پیشینه پژوهشی مهارت های اجتماعی (رشته روانشناسی تربیتی)

نوع فایل
word
حجم فایل
157 کیلوبایت
تعداد صفحه
80
تعداد بازدید
4511 بازدید
۱۵,۹۰۰ تومان
4/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی مهارت های اجتماعی (رشته روانشناسی تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست

  • 2-1- مقدمه 17
  • 2-2- مهارت های اجتماعی. 17
  • 2-2-1- تعاریف مهارتهای اجتماعی. 18
  • 2-2-2-  انواع مهارتهای اجتماعی. 22
  • 2-2-3- اهمیت و ضرورت آموزشهای مهارتهای اجتماعی. 23
  • 2-2-4- نقش مهارتهای اجتماعی در مدرسه. 24
  • 2-2-5-  دلایل نارسایی مهارتهای اجتماعی. 25
  • 2-2-6- ماهیت مهارت اجتماعی. 27
  • 2-2-7- ویژگی های مهارتهای اجتماعی. 33
  • 2-2-11- منافع مهارتهای اجتماعی. 34
  • 2-2-8- تأثیر مهارتهای اجتماعی بر روابط میان فردی.. 35
  • 2-2-9- مراحل آموزش مهارتهای اجتماعی. 38
  • 2-2-10- رویکردهای مهم در آموزش مهارتهای اجتماعی. 38
  • 2-2-11- نظریه های مربوط به تحول مهارتهای اجتماعی. 42
  • 2-2-11-1- نظریه روان پویشی فروید. 42
  • 2-2-11-2-  نظریه اریکسون. 43
  • 2-2-11-3-  نظریه پیاژه 44
  • 2-2-11-4- نظریه کلبرگ.. 46
  • 2-2-11-5-  نظریه بندورا 46
  • 2-2-11-6- نظریه آلبرت آلیس… 49

مهارت های اجتماعی

در دهه ۱۹۸۰ برای اولین بار نظریه ای شهرت یافت که بر اساس آن مهارتهای اجتماعی را میتوان از طریق آموزش، تدریس و ارزیابی کرد اگر چه تعریف مهارتهای اجتماعی و شایستگی اجتماعی تا حدود زیادی دشوار است اما برنامه هایی برای تدریس چنین مهارتهایی طراحی شده اند تا ادراک و فهم دانش آموزان از تعاملات اجتماعی را به وسیله الگو قراردادن مهارتهایی که باید یاد گرفته شوند، نشان می دهد. در این برنامه ها، شکل دهی مهارتها به وسیله سرنخهای کلامی و تقویت و ارایه تمرینهای هدایت شده بهبود داده می شود. به سخن دیگر آموزش مهارتهای اجتماعی اثر بخشی مستلزم استفاده ماهرانه همه روشهای آموزشی بحث شده در این فصل می باشد. مهارتهای اجتماعی ممکن است به طور غیر مستقیم یا از طریق کتابهایی که مولفه های مهارتهای اجتماعی در آنها مورد تحلیل قرار گرفته و به ابعاد گوناگون مولفه های مختلف توجه شده است آموزش داده شوند (رادمنش، 1394).

به نظر می رسد آموزش مهارتهای اجتماعی نوید بخش باشد زیرا اکثر دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری مشکلات شدید شایستگی اجتماعی دارند اما تجزیه و تحلیل تحقیقاتی که بر روی آموزش مهارتهای اجتماعی صورت گرفته شواهد اندکی را مبتنی بر اثر بخش بودن این راهبرد ارائه کرده اند (ساکز و ولف[1]، ۲۰۰۶).

نتایج این برنامه ها ممکن است ناامید کننده باشد چون آموزش مهارتهای اجتماعی بسیار خلاصه بوده و برای ارایه به دانش آموزانی که از نظر اجتماعی ماهر هستند طراحی شده اند و یا خوب طراحی و استاندارد نشده اند. آموزشی مهارتهای اجتماعی ممکن است به جای تاکید بر ارتقای میزان عملکرد دانش آموزان که می تواند ناشی از اعتماد به نفس پایین و عدم پذیرش از سوی همسالان باشد بیش از حد بر روی خود مهارتهای اجتماعی تمرکز کند (علی زاده، 1395).

برای اینکه آموزش مهارتهای اجتماعی اثر بخش باشد باید منظم و طولانی مدت و مبتنی بر یک برنامه درسی هنجار شده باشد و با سایر روش های آموزشی ترکیب کرده تا بتواند بر روی شکستهای تحصیلی که ممکن است به عزت نفس پایین، عدم پذیرش همسالان و مهارتهای اجتماعی ناکافی منجر شوند تأثیرگذار باشد (همان).

تعاریف مهارتهای اجتماعی

مهارتهایی که به افراد اجازه می دهد تا تعاملات مثبتی را با دیگران شروع کرده و ادامه دهند و شامل مهارتهای برقراری ارتباط، حل مسئله، تصمیم گیری، خودمدیریتی و روابط با همسالان میباشد (کریستوفرسون و ون اسکویوک[2]، ۲۰۰۸؛ به نقل از اصلانی، 1393). به عبارت دیگر؛ مهارتهای اجتماعی اغلب به عنوان محوطه پیچیده ای از مهارتهای در نظر گرفته شده است که شامل ارتباط حل مسئله و تصمیم گیری، جدیت ورزی، تعاملات با همسالان و گروه و خود مدیریتی می شود (کالب و هانلی مکسول[3]، ۲۰۰۳)

مستون و همکاران[4] (2006)؛ مهارتهای اجتماعی را به عنوان رفتارهای قابل مشاهده و اندازه گیری تعریف کردند که استقلال، قابلیت پذیرش و کیفیت مطلوب زندگی را بهبود می بخشند. این مهارتها برای سازش یافتگی و کارکرد بهنجار مهم هستند و نارسایی در مهارتهای اجتماعی به طور نزدیکی با اختلالات روانی و مشکلات رفتاری مرتبط هستند. همچنین مهارتهای اجتماعی مجموعه رفتارهای فراگیر قابل قبولی است که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه مؤثر داشته باشد و از عکس العملهای نامعقول اجتماعی خودداری کند (رادمنش، 1394). در تعریفی دیگر مهارت اجتماعی را توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه خاصی اجتماعی می داند به طوری که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد (ایسپنس[5]، ۲۰۰۳). استرایر[6] (۱۹۸۹) نیز، مهارت اجتماعی را سازش متقابل کودک با محیط اجتماعی و در رابطه با همسالان تعریف کرده است و در این مدل سازش به توانایی و ظرفیت کودک در پیش بینی کردن، درون سازی و عکس العمل نشان دادن به نشانه های موجود و یک بافت اجتماعی اشاره دارد. همچنین به عنوان مجموعه ای از توانایی ها مطرح شده که فرد بتواند روابط اجتماعی مثبت و مفید را آغاز و حفظ نماید، دوستی و صمیمیت با همسالان را گسترش دهد، سازگاری رضایت بخشی را در جامعه ایجاد کند، به فرد اجازه دهد که خود را با شرایط وفق دهد و تقاضاهای محیط اجتماعی را بپذیرد (زارعی، 1387).

مهارتهای اجتماعی رفتارهای خاصی هستند که یک فرد برای عملکرد شایسته بر روی یک تکلیف اجتماعی نشان می دهد (مانند مهارتهای گوش دادن فعال، ارتباط متقابل و…) و رفتارهایی که یا باید آموزش داده شوند، یاد گرفته شوند و انجام شوند در حالی که قابلیت اجتماعی قضاوت درباره این رفتارها را در طول موقعیتهای مختلف نشان میدهد. همچنین مهارتهای اجتماعی رفتارهایی هستند که نه تنها امکان شروع و تداوم روابط مثبت و متقابل با دیگران را فراهم می آورد بلکه توانایی نیل به اهداف و ارتباط با دیگران را نیز در شخصی ایجاد می کند (رضی ئی، 1392). از دیدگاه مایکلسون[7] و همکاران (۱۹۸۳) مهارتهای اجتماعی مجموعه ای از رفتارهای اکتسابی هستند که از طریق مشاهده، الگو دهی، تمرین و بازخورد آموخته می شوند (رادمنش، 1394) و دارای ویژگیهای زیر هستند:

  • دربرگیرنده رفتار کلامی و غیر کلامی هستند.
  • بیشترین جنبه تعاملی را دارند.
  • بر اساس ویژگی های آموزشی گسترش می یابند.

به عبارت دیگر، مهارتهای اجتماعی به رفتارهایی اطلاق میشود که به ما کمک مینمایند عواطف و نیازهایمان را به درستی بیان کنیم و به اهداف بین فردی مان برسیم، انواعی از مهارتهای خاصی که متضمن هر رویاروی اجتماعی موفقیت آمیزی هستند (سعدی پور و نعمتی، 1382).

لیبت و لوین سان[8] (۱۹۷۳) نیز مهارتهای اجتماعی را چنین تعریف می نمایند: تواناییهای پیچیده ای برای ظاهر ساختن رفتارهایی که به طور مثبت یا منفی تقویت می شوند و ظاهر ساختن رفتارهایی که توسط دیگران مورد تنبیه یا خاموشی قرار می گیرند. ایسلر و میلر و هرزن[9] (۱۹۷۰) هم به طور عملی نشان دادند اشخاصی که به لحاظ اجتماعی مهارت بیشتری نشان میدهند کمتر تسلیم گر[10] هستند خواستار مبادله های بیشتری هستند و در بیان نظرات خود فکر بازتری دارند. لابیت[11] و میلان (۱۹۸۵) اشاره می کنند که مهارتهای اجتماعی یک توانایی برای بیان هر دو احساسات مثبت و منفی در بافت میان فردی بدون اینکه فرد تقویت اجتماعی را در بافتهای میان فردی گوناگون از دست بدهد (کسروی، 1392). ویلفورد[12] (۱۹۸۰) میگوید مهارت به تنهایی از هر نوع که باشد خواه اجتماعی یا نوع دیگر عبارت است از راهبردهای کارآمد در انجام کارها به تناسب موقعیتها و استعدادهای اجرا کننده. کومبز اسلابی[13] (۱۹۷۷) نیز مهارت های اجتماعی را توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه اجتماعی معین به شیوه ای خاصی که در عرف جامعه قابل قبول یا ارزشمند باشد و در عین حال برای شخصی سودمند افتد، بهره وری دوجانبه داشته باشد یا نخست برای دیگران نافع باشد (رادمنش، 1394).

کلی (۱۹۸۲) مهارتهای اجتماعی را چنین تعریف می نماید: رفتارهای یاد گرفته شده و شخصی که افراد در موقعیت های میان فردی برای کسب یا ابقاء تقویت از محیط شان به کار می برند. وقتی که به این طریق میاندیشیم مهارتهای اجتماعی میتواند به عنوان شاهراهی برای رسیدن به اهداف فرد در نظر گرفته شوند. تراور[14] مهارت های اجتماعی را به دو بعد تقسیم کرد:

۱- اجزاء مهارت[15]

۲- فرآیندهای مهارت[16]

اجزاء مهارت را عناصر واحدی نظیر نگاه کردن، تکان دادن سر یا کلمه یا عبارتهایی که در تعاملات اجتماعی مانند سلام و خداحافظی به کار میرود تشکیل می دهد. فرآیندهای اجتماعی به توانایی فرد در ایجاد رفتار ماهرانه بر اساس قواعد و اهداف مربوطه و در پاسخ به پسخوراند اجتماعی[17] اشاره دارد (کسروی، 1392).

ایسلر و فردریکسن[18] (۱۹۸۰) مهارتهای اجتماعی را به همین شکل هم دارای جنبه های قابل مشاهده هم دارای عناصر شناختی غیر قابل مشاهده می داند. عناصر شناختی غیر قابل مشاهده شامل انتظارات، افکار و تصمیم هایی درباره آنچه باید در کنش متقابل بعدی گفته شود یا انجام گیرد. آن عناصر همچنین تواناییهایی از قبیل مقاصد و بینش فرد دیگری را شامل می شود که واکنش در برابر آن احتمالا بر اندیشه طرف مقابل تأثیر می گذارد (رحیمیان، 1390).

منابع

  • ابطحی؛ معصومه سادات و ندری، خدیجه (1390)، رابطه بین خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، 15-28.
  • احمدی, فرشاد و فاطمه رضایی (1395)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول شهر شهرکرد سال تحصیلی 95-94، کنگره بین المللی جامع روانشناسی ایران، برگزاری بصورت وبینار، موسسه نمودار توسعه داتیس.
  • اصلانی، بهمن (1393)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • انیسی، جعفر و همکاران (1386)، بررسي مشكلات رفتاري نوجوانان، مجله علوم رفتاری، دوره 1، شماره 2، 163-170.
  •  به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود (1389).، تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز، فصلنامۀ نوآوری های آموزشی، شمارۀ 33 ، سال نهم، 163-186.
  • بیان زاده، اکبر و ارجمندی، زهرا (1382)، تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازشی كودكان عقب مانده ذهنی خفیف، اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره 34، 1-27.
  • بیرامی، منصور و موحدی، یزدان (1394). اثربخشی آموزش مهار تهای اجتماعی بر سرمایه روا نشناختی دانشجويان شهر تبریز، فصلنامه مددکاری اجتماعی، سال چهارم، شماره 1، 30-37.
  • پروین، لارنس (1394)، روانشناسی شخصیت، ترجمه کدیور و جوادی، تهران، آییز.
  • تاجری، بیوک (1389).، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر عزت‌نفس دانش‌آموزان نابینا، پژوهش در سلامت روان‌شناختی، دانشگاه تربیت معلم تهران- قطب علمی روان‌شناسی استرس، دوره اول، شماره سوم.
  • تاجیک، سمیه (1392)، رابطه سطح نیازهاي دبیران با مهارت هاي اجتماعی آنان، مطالعات رسانه ای، سال هشتم، شماره 22، 115-125.
  • تبرائی، رحیم (1389)، بررسی جایگاه معنویت در الگوهای عمده سلامت روان، روانشناسی و دین، شماره 5، 3-29.
  • جهاندیده، جاسم (1391)، مقایسه رابطه تمایز یافتگی و تصور از خویشتن با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • چاووش زاده، زهرا السادات (1388)، بررسی رابطه بین متغیرهای سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در بین جوانان شهر یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • چرخابی، محمد (1390)، طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندهای مهم سلامت روانی جسمانی بر پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
  • چهاردولی، حسین (1386)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • خلعتبری, جواد؛ شهره قربان شیرودی؛ سیدمحمود حسینی و یعقوب بیات، (1395)، تعیین اثر بخشی آموزش هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی هیجانی بر سلامت عمومی، شادکامی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان پسر.، چهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان، قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
  • خلعتبری، جواد؛ قربان شیرودی، شهره؛ رهبر طارمسری، خدیجه و کیخای فرزانه، محمد مجتبی (1389).، مقايسه ي اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان كم توان ذهني، فصلنامه روانشناسي تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن، سال اول، شماره 4، 71-86.
  • دانش، عصمت (1389)، مقايسة سطح شادكامي و سلامت جسمي و رواني دانشجويان دختر و پسر متأهل و مجرد دانشگاه، فصلنامه روان شناسي كاربردي، سال 4، شماره 4، 56-71.
  • رادمنش، عصمت (1394)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود روابط والد-فرزند، معلم-شاگرد و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • رحیمی، غلامرضا (1389)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال پنجم، شماره 1.
  • رحیمیان، اسحق؛ حبیبی عسکرآباد، مجتبی و بشارت، محمد علی (1386)، بررسی تاثیر شیوه های جرئت ورزی بر سازگاری اجتماعی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 23، 29-54.
  • رحیمیان، علی (1390)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دبیرستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • رییسی، حمیرا (1392).، اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و شادکامی نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش.
  • رئیسی، مرضیه؛ احمدی، هدی؛ حیدری، سعیده؛ جعفریگلو، عصمت؛ عابدینی، زهرا و بطحایی، سید احمد (1392)، ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 13، 431-440.
  • زارعی، آسیه (1387)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • زرینی، سحر (1394)، اثربخشی آموزش خلاقیت بر شادکامی و جهت گیری زندگی دانش آموزان دختر شهرستان ساری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • سعدی پور، اسماعیل و نعمتی، علی (1382)، روش های برقراری ارتباط با دیگران (روانشناسی روابط بین فردی)، تهران، موسسه کتاب.
  • شاهسوندی بغدادی، طیبه (1385)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود روابط اجتماعی زنان مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • شهرکی پور، حسین؛ شیرمحمدی، رحمان و ندری، خدیجه (1389)، بررسی آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم شهرستان الشتر از دیدگاه معلمان، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال سوم، شماره 7.
  • صادقی، حسن؛ عابدینی، زهرا و نوروزی، مهدی (1392)، بررسی ارتباط بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، دوره هفتم، شماره دوم، ویژه نامه آموزشی، 17-22.
  • صبحی قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و محمدی، سکینه (1394)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 5، شماره 3، 118-131.
  • صفری، شهربانو (1389)، بررسي ميزان شادكامي و ارتباط آن با متغيرهاي جمعيت شناختي در بين دانشجويان، فصلنامه تازه هاي روانشناسي صنعتي، سال اول، شماره 2، 79-87.
  • عبدی، فاطمه و سلیمی، حسین (1381)، اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر اظطراب، افسردگی و شادکامی مادران دانش آموزان مقطع راهنمایی، نشریه مطالعات روانشناسی بالینی.
  • علوی، امین (1392)، تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی متوسطه شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اهواز.
  • علیزاده، مرتضی (1395)، اثربخشی آموزش مهارت های سازگاری اجتماعی بر نشانه های نافرمانی مقابله ای و نظریه ذهن در کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • قاسمی، افشان؛ عابدی، احمد و باغبان، ایران (1388)، اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امید اشنایدر بر میزان شادکامی سالمندان، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، شماره 41، 17-40.
  • کار، آلان (2004)، روانشناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندی های انسان، ترجمه حسن پاشا شریفی و باقر ثنایی (1385)، تهران، انتشارات سخن.
  • کاشانی، صاحبه (1394)، نقش پیش بینی کننده ویژگی شخصیتی والدین بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کریمی، المیرا (1396)، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله اجتماعی و مهارت های کنترل هیجان در دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کریمی، ام البنین (1395)، بررسی رابطه علاقه اجتماعی معلمان و والدین بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کسروی، حیدر (1392)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش شادکامی و هدفمندی در بین افراد HIV مثبت تحت مراقبت مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • گنجی، حمزه (1393)، بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارسباران.
  • مقدم فر, فاطمه؛ حسین رجبی و محمدرضا بلیاد (1395)، رابطه مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی با سلامت روان زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کرج، دومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان،
  • ملکی تبار، علیرضا (1390)، بررسی مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر بینا و نابینا در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • نژاد شاهبداغی، اعظم (1395)، مقایسه مهارت های اجتماعی در کودکان طلاق و عادی مقطع ابتدایی شهرستان سیرجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • نسائیان، عباس و اسدی گندمانی، رقیه (1395)، اثربخشی آموزش مهار تهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری نوجوانان با کم توان ذهنی، مجله توانبخشی، دوره 17، شماره 2، 159-167.
  • نفر، زهرا (1396)، رابطه میان میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی با سلامت روان و صمیمیت اجتماعی در دو گروه دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • یاسینی فرید، علی؛ غیاثی زاده، مهدی و نثاروند براتی، معصومه (1392)، اثربخشی آموزش مهارتهاي اجتماعی بر کمرویی در دانش آموزان دختر، فصلنامه علمی-پژوهشی زن و فرهنگ، سال پنجم، شماره هجدهم، 71-80.
  • Ageranioti-Bélanger, S., Brunet, S., D’Anjou, G., Tellier, G., Boivin, J., & Gauthier, M. (2012). Behaviour disorders in children with an intellectual disability. Paediatrics & child health, 17(2), 84.
  • Ahghar, G. H., Ahmadi, A., & Ghanbari, L. (2013). The impact of storytelling on social skills. Journal of American science, 9(4), 105-112.
  • Alavi, S. Z., Savoji, A. P., & Amin, F. (2013). The effect of social skills training on aggression of mild mentally retarded children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1166-1170.
  • Amanda, W. Harrell, Street, h, Mercer & Melissa, E. Derosier. (2008). Improving the Social. Behavioral Adjustment of Adolescent: the Effectiveness of a Social; Skill group Intervention.
  • Attar Y; Shani Yaylagh M; Beshlideh K; Ashori M. (2005). The effect of social skills training on individual compatibility – Social juvenile offenders in the city Gnbdgavvs. Journal of Education and Psychology. 3 (12), 46-25.
  • Barrantes-Vidal, N., Lewandowski, K. E., & Kwapil, T. R. (2010). Psychopathology, social adjustment and personality correlates of schizotypy clusters in a large nonclinical sample. Schizophrenia research, 122(1), 219-225.
  • Beidel, D. C., Alfano, C. A., Kofler, M. J., Rao, P. A., Scharfstein, L., & Sarver, N. W. (2014). The impact of social skills training for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. Journal of anxiety disorders, 28(8), 908-918.
  • Bierman, K. L. (2004). Peer rejection: Developmental processes and intervention strategies. New York, NY: Gullford press.
  • Carr, A. (2011). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
  • Carr, Alan.,( 2003). Positive Psychology . Handbook of psychology. New York : runner  Routledge Press.
  • Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.
  • Cheng, H., & Furnham, A. (2001). Attributional style and personality as predictors of happiness and mental health. Journal of Happiness Studies, 2(3), 307-327.
  • Cook, C. R., Gresham, F. M., Kern, L., Barreras, R. B., Thornton, S., & Crews, S. D. (2008). Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16(3), 131-144.
  • Cook, CR. Gresham, F. M. Thomton, A, Grews. (2001). Skills training for secondary student with emotion and behavioral disorders a review and analysis of the meta-analytic literature journal of emotional and behavioral disorders, 203. 2, 19-33..
  • Coppersmith, J-B., & Dodge, K. A. (2004). Preadolescent peer status aggression and schod adjustments predictors of externalizing problems in adolescence child Development,01, 1350-1362.
  • Courtwrigh, D.T(2008) Gender imbalances in historg:Causes, Consequences and Social adjustment. Reproductivi Biomidicine Onlin, 16(1),32-40.
  • Craig, A. B., Brown, E. R., Upright, J., & DeRosier, M. E. (2016). Enhancing children’s social emotional functioning through virtual game-based delivery of social skills training. Journal of Child and Family Studies, 25(3), 959-968.
  • Deater, De kard K. (2007). Annotation recent research exminiate role of peer relationships in the development of psychology, J., child psychiatry 42 (5): 565-579.
  • Deci, L., Ryan, M., Gagne, M., Leone, D. R., USunOv, J& kornazheva, B. P. (2000). Need satisfaction, motivation, andwell-being in the Work organization of aformer eastern bloc Country: Cross-Cultural study self-determination, journal of Society foe personality and Social psychology, 27, 930-942.
  • Demissie, Z., & Brener, N. (2017). Mental health and social services in schools: Variations by school characteristics. United States, 2014. Mental Health & Prevention, 5, 5-11.
  • DICKEY, M.T. (1999). The pursuit of happiness, http: //www. dikey ory/ happy. htm.- Journal of clinical psychology. Vol. 54 (4), 537-544. (1998).1998 John Wiley & Sons, Inc.
  • Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2011). Happiness: Unlocking the mysteries of psychological wealth. John Wiley & Sons.
  • Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., & Price, J. M. (2003). Peer rejection and social information‐processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child development, 74(2), 374-393.
  • Elliot, N. (2005). On a scale: A social history of writing assessment in America (Vol. 3). Peter Lang.
  • Engels, R., Dekovic, M., & Meeus, W. (2002). Parenting practices, social skills and peer relationships in adolescence. Social Behavior and Per sonality: An International Journal, 30, 1, 3-17.
  • Fischer, M., Barkley, R. A., Fletcher, K. E., & Smallish, L. (1993). The stability of dimensions of behavior in ADHD and normal children over an 8-year followup. Journal of Abnormal Child Psychology, 21(3), 315-337.
  • Folkman, S. Cohen, H. L. (2004). An examination of the contribution of interactive peer play to salient classroom. Competencies for urban head start children psychology in the school, 41, 323-326 ·
  • Fredrickson, B. L. (2001) The Role of positive Emotion in Positive Psychology: The Broaden and Build Theory of Positive Emotion. American Psychologist, 56, 218-226.
  • Freeman, J. (2006). Giftedness in the Long Term, Professor. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 384-403.
  • Gehlbach, H., Brinkworth, M. E., & Harris, A. D. (2012). Changes in teacher–student relationships. British Journal of Educational Psychology, 82(4), 690-704.
  • Gresham, F, M., (2006). Social skills for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at risk student. Behavioral disorder.3,363-377.
  • Gresham, F.M., Watson, T.S. & Skinner, C. H. (2001). Functional behavioral assessment: Principles, procedures, and future directions, School Psychology Review, 30(2), 156-172.
  • Groeben, M., Perren, S., Stadelmann, S., & von Klitzing, K. (2011). Emotional symptoms from kindergarten to middle childhood: associations with self-and other-oriented social skills. European child & adolescent psychiatry, 20(1), 3-15.
  • Hamidullah, J. M. (2011). Appraisal of Middle School Students’ Participation in a Social Skills Training Program. Union Institute and University.
  • Hennessey, B. A. (2007). Promoting social competence in school-aged children: The effects of the open circle program. Journal of School Psychology, 45(3), 349-360.
  • Henricsson, L., & Rydell, A. M. (2004). Elementary school children with behavior problems: Teacher-child relations and self-perception. A prospective study. Merrill-palmer quarterly, 50(2), 111-138.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2001). Happiness, introversion–extraversion and happy introverts. Personality and individual Differences, 30(4), 595-608.
  • Hirsch, B. (2016). Cooperative Group Play Social Skills Training for Children with Social, Emotional, and Behavior Challenges: Impact on Self-Esteem and Social Skills.
  • Horner, R. H., Sugai, G., Todd, A. W., & Lewis-Palmer, T. (2000). Elements of behavior support plans: A technical brief. Exceptionality, 8(3), 205-215.
  • Huan, V. S; Ouek, G, ch; Yeo, L. S; Ang, P. R & chong, H. N (2012). How Teacher Student Relationship influenced Student Attitude Towards Teachers and School The Asia- pacific Education Researcher 21: (1) pp. 151-159.
  • Jiménez, L., Dekovic, M., & Hidalgo, V. (2009). Adjustment of school-aged children and adolescents growing up in at-risk families: Relationships between family variables and individual, relational and school adjustment. Children and Youth Services Review, 31(6), 654-661.
  • Kamps, D.M & Kay, P. (2002). Preventing problems though social skills instruction of successful prevention strategies (pp-57-84).
  • Katz, J., Joiner, T. E., & Kwon, P. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: Developing a model of personal self-esteem, collective self-esteem, and group socialization. Sex Roles, 47(9), 419-431.
  • Kickbusch, I. (2003). The contribution of the World Health Organization to a new public health and health promotion. American journal of public health, 93(3), 383-388.
  • Kolb, S. M. & Hanley-maxwell (2003). Critical social skills for adolescents with high incidence disability: parental perspectives. Exceptional children, 69 (2),103.
  • Lamers, S. M., Westerhof, G. J., Kovács, V., & Bohlmeijer, E. T. (2012). Differential relationships in the association of the Big Five personality traits with positive mental health and psychopathology. Journal of Research in Personality, 46(5), 517-524.
  • Lewis, Roman. (2001). Classroom discipline and student Responsibility teaching teacher education , 307.
  • Mangrulkar, L., Whitman, C. V., & Posner, M. (2001). Life skills’ approach to child and adolescent healthy human development. Washington DC: Pan American Health organization.
  • Martin, N. K. Shan, A. K. (2000). The influence of Teacher characteristic on classroom management, Eric Identifer.
  • Matson, J. L., Fee, V. E., Coe, D. A., & Smith, D. (1991). A social skills program for developmentally delayed preschoolers. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 20(4), 428-433.
  • Mayers, D.G. (2000). The funds. Friends and faith of happy people. American psycho, 55(1): 56-70
  • Mayers, D.G. (2002). Happy and health. Psychology science. MC Mahon, D.M. (2006). Happiness a history. New York: Atlantic monthly.
  • Moore, P., Karr-Kodwell, P.J. (2001). Violent children in schools today: Ali Terary review and a behavioral plan for administrators retrieved from Eric Document Reproduction Service.
  • Mueser; K. T. and Gottlieb, J. D. (2014). Social Skills and Problem-Solving Training the willery Handbook of cognitive Behavioral Theraphy, firs Edition. Edited by Stefan, G. Hofmann.
  • Munoz, M. (2002). Early prevention of violence: The impact of School based program social skills and conflict resolution. Retrieved From Eric Document Reproduction service.
  • Nell, R. D. (2005). Stress, Coping resources and adjustment of married mothers in the teaching profession. Dissertation of MA in Counseling Psychology. The Nelson Mandela Metropolitan University.
  • Nettle, D. (2008). Happiness. The science behind your Smile. Oxford university press. New York.
  • Olofintoye, T. T. (2008). Integrated classrooms and the psycho-social adjustment of students with hearing impairment and the hearing. International Journal of Sustainable Development, 1(2), 8-14.
  • Poulou, M. S. (2014). How are trait emotional intelligence and social skills related to emotional and behavioural difficulties in adolescents?. Educational Psychology, 34(3), 354-366.
  • Ragozzino, R. L. (2009). A study of social desirability and self-esteem. 37th Annual waster Pennsylvania undergraduate psychology conference.
  • Rahimian I; Shoreh H, Habibi Sgrabad M; Basharat (2007). “The effect of assertiveness on social adjustment practices”. Innovation educational psychology. 6, (23): 54-29.
  • Raudino, A., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2013). The quality of parent/child relationships in adolescence is associated with poor adult psychosocial adjustment. Journal of Adolescence, 36(2), 331-340.
  • Reed-victor, E. (2004). Individual differences and early School Child Teacher appraisals of young children with special needs. Early Development and Care, 174 (1), 59-79.
  • Saks, S. Z., Wolfe, K. E. (2006). Teaching Social skills to students with visual Impairments: from theory to practice. New York, AFB press, American Foundation for the Blind.
  • Scott, G. (2005). Adjustment problem international students in Scotland journal of international Education,4.
  • Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical psychology Review, 20, 319. 403.
  • Seligman, M. E. (2004). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Simon and Schuster.
  • Sengar K. (2013(. Models of Mental illness. Retrieved from Slide Share: http://www.slideshare.net/Sudarshana Dasgupta models-of-mental-health-illness
  • Slobodskaya, H. R., Safronova, M. V., & Windle, M. (2005). Personality temperament and adolescent adjustment in modern Russia. Personality and Individual Differences, 39, 167-178.
  • Snoep, L. (2008). Religiousness and happiness in three nations: A research note. Journal of Happiness Studies, 9(2), 207-211.
  • Sobhi-Gharamaleki, N., & Rajabi, S. (2010). Efficacy of life skills training on increase of mental health and self esteem of the students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1818-1822.
  • Spence, S. H. (2003) Social Skills Training with children and Young people: Theory, Evidence and practice child and Adolescent mental Health. Vol 8. NO 2. 84-96.
  • Susniene, D., & Jurkauskas, A. (2009). The concepts of quality of life and happiness–correlation and differences. Engineering Economics, 63(4).
  • Talvio, M., Berg, M., & Lonka, K. (2015). How does Continuing Training on Social Interaction Skills Benefit Teachers?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 820-829.
  • Teodoro, M.L.; Kappler, K.C.; Rodrigues, J.L., de Freitas, P.M. & Haase, V.G. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its Adaptation for Brazilian children and adolescents. International Journal of Psychology, 39, 2, 239-246.
  • Vecchio, G. M., Pastorelli, C., Delbove, G. (2007). Multi- faceted selfefficacy belief as predietors of life satisfaction in late adolescence. Personality and Individual differences, 43(7):1807-1818.
  • Vincent, C., Horner, R. H., & Sugai, G. (2002). Developing Social. Competence foe all students Eric clearinghouse on Disabilities and Gifted Education Arlington. Va. Eric OSEP special project.
  • Waenes, E. D. Sheridan, S. M., Geske, J. & Warnes, W. A. (2005). A contextual approach to the assessment of social skills Identifying meaningful behaviors for social competence. Psychology in school 42 (2).
  • Weiten, W., & Lioyd, M. A. (2003). Psycology applied to modern life. Blemont. Wadsworth-Thomson learning Inc.
  • Welsh, A., & Karen, L. S. (2001). Social Competence. Infant mental health Journal, 22, 67-94.
  • World Health Organization. (2014). Mental health: A state of well-being. Retrieved April 20, 2015.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

  1. amir ganji ( خریدار محصول )

    این فایل بسیار عالی بود و قیمتشم نسبت به سایت های دیگه کمتر بود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *