با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مداخله کیفری» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست محتوا
مقدمه:
الف)ضرورت موضوع:
اگر احکام مرتدّ، بر فرض که موضوع آن صرف تغییر عقیده بدون دخالت عناوین دیگری مانند توطئه و عناد علیه اسلام و مسلمین باشد، در پیشینه تاریخی خود طبیعی بنماید، امّا بر عکس در فرهنگ و افکار عمومی جهان چنین نیست.بانگ طرفداری از حقوق بشر، در شکل نهادهای گوناگون ملی و بین المللی، در سراسر جهان پراکنده است.اینکه اهداف شعار دهندگان حقوق بشر چیست و آیا غایت این شعارها حق است یا باطل، موضوعی است و اینکه پایه مقبولی برای مبانی حقوق بشر در افکار عمومی جهان وجود دارد، موضوعی دیگر.چنین واقعیتی سبب می شود کسانی که در جهان رسالت تبلیغ اسلام را به دوش می کشند، آن دسته از احکام الهی را که حداقل برای ناظر بیرونی با بعضی از مبانی پذیرفته شده نا همخوان می نماید، مورد بررسی عمیق قرار دهند.اظهار نظرهای غیر عالمانه در این راستا ،می تواند به یکی از این توالی فاسد بیانجامد: اسلام و یا حداقل دستورات آن در گفته ها و نوشته های پیشینیان، بایگانی و از صحنه زندگی دور گردد؛ و یا چهره ای غیر واقعی از آن جلوه گر شود، به طوری که اندیشه های پاک از آن گریزان شود؛ و یا حداقل در عزم راسخ مؤمنان که بدنبال اجرای خواسته های اسلام اند، خلل وارد آید.فضای موجود در طرفداری از حقوق بشر و شعار آن ، چنان نفوذی داشته است که قانونگذار قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 را واداشته تا در ضمن بازنویسی کتاب الحدود و التعزیرات، از ذکر بخش احکام المرتدّ، صرف نظر کند.داشتن پشتوانه ای به عظمت انقلاب اسلامی ایران هم نتوانسته فضای موجود را بشکند و زمینه ای به وجود آورد که مانند بقیه مجازات های مشهور در کتب فقهی، همچون حد سرقت و زنای محصنه، حکم مرتدّ هم به عنوان یک قانون لازم الاجراء در کشور اعلام گردد.
ب)پیشینه تحقیق:
احکام مرتدّ بخشی از مباحث حقوق جزا در اسلام است.این مبحث در باب حدود بین فقهای شیعه و سنی مشهور است.در آن باب، مجازات های شدیدی همچون قتل، حبس ابد و مصادره اموال برای مرتدّ مورد بررسی قرار می گیرد.ادعای اجماع فقهاء، در برخی از این مجازات ها و برای قسمی از اقسام مرتدّ، در کتب شیعه و سنی، فراوان نقل شده است.مرتدّ نوعی از کافر است که کفر او مسبوق به اسلام باشد.قتل، انتقال اموال به ورثه و دیگر احکامی که برای مرتدّ مشهور است، در همه اقسام کافر جاری نیست.بخشی از کفار اهل کتاب هستند که با شرایط ویژه(اهل ذمه )می توانند در میان مسلمانان و در پناه حکومت اسلامی، از امنیت جانی، مالی و دینی، برخوردار باشند.از این رو، همچنانکه می توان ارتداد را به عنوان جرمی سنگین از سوی یک مسلمان تلقی کرد، ممکن است مرتدّ را قسمی از کافر دانست که در بین اقسام کفار دارای احکام ویژه ای است.مجازات های مرتدّ، مانند سایر احکام فقهی، به گفتار و روش عملی پیامبر(ص)، اصحاب و ائمه معصومین(ع) مستند می شود.روایت «مَن بَدّلَ دِینَه فاقتُلُوهُ»منسوب به پیامبر اکرم(ص) در جوامع روایی و کتب فقهی، بویژه بین اهل سنت مشهور است.دستور قتل ام مروان، پس از طلب توبه، توسط آن حضرت، نمونه عملی اجرای احکام مرتدّ دانسته شده است.نزد شیعه، بویژه با تمسّک به روایات اهل بیت(ع) و برخی از نمونه های عملی سیره آنان، احکام ارتداد مستدل شده است.در تاریخ اسلام، جنگ هایی به عنوان مبارزه با مرتدّان ثبت شده است.به فاصله کوتاهی پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ، نبرد با گروه هایی که متهم به ارتداد شده بودند در تاریخ نقل شده است.برخورد شدید حضرت علی(ع) با برخی از مرتدّان در جوامع روایی آمده است.
امّا در قرآن، با وجود طرح ارتداد و بازگشت از دین، هیچ یک از مجازات های مدوّن فقهی آن ، نیامده است.این آیه نمونه ای از طرح قرآنی مسأله است:اِنَّ الّذینَ آمَنوا ثمَّ کَفَروا ثمَّ آمَنوا ثمَّ کَفَروا ثمَّ ازدادوا کفراً لم یَکُنِ الله لِیَغفِرَ لَهُم وَ لا لِیَهدیَهُم سَبیلاً. جای بررسی در دلالات آیاتی از این قبیل، آن گونه که شایسته قرآن کریم، همچون سندی مسلم و مطلقاً مطاع باشد، در مبحث ارتداد خالی است.نخستین نگاه به احکام مرتدّ، نا همخوانی آن را با آزادی عقیده و بیان که در مبحث حقوق بشر مطرح است، نشان می دهد.بویژه وقتی که ادعا کنیم اسلام با اصول مسلمی مانند آیه کریمه «لا اِکراهَ فی الدّینِ» آزادی بشر در انتخاب عقیده را تأمین کرده است، پرسش های فراوانی مطرح می شود.بررسی همه جانبه از احکام مرتدّ، شامل پیشینه تاریخی، نظریات فقهی، منابع اولیه شامل قرآن و روایات، در راستای یافتن پاسخ به این پرسش ها، راهی است که در این تحقیق پیموده می شود.
فهرست منابع
1 – آقامیری، سیده طاهره، نمای شخصیت در فرهنگنامه ایمان و کفر در قرآن،چاپ اول، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه،زمستان 1383
2- آیتی، حمید، آزادی عقیده و بیان به همراه دو نوشته حقوقی دیگر، چاپ اول، تهران،انتشارات فردوسی، سال 1373
3 – اسماعیلی، ذبیح الله، آن سوی سراب، چاپ اول، تهران، نشر معارف، سال 1381
4 – امامی، محمد جعفر، چراغ ایزد؛ بررسی فشرده ای از سخنرانی هاشم آقاجری در خانه معلمان همدان، چاپ اول، تهران، انتشارات پرتو ولایت، 1383
5 – بازگیر، یدالله،منتخب آراء قطعیت یافته دادگاه ها در امور جزائی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، انتشارات دانش نگار، سال 1379
6 – باقری، علی، نقش فرهنگ در تحول دولت و دین مسلمانان، چاپ اول، تهران، مرکز نشر بین الملل، 1384
7 – توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، چاپ دوم، تهران، سازمان مطالعه و تدوین، سال 1379
8 – جعفریان،رسول، تاریخ سیاسی اسلام، جلد اول، چاپ اول، تهران، وزارت ارشاد، سال 1371
9 – جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، چاپ پنجم، تهران، بنیاد راستاد، سال 1363
10 – جوادی آملی، عبدالله، فلسفه حقوق بشر در اسلام، چاپ اول، قم، مرکز نشر اسرا، سال 1357
11 – حاجی زاده، پوریا، آقاجری، چاپ اول، تهران، انتشارات جامه دران، سال 1382
12 – دستغیب شیرازی، سید عبدالحسین، گناهان کبیره، جلد دوم، چاپ ششم، تهران، انتشارات جهان، سال 1360
13 – شیخیان ثابت، علی، مروری بر زندگانی پیامبر(ص) و امامان (ع)، چاپ اول، تهران، اداره آموزشهای عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در سپاه، 1378
14 – صرامی، سیف الله، احکام مرتد از دیدگاه اسلام و حقوق بشر، چاپ اول، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، 1376
15 – طباطبائی مؤتمنی، منوچهر، آزادی های عمومی و حقوق بشر، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1370
16- غزالی، محمد، حقوق بشر، ترجمه باقر موسوی، چاپ اول، تهران، انتشارات علمی، سال 1346
17 – غلامی دهقی، علی، جنگ های ارتداد و بحران جانشینی پیامبر(ص)، چاپ اول، قم، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،1381
18 – قربانی، زین العابدین، اسلام و حقوق بشر، چاپ اول،تهران، کتابخانه صدر، سال 1349
19 – مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، جلد اول، چاپ سوم، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، 1378 هـ.ش
20 – مطهری، مرتضی، جهاد، قم، انتشارات صدرا، بی تا
21 – معین، محمد، فرهنگ معین(فارسی)، جلد سوم، چاپ اول، تهران، انتشارات زرین، 1382
22 – مهر پور، حسین، دیدگاه های جدید در مسائل حقوقی، چاپ اول، تهران، مؤسسه اطلاعات، سال 1372
2 – عربی:
23 – قرآن کریم
24 – نهج البلاغه
25 – ابن اثیر شیبانی، ابوالحسن، الکامل فی التاریخ، جلد دوم، بیروت، دار صادر،سال 1402 ه.ق
26 – ابن اثیر شیبانی، ابوالحسن،النهایه فی غریب الحدیث و الاثر، جلد سوم، قم، اتتشارات اسماعیلیان، 1362
27– ابن سعد زهری، محمد، الطبقات الکبری، جلد چهارم، بیروت، بی تا
28– امین، احمد، فجر الاسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، سال 1975
29 – حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، جلد یازدهم، تهران، اسلامیه ، 1401 ه.ق
30 – حلبی، ابوالصلاح، الکافی فی الفقه، اصفهان، مکتبه امیر المؤمنین(ع)، سال 1403 ه .ق
31 – حلی، علامه، ارشاد الاذهان در سلسله الینابیع، به کوشش علی اصغر مروارید، جلد سی و یکم، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه، 1413-1993
32- حمیری، ابن هشام، السیره النبویه، جلد اول ، قم، انتشارات ایران، 1363
33- خمینی، الامام سید روح الله، تحریر الوسیله، جلد دوم ، قم، بی تا
34- خویی، سید ابوالقاسم، التنقیح فی شرح العروة الوثقی، جلد سوم، قم، آل بیت(ع)، بی تا
35 – خویی، سید ابوالقاسم، مبانی تکلمة المنهاج، جلد اول، نجف اشرف، الآداب، سال 1976
36 – خویی، سید ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، جلد هجدهم، قم، نشر آثار شیعه، 1410-1369
37 – ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، بیروت، دار الکتاب العربی، بی تا
38 – رازی، ابن فارس، معجم مقاییس اللغه، جلد دوم، قم، مکتبه الاعلام الاسلامی، 1404ه .ق
39 – رازی، فخرالدین، التفسیر الکبیر، جلد ششم، بیروت، دار الإحیاء، بی تا
40 – راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ قرآن، بی جا، مرتضویه، بی تا
41 – زحیلی، وهبه ،التفسیر المنیر، جلد بیست و پنجم، بیروت، دارالفکر، سال 1991
42 – زحیلی، وهبه ، الفقه الاسلامی و ادلّته، جلد ششم، دمشق، دارالفکر، 1409-1984
43- سرخسی، شمس الدین، المبسوط، جلد دهم، بیروت، دارالدعوه، 1324
44 – شافعی، ابو عبدالله، الام، جلد ششم، بیروت، دارالمعرفه ، بی تا
45 – شهید ثانی، زین الدین الجبعی العاملی، مسالک الافهام، ط.ستگی، جلد دوم،قم، دارالهدی، بی تا
46 – صدر، سید محمد باقر، بحوث فی شرح العروة الوثقی، جلد سوم، قم، مجمع الشهید الصدر، سال 1408 هـ .ق
47 – صدوق(ره)، محمد بن علی بن الحسین، من لا یحضره الفقیه، جلد سوم، قم، جامعه مدرسین، بی تا
48 – صهر دشتی، سلیمان، اصباح الشیعه در سلسله الینابیع الفقهیه، جلد نهم، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه ، 1413-1993
49 – طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جلد بیست ، بیروت، اعلمی، 1393
50 – طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، جلد اول ،قم، مکتبه آیه الله المرعشی، 1403
51 – طوسی، محمد بن الحسن، احیاء معرفة الرجال، جلد دوم ، قم، آل بیت(ع)، بی تا
52 – طوسی، محمد بن الحسن، المبسوط در سلسله الینابیع الفقهیه ، به کوشش علی اصغر مروارید، جلد سی و یکم، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه، 1413-1993
53 – طوسی، محمد بن الحسن، تهذیب الاحکام، جلد نهم، تهران، اسلامیه، سال 1364
54 – عوده، عبدالقادر، التشریع الجنائی الاسلامی مقارناً بالقانون الوضعی، جزء الاول، الطبعه الرابعه، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی، سال 1405
55 – قمی، شیخ عباس، الکنی و الالقاب، جلد اول، قم، نشر بیدار، بی تا
56 – کاشف الغطاء، شیخ جعفر، کشف الغطاء، اصفهان، مهدوی، بی تا
57 – کلینی، محمد بن یعقوب، الاصول من الکافی، جلد دوم، تهران، نشر اسلامیه، سال 1363
58 – کوفی، ابن اعثم، الفتوح، تهران، آموزش انقلاب اسلامی، سال 1372
59 – محقق حلی، جعفر بن حسین، شرایع الاسلام، جلد اول، نجف اشرف، مطبعه الآداب، سال 1389
60 – مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، جلد دوم، چاپ چهل و چهارم، تهران، دار الکتب الاسلامیّه ،
سال 1386
61 – ناصری، محمد باقر، خلاصه التفاسیر،جلد اول، قم، بیدار، 1416
62 – نجاشی، ابوالعباس، فهرست اسماء مصنفی الشیعه، قم، جامعه مدرسین،سال 1316
63 – نجفی، شیخ محمد حسن، جواهر الکلام، جلد چهل و یکم، تهران،نشر اسلامیه،سال 1362
64 – واقدی، ابو عبدالله، کتاب الرّدة ، عمان ، داوری، بی تا
65 – همدانی، آقا رضا، کتاب الطهارة ، قم، داوری، بی تا
66 – هندی، علاء الدّین، کنز العمال، جلد اول ، بیروت، مؤسسه الرساله، 1405 ه.ق
ب:مقالات و پایان نامه ها
67 – ابراهیمی، اعظم، ارتداد در حقوق کیفری ایران با تأکید بر رویه قضایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران، پاییز 1385
68-اسفهبدی، خسرو، بررسی احکام فقهی و حقوقی ارتداد با تأکید بر نظر امام خمینی(ره)، فصلنامه تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال ششم، شماره هجدهم، زمستان 1388
69-جلالی فراهانی، امیر حسین، مزیت ها و محدودیت های فضای سایبر در حوزه آزادی بیان، آزادی اطلاعات و حریم خصوصی، مجّله حقوقی دادگستری، فصلنامه حقوقی، اجتماعی و انتقادی، شماره 59، تابستان 1386
70-زراعت، عباس، بررسی جرم اهانت به مقدّسات اسلام، مجّله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 56
71 – صدیق، حسین علی، مفهوم ارتداد و آثار حقوقی آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، سال 1381
72 – کریم پور قرا ملکی، علی، نقد و بررسی نظریه آزادی انتخاب دین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم- مرکز تربیت مدرس، سال 1380
73 – محمّدی دهنوی، عباسعلی، آزادی عقیده در اسلام و رابطه آن با ارتداد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم- مرکز تربیت مدرس، سال 1380
ج – مقالات اینترنتی:
74-درودی، سعید، ارتداد در نظام حقوقی ایران،http://www.porsojoo.com
75-دین پرست، صابر، مفهوم آزادی بیان، http://death- on- Israel. Blogfa.com
76 –زررخ، احسان، بررسی و تحلیل باب حدود از لایحه اصلاح قانون مجازات اسلامی، http://www.daneshjo.ir
77-کالک، مصطفی، بررسی جرم اهانت به مقدّسات اسلام،http://www.ghanoun 1388.blogfa.com
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.