، مهدی، تشکیل قرارداد ها و تعهدات، انتشارات مجد، تهران 1385
- صابری، روح اله، قراردادهای لیسانس، موسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش، تهران 1387
- صفری، محسن و شهاب مشهدیان، قرارداد بهره برداری از علامت تجاری(فرانچایز)، انتشارات جنگل، چاپ اول، تهران 1389
- کاتبی، حسین قلی، حقوق تجارت، انتشارات گنج و دانش، چاپ سوم، تهران 1366
- کاتوزیان، ناصر، اعمال حقوقی قرارداد و ایقاع، انتشارات شرکت سهامی انتشار، چاپ دهم، تهران1382
- ———-، الزام های خارج از قرارداد، جلد 1، انتشارات دانشگاه تهران سال، تهران 1389
- ———-، قواعدعمومی قراردادها، جلد اول، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران 1388
- ———-، قواعدعمومی قراردادها، جلد دوم، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران 1387
- ———-، قواعدعمومی قراردادها، جلد سوم، انتشارات شرکت سهامی انتشار، تهران 1388
- کلمبه، کلود، اصول بنیادین حقوق مولف و حقوق مجاور در جهان، ترجمه علیرضا محمد زاده وادقانی، انتشارات میزان، تهران 1376
- فرهنگ معین،
- مشیریان، محمد، حق مولف و حقوق تطبیقی، انتشارت دانشگاه تهران، تهران 1339
- میرحسینی، سیدحسن، مقدمه ای بر حقوق مالکیت فکری، تهران انتشارات میزان، تهران 1385
- اسکینی، ربیعا و فرامرز باقرآبادی، تعهدات اساسی فرانشیز گیرنده در قراردادهای فرانشیز بین المللی، فصلنامه حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوره 41 شماره 3، پاییز 1390
- افشاری پور، غلامرضا، بررسی تطبیقی ماهیت قراردادهای اعطای مجوز، ماهنامه کانون، شماره 93
- باباپور، محمد، قرارداد بین المللی لیسانس تکنولوژی(ورقه اختراع، علایم تجاری و دانش فنی)، مجله حوزه و دانشگاه، سال یازدهم شماره 44
- باریکلو، علیرضا و سید علی خزایی، اصل حسن نیت و پیامدهای آن در دوره پیش قراردادی با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلیس و فرانسه، مجله حقوقی دادگستری، سال 75 شماره 76، زمستان 90
- پورطهماسبی فرد، محمد و حسن محسنی، اصل تسلط طرفین بر جهات و موضوعات دعوی، مجله کانون وکلا دادگستری مرکزشماره 190 پیاپی،پاییز 1384
- صادقی، حسین، نام های دامنه و مسولیت ناشی از نقض آنها، مجله دیدگاههای حقوقی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، شماره 41، سال 1385-86
- حبیبا، سعید و محمد هادی میر شمسی، جایگاه قواعد حقوق رقابت در قرارداد های انتقال و اجازه بهره برداری از حقوق مالکیت صنعتی، مجله حقوق خصوصی، سال ششم شماره چهاردهم، بهار و تابستان 1388
- جعفرزاده، دکتر میرقاسم، مبانی فقهی مشروعیّت حقوق فکری، مجلهی تخصصی الهیات و حقوق، بهار 1385، شماره 19
- ——، ———، درآمدی بر حقوق آفرینشهای فکری، جزوه درسی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، نیمسال اول سال 82-83
- جعفری لنگرودی، محمد جعفر، عقود مغابنه و عقود مسامحه، مجله حقوقی وزارت دادگستری، سال بیستم شماره 1
- زاهدی، مهدی، اعمال و رویه های محدود کننده تجاری در قرارداد های انتقال تکنولوژی، فصلنامه پزوهش حقوق سیاست، شماره
- شهبازی نیا، مرتضی و سید کمال سجادی، تعهد فرانشیز دهنده به ارائه اطلاعات صحیح و جامع پیش از انعقاد قرارداد، فصلنامه حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 41، شماره 3، پاییز 90
- صادقی، محمود و اصغر محمودی، تعامل و همزیستی قرارداد های پروانه بهره برداری از حقوق مالکیت فکری با حقوق رقابت، فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی، شماره 43 تابستان 86
- فرامرزی، ابراهیم، انتقال مالکیت صنعتی از طریق قرارداد فروش، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی با راهنمایی منصور امینی، سال 1387-1384
- عامری، فیصل، حقوق رقابت و توسعه، فصلنامه پژوهش حقوق، سال 12 شماره 30 پاییز 1389
- عامری، فیصل، معاهدات ناظر بر همکاری های دولتی و نقش آنها در انتقال فناوری، مجله حقوقی بین المللی، شماره43، پاییز و زمستان 1389
- نوروزی شمس، مشیت اله، قراردادهای فرانشایز از منظر حقوق رقابت اتحادیه اروپایی، مجله تحقیقات حقوقی «ویژه نامه» دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، شماره 1، بهارو تابستان 1388
- هداوند، مهدی، قراردادهای انتقال فن آوری ، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، سال 17، شماره 167
- Black law dictionary 1990
- chavanne, A et burst, Droit de la propriete industrielle, 3ed, paris 1990, dalloz
- finkelstein f.william, bussert .p.christopher(2004) trademark law fundamentals and related franchising issues in fundamentals of franchising barkoff .rupert, selden Andrew(editors), usa, American bar association publications
- Goyder, D.G,(1998) EC competition law, London, oxford university press, 3th edition
- Lando, ole; hugh,beale, principle of European contract law, Kluwer law international, 2000
- Modianno, givana, le contrat de licence(1995)
- Martijin w.hesselink and others, Principles of European Law (study group on a European civil code) Commercial Agency, Franchise and Distribution Contracts
- Dulian, droit de la propriaete industriel, montchrestien, f(1990) paris
- van Houtte, Hans, The Law of International Trade, London(2002): Sweed & Maxweel
- Kessler, friedrich ; fine edit clupa in contrahendo, bargaining in good faith and freedom of contract : a comparative study, 77 harward law review, 1963-64
- Klein,Benjamin ,f.saft , lester the law and economics of franchise tying contracts journal of Law and economics vol 28 no 2. Antitust and economics efficiency : a confrance sponsored by Hoover Institution (may.1985)
- Raysman Richard brown peter, Heuburger D.Jeffrey. Bandon William, 2002 ” Emerging Technology And The Law ” Vol.1, New York,law Journal press
- Robert W. Emerson, Franchise Contracts And Territoriality: A French Comparison Entrepreneurial Business Law Journl (Vol. 3:2)
- Tara Milenkovic Kekovic Economics and Organization Vol. 7, No 4, 2010, The prrinciple precontractual disclosure as the emanation of the good faith principle in the franchising agreements / Serbia De Lege ferenda
- http://www.eff-franchise.com
- http://www.franchise.org.au
- http://www.franchising.com
- http://www.fransource.com
- http://www.franexcel.com
- http://www.franchise-apfc.org/?about:apfc-history
- http://www.wipo.org
- http://www.worldfranchisecouncil.net
- http://www.unidroit.org
- Commission Regulation(EC) no, 772/2004 on the Application of Article 81(3) of the Treaty to Categories of Technology Transfer Agreements; available at : http//Europa.eu/eur-lex/pri/en/oj/dat/2004/c-101/c-10120040427en 000200442.pdf, Art. 1(b)
- Guide to International Master Franchise Arrangements” (Rome 1988, rev. 2007)
- Model franchise disclosure law (2002)Unification of private law (unidroit) www.unidroit.org
- Manual on Technology Transfer Negotiation, UNIDO Publication, Usa, 1996
- Principles of European Law on Commercial Agency, Franchise and Distribution Contracts(PEL CAFDC 2006).
- Transfer of Technology UNCTAD(united nation conference on trade and development) series on international investment agreement New York & Geneva,2001 available at : //www.unctad.org/en/docs//psiteiitd28.en.pdf
- United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) 2003 licensing (patent, trade mark and know how) at : http: // www.unece.org/welcomef. HTMhttp:/.
- org
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.