مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آمادگی جسمانی و حرکتی و بیماری قلبی

نوع فایل
word
حجم فایل
850 کیلوبایت
تعداد صفحه
42
تعداد بازدید
428 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری آمادگی جسمانی و حرکتی و بیماری قلبی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل 2: مبانی نظری

2.1. مقدمه 15

2.2. آنتروپومتریک… 15

2.2.1. تاریخچه سنجش و ویژگی های بدنی. 15

2.2.2. تعریف آنتروپومتری. 16

2.2.3. کین آنتروپومتری و کاربردهای آن. 17

2.3. بررسی برخی پارامترهای بیومکانیکی. 18

2.3.1. مقدمه 18

2.3.2. آمادگی جسمانی و آمادگی حرکتی. 18

2.4. بررسی برخی پارامترهای فیزیولوژیکی. 22

2.4.1. مقدمه 22

2.4.2. سابقه بیماری های قلبی و سبک زندگی. 22

2.4.3. ضربان قلب در حالت استراحت و فعالیت22

2.5. بررسی برخی پارامترهای روانی. 22

2.5.1. مقدمه 22

2.5.2. سلامت عمومی. 23

2.5.3. تیپ شخصیتی. 23

2.6. وضعیت قامتی، اسکلتی- عضلانی. 24

2.6.1. مقدمه 24

2.6.2. وضعیت بدن. 25

2.6.3. ساختار اسکلتی. 26

2.6.4. خط فرضی ثقل. 26

2.6.5. علل و عوامل بروز ناهنجاریها 27

2.6.6. ناهنجاریهای ساختار اسکلتی. 28

2.6.7. صفحه شطرنجی. 28

2.6.8. ناهنجاری های اسکلتی – عضلانی. 28

2.7. دختران 15 تا 17 ساله 38

2.8. بررسی پیشینه تحقیقات.. 39

2.8.1. تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 39

2.8.2. تحقیقات انجام شده در خارج کشور. 45

2.8.3. جمع بندی تحقیقات.. 46

منابع123

 

. مقدمه

اندازه گیری ویژگی­های بدن (آنتروپومتری) به عنوان نخستین مرحله درک و تجزیه و تحلیل بیومکانیکی حرکت­های فیزیکی انسان­هاست. این اندازه گیری­ها به آگاهی بیشتر درباره رشد و ساختار استخوان­ها، مفاصل و عضلات در تجویز و تعیین فعالیت­های جسمانی مناسب برای افراد از گروه­های مختلف سنی کمک می­کند. محققان برای برآورد کمی هر یک از این ویژگی­ها، روش­های متنوعی ابداع و ارائه کرده­اند. هر یک از این روش­ها دارای پایه و مبانی غنی علمی هستند که طی مطالعات و تحقیقات گسترده به تکامل کنونی رسیده­اند و همچنان در حال پیشروی در این سیر تکاملی­اند. انتخاب هر کدام از این روش­های متنوع برای انجام پژوهش بستگی به هدف محقق دارد.

توسعه روز افزون کمی و کیفی ورزش در کشور و نقش اساسی ورزش در سلامت جامعه، نیازمند توجه علمی بیشتر به آن است. نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می­دهند و هرچند به ورزش بانوان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی، افتادگی­های عضلانی در دوران باردرای و شیردهی بیشتر از آقایان مورد نیاز است ولی به دلایل مختلف کمتر مورد توجه واقع شده است. ورزش و فعالیت های بدنی نقش مهمی در سلامتی زندگی افراد به عهده داشته و بطور مسلم در امر پیشگیری از امراض یک عامل مهم و حیاتی محسوب می­شود. بررسی وضعیت بدنی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا موارد بسیار زیادی شرایط بدنی را تحت تأثیر قرار می­دهند. وضعیت بدنی خوب عبارت است از تعادل اسکلتی و عضلانی که ساختمان­های نگه دارنده بدن را در مقابل ضایعه و تغییر شکل پیش رونده در هر حالتی حفاظت می­کند. در این میان راستای ستون فقرات به عملکرد ساختار عضلانی، استخوانی و مفصلی آن بستگی دارد. در بخش اول این فصل متناسب با اهداف پژوهش ابتدا مباحث نظری در مورد برخی پارامترهای آنتروپومتریکی، فاکتورهای بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و وضعیت قامتی، اسکلتی – عضلانی را بیان می­نماییم و در بخش دوم به بررسی پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و در خارج از کشور می­پردازیم.

2.2. آنتروپومتریک[1]

1.2.2. تاریخچه سنجش و ویژگی­های بدنی

اندازه­گیری و سنجش جسمانی شاید سابقه­ای به قدمت نژاد بشری داشته باشد. نشانه­های طبقه بندی جسمانی را می­توان در متون کهن پیدا کرد. لئوناردو داوینچی[2] و آلبرت دیورر[3] و اندریاس وسالیوس[4] در زمینه تناسب اندام مطالعات جامع و مفصل در کارهای هنری خود را داشته­اند (Burr, 1984). کتاب چهار کتاب نسبت­های انسانی نوشته آلبرت دیورر در آغاز آنتروپومتری علمی است. دیورر سعی داشت تا تفاوت­های فیزیکی انسان­ها را مشخص کند (استفن، 1385). توضیحات بدیع و عالی او طبق اظهارات خودش بر پایه مشاهدات و اندازه گیری­های سیستماتیک تعداد قابل توجهی از افراد جامعه استوار بود.

بقراط پزشک یونانی در قرن پنجم پیش از میلاد برای اولین بار مبادرت به طبقه بندی انسان نمود. او بدن انسان را به دو طبقه لاغر اندام (بلند قد و دارای بدن کشیده) و چاق اندام (کوتاه قد و چاق) تقسیم کرد(Duquet, 1996). همچنین در قرن پنجم هیپوکرات[5] پزشک یونانی رسماً انسان را به دو دسته تقسیم نمود. دسته اول را ریخت سلی[6] نام گذاشت که ویژگی اصلی آن بدنی نحیف و کشیده بود و در بعد طولی از بقیه ابعاد غالب­تر بود. تیپ دوم را ریخت سکته­ای[7] نام گذاشت که ویژگی این دسته کوتاهی قد و تنومندی بود که در بعد عرضی قوی بودند. او اظهار داشت رساند و آدولف کوئتلت[8] در اوایل قرن نوزدهم شاخص کوئتلت را معرفی کرد. امروزه این شاخص به عنوان شاخص توده بدن (BMI) که از اساسی­ترین شاخص­های بدنی است، مورد استفاده وسیع و گسترده در پیکرشناسی می­باشد. کالیپر یا چربی سنج توسط ریچر در سال 1890 برای اولین بار معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت. ماتیکا معادلات متنوعی را برای برآورد مقادیر توده­ی عضلانی، اندازه عضلات، چربی بدن و محیط و قطر اندام­های مختلف ارائه کرد. اندازه گیری ساختار جسمانی انسان به شیوه علمی تنها در 60 سال اخیر صورت گرفته است. اما زیست شناسان و دکترهای علم پزشکی سال­هاست که به این زمینه علاقمندند.

اندازه گیری عینی نخستین بار توسط  دکتر ویلیان اچ شلدون دکتر طب از آمریکا در سال 1939 با استفاده از اندازه­های آنتروپومتریک 4000 مرد انجام گرفت.

روش او وجود سه تیپ بدنی اصلی را نشان داد، و الگویی را برای دستگاه­هایی فراهم نمود که در بخش اخیر در قرن بیستم به سوی توسعه گام برداشتند. و به این ترتیب توسعه و پیشرفت دانش پیکرشناسی شتاب بیشتری پیدا کرد و با ظهور محققانی چون لمن و اسلاتر، شلدون، هیث و کارتر، جکسون و پولاک، آدامز و راس به قدری گسترش یافت که به سه حوزه مختلف و در عین حال مرتبط و متعامل با یکدیگر تقسیم کرد هریک به تنهایی، کاربرد خاص خود را داشت و در تعامل با دو حوزه دیگر، رویکردهای دیگری را از نظر کاربردی معرفی کرد. این سه حوزه مطالعاتی عبارتند از:

الف) تعیین اندازه اندام­ها

ب) تعیین ترکیب بدنی

ج) تعیین تیپ بدنی (بلوم فیلد، 1390)

2.2.2. تعریف آنتروپومتری

تعاریف مختلفی برای آنتروپومتری ارائه شده است که مفاهیم مشترکی را دارا می­باشند. آدامز در سال 1989، آنتروپومتری را اندازه­گیری بدن انسان و خصوصیت­های بیومکانیکی نامیده است. جنبه بیومکانیکی این تعریف به ظرفیت­ها و قابلیت­های مکانیکی سیستم عضلانی اسکلتی اشاره دارد. سپس در این حوزه اندازه های بدن انسان، چگونگی حرکت او و حرکت بهینه او مورد توجه قرار می­گیرد (بلوم فیلد، 1390). آنتروپومتری به شاخه­ای از دانش که به سنجش مقایسه­ای بدن انسان می­پردازد و اغلب به تعیین تفاوت­ها در بین فرهنگ­ها، نژادها، جنسیت­ها، گروه­های سنی و اعضای یک گروه توجه دارد (Heyward, 1996). آنتروپومتری علم اندازه گیری نسبت­ها و ترکیب بدن انسان است (هوشمند ویژه 1371

فهرست منابع

احمدی، ایرج. (1381). بررسی بررسی میزان ناهنجاری های اندام بالاتنه دانشجویان در دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد سلامی واحد تهران مرکز.

اروسون، الویت. روانشناسی اجتماعی. جعفری، محمدامین. (1388). پارس بوک.

استفن، فیزنیت. (2006). انسان، آنتروپومتری، ارگونومی و طراحی. ترجمه چوبینه، علیرضا. موعودی، محمدامین. انتشارات کتاب ماد. چاپ اول. (1385).

امینیان رضوی، توران دخت. رواسی، علی اصغر. سهیلی، شهرام. سوری، رحمتن. (1385). بررسی و مقایسه ترکیب بدنی و برخی عوامل جسمانی در کشتی گیران زبده با افراد غیر ورزشکار. نشریه حرکت. شماره 30. زمستان 85.

آذربانی، احمد. کلانتری، رضا. (1385). اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش. انتشارات آییژ. ویرایش دوم. تابستان 85.

باژن، مرجان. کلانتری،  ناصر. هوشیار راد، آناهیتا. (1385). الگوی توزیع چربی بدن (نسبت دور کمر به باسن) و ارتباط آن با نمایه توده ی بدن در دختران دبیرستانی شهر لاهیجان. مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران. 2(8): 8-163.

باقرزاده، فضل اله. شیخ، محمود. شهبازی، شهرزاد. طهماسبی، مهدی. مشهوری، مرضیه. قادری،  فرح بانو. (1386). بررسی ارتباط توانایی های حرکتی، آنتروپومتری و فهالیت جسمانی دانش آموزان 12 تا 15 ساله شهر تهران. نشریه حرکت. شماره 33. ص 85-77.

بخشایش، زهرا. (1388). نقش تربیت بدنی در رشد و تکامل دانش آموزان. نشریه تربیت بدنی. رشد آموزش تربیت بدنی. پاییز 1388. شماره 32، صص 48-51.

برقی مقدم، رسول. رسولی، سعید. (1389). پیشگیری و درمان ناهنجاری های جسمانی با حرکات اصلاحی. انتشارات پویای دانش. چاپ اول.

بلوم فیلد، جی.آکلند، آر.الیوت، بی سی. (1994). بیومکانیک و آناتومی کاربردی در ورزش. ترجمه  آرشام، سعید. انتشارات پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

بهره مند، زهره. (1389). مقایسه ویژگی های آنتروپومتریک زنان 50 تا 65 ساله فعال و غیر فعال. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه ازاد اسلامی.

پارسایاروق، خسرو. (1384). تأثیر تمرینات منتخب پلایومتریک بر چابکی، سرعت، توان و اجرای برخی از مهارت های بازیکنان آماتور فوتبال باشگاههای تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

پرنیان، یونس. (1389). بررسی برخی از ناهنجاری های اندام فوقانی و تحتانی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع اول متوسطه در شهرستان اسلام اباد غرب در سال تحصیلی 88-87، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور واحد تهران.

تقوی، سید محمد رضا. (1384). هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز. دانشور رفتار. دانشکده شاهد. 87.15. شماره 15.

چارلز، کوربین. (1384). مفاهیم آمادگی جسمانی. ترجمه قاسمی، حمید. کاظمی، رضا محمد. اولیا، غلامعلی، چاپ دوم. تابستان 84.

حدادی کوهسار، علی اکبر. روشن، رسول. اصغر نژاد فرید، علی اصغر. (1386). بررسی مقایسه­ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی.

حسن زاده، علی اکبر. (1387). راز تولد یک نوزاد. انتشارات پلک.

حسینی کاخکی، علیرضا. طاهری، حمیدرضا. (1382). حرکات اصلاحی، شناخت و پیشگیری و درمان ناهنجاری های اسکلتی بدن. انتشارات نشر صالح. چاپ اول. پاییز 82.

حسینی، مریم. (1390). مقایسه بین ویژگی های آنتروپومتریکی، بیومکانیکی و ناهنجاری های اسکلتی زنان 18 تا 35 سال ورزشکار و غیر ورزشکار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور.

حمایت طلب، رسول. (1388). سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی. نشر علم و حرکت. چاپ اول.

دانشمندی، حسن. علیزاده، محمدحسین. قراخانلو، رضا. (1386). حرکات اصلاحی. انتشارات سمت. چاپ هفتم.

دریانوش، فرهاد. (1380). بررسی رابطه برخی از متغیر های آنتروپومتریک و انعطاف پذیری با آزمون SIT & REACH. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

رابرت، ام. مالیناکلود، پوچارد. (1383). نمو، بالیدگی و فعالیت بدنی. ترجمه عباس بهرام و همکارانش. انتشارات امید دانش.

رابرگتز، رابرت آ. رابرتز، اسکات. (1385). اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی. ترجمه گائینی، عباسعلی، دبیدی روشن، ولی اله . تهران. انتشارات سمت، چاپ سوم.

رجبی، رضا. (1387). نورم قوس های ستون فقرات پشتی و کمری در جمعیت های ایرانی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

رحمانی نیا، فرهاد. سعیدی، تهمینه. (1379). تعیین ارتباط بین برآورد درصد چربی بدن با نتایج اندازه گیری ابعاد بدن در زنان ورزشکار و غیر ورزشکار. نشریه حرکت. شماره 6. پاییز 79. ص 102-95.

رحمتی، صبا. (1391). مقایسه شاخص های اصلی ویژگی های آنتروپومتریک، بیومکانیک، روانی و ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی دختران 18-16 سال. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه خوارزمی.

روشن چسلی، رسول. شعیری، محمد رضا. عطری فرد، مهدیه. نیکخواه، اکبر. قائم مقامی، بهاره. رحیمی راد، اکرم. (1385). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو (NEO-FFI). مجله علمی- پژوهشی دانشور رفتار. دانشگاه شاهد. 85. سال سیزدهم. شماره 16.

زرین، مدینه. (1385). آمادگی جسمانی و سلامت روانی دانش آموزان سال سوم دبیرستان در مقایسه با پیش دانشگاهی ها. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

سالم، زینت. وزیری نژاد، رضا. (1388). ارزیابی شاخص های تن سنجی در دختران مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان. شماره 1. سال سیزدهم. صص 47-53.

سالم، زینت. وزیری نژاد، رضا. (1388). ارزیابی شاخص های تن سنجی در دختران مقاطع راهنمایی و دبیرستانی شهر رفسنجان. مجله پزشکی هرمزگان. 1(13): 53-47.

سلامی، فاطمه. (1383). بررسی تغییرات عوامل آمادگی جسمانی حرکتی در طول نیمسال اول در دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم. نشریه علوم حرکتی و ورزش. شماره 4. ص 60-47.

سیاح، علی. (1388). مقایسه ویژگیهای آنتروپومتریکی، آمادگی جسمانی و آمادگی مهارتی دانشجویان پسر سال اول رشته تربیت بدنی با دانشجویان سال اول سایر رشته های دانشگاه زنجان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور. واحد تهران مرکز.

شادمانی، محبوبه. (1390). رابطه لوردوزیس کمر با ویژگی های آنتروپومتریکی، ترکیب بدنی و آمادگی جسمانی در دانش آموزان دختر هنرستان تربیت بدنی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور واحد تهران.

شجاع الدین، سید صدرالدین. صادقی، حیدر. بیات ترک، محمد. (1387). بررسی ارتباط بین استقامت عضلات تنه و ویژگی های آنتروپومتری با میزان درد های کمری در ورزشکاران دارای ناهنجاری گودی کمر. نشریه علوم حرکتی و ورزش. 6(12): 33-23.

شفیعی، محسن. (1387). روش تدریس تربیت بدنی. انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. چاپ دوم. بهار 87.

شمشیری میلانی، حوریه. (1376). مجله بهداشت بلوغ. راهنمای سلامت دختران نوجوان. انتشارات ساز و کار.

شهرکی، هوشنگ. (1384). بررسی رابطه بین درصد چربی و شاخص توده بدن (BMI)  با ناهنجاری های بالاتنه در دانش آموزان پسر ورزشکار و غیر ورزشکار شهرستان تربت جام. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ازاد اسلامی مشهد.

شیخ. محمود. (1379). جزوه سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.

صادقی، حیدر. (1387). مقدمات بیومکانیک ورزشی. انتشارات سمت. چاپ چهارم. تابستان 87.

صادقی، حیدر. هوانلو، فریبرز. ربیعی زاده، علیرضا. (1388). بررسی ارتباط بین قدرت و انعطاف عضلات تنه با میزان قوس کایفوز پشتی در دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی. نشریه علوم حرکتی و ورزش. 1(13): 41-31.

صفوی شاملو، اورانوس. (1385). جدیدترین روش های آمادگی جسمانی بانوان. انتشارات شهیدی پور. خرداد 85.

طاهری، حمیدرضا. امامی، فرشاد. (1387). ناهنجاری های اسکلتی و تمرینات اصلاحی. انتشارات ونوس. چاپ اول. اسفند 87.

عابدین، علی رضا. (1387). مقایسه هوش هیجانی، سلامت روانی و کارکرد خانواده دانش آموزان دبیرستانی فرزند جانباز با معلول و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

عادلی، بلقیس. (1385). ارتباط ویژگی های آنتروپومتریکی زنان نخبه بسکتبال با سطح عملکرد انها در مسابقات. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

علیان ، محمد حسین. (1384). مقایسه هوش هیجانی قهرمانان و ورزشکاران رشته های گروهی و انفرادی با افراد غیر ورزشکار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

علیزاده، محمد حسین. قراخانلود، رضا. داشمندی، حسن. (1381). حرکات اصلاحی و درمانی. انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی. چاپ سوم. پاییز81.

فراست، روبن. (1907). ترجمه علیجانی، عیدی. نوربخش، مهش. کاربرد مفاهیم روانی در تربیت بدنی و مربیگری. اهواز. انتشارات دفتر تحقیقات و آموزش.

فراهانی، ابوالفضل. (1384). حرکات اصلاحی. چاپ چهارم. انتشارات پیام نور.

فولادگر، محمد رضا. (1385). مقایسه برخی ویژگی های آنتروپومتریکی در دانش آموزان پسر دوره دبیرستان شهر اصفهان با سطوح مختلف فعالیت بدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

قاسمی، سلیمان. (1390). بهداشت و سلامت روانی با نگرشی بر آموزه های دینی. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). نشریه اندیشه رفتار و روانشناسی و علوم تربیتی. شماره 12. بهار 77.

قراخانلو، رضا. آقا علی نژاد، حمید. (1384). هنجاریابی WHR در جامعه ایرانی و ارتباط آن با عوامل خطرزای قلبی عروقی و دیابت. پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

قلعه شاهین، مصطفی. (1388).بررسی و مقایسه ویژگی های آنتروپومتریکی و آمادگی جسمانی فوتسالیست های دختر و پسر منتخب مدارس متوسطه شهرستان اسلام اباد غرب. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور. شهریور 88.

کاتلین ام، هی وود. (1386). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه نمازی زاده، مهدی. اصلانخوانی، محمد. چاپ هشتم. انتشارات سمت.

کاشف، میر محمد. (1385). حرکات اصلاحی و ورزش درمانی. انتشارات دانشگاه ارومیه.

کریلی، زهرا. (1391). مقایسه شاخص های اصلی آنتروپومتریکی، بیومکانیکی، فیزیولوژیکی، روانی و ناهنجاری های اسکلتی- عضلانی دختران 9 تا 11 سال. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

کمیته ملی المپیک. (1368). مبانی آمادگی جسمانی. مترجمین: سبکتکین، امیر. حاج میر فتاح، فاطمه. چاپ اول.

کیهانی، مریم. (1375). توصیف و مقایسه ناهنجاری های ستون فقرات و اندام تحتانی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار در مدارس متوسطه شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.

گائینی، عباسعلی. رجبی، حمید. (1384). آمادگی جسمانی. انتشارات سمت. چاپ سوم. پاییز84.

ملکی نظام آباد، علی. (1383). تدوین مقیاس قد، وزن و نسبت های طولی و عرضی کودکان 11-7 ساله میاندوآب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.

نادریان، مسعود. کارگرفرد، مهدی. (1382). تربیت بدنی در مدارس. انتشارات دانشگاه پیام نور.

نعمتی، علی. نقی زاده باقی، عباس. دهقان، محمد حسن. (1387). بررسی عوامل تن سنجی دانش آموزان دختر 19-7 ساله اردبیل و مقایسه آن با استاندارد NHCS. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. 8(2). 8-202.

نوری نژاد، زهرا. (1387). بررسی وضعیت های عادتی استراحتی (با تکیه بر خوابیدن و ارگونومی) با ناهنجاری های وضعیتی بالا تنه دانشجویان دختر دانشگاه دولتی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه پیام نور مرکز تهران.

واعظ موسوی، سید محمدکاظم. شجاعی، معصومه. (1383). توصیف و مقایسه ویژگی های جسمانی دانش آموزان مقطع راهنمایی تهران در سال تحصیلی 83-1382. نشریه علوم حرکتی و ورزش. جلد اول. شماره 5. تابستان 1384. صص 133-155.

وودز، باربا. روانشناسی ورزش. مسیبی، فتح اله. (1386). بامداد کتاب.

هادوی، فریده. (1387). اندازه گیری و ارزشیابی در تربیت بدنی و مفاهیم و آزمون ها. چاپ چهارم. انتشارات دانشکده تربیت معلم.

هشیری، غلامرضا. (1382). هنجاریابی پرسشنامه هوش هیجانی بار- اُن (EQ-I) برای ارزیابی جنبه های مختلف هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه های تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه.

هوشمند ویژه، محمد. (1371). کالبد شناسی و فیزیولوژی دانشگاهی ویژه علوم پزشکی. چاپ اول. انتشارات بهجت تهران.

یا علی، رسول. (1384). تدوین نورم ویژگی های آنتروپومتریکی، آمادگی قلبی تنفسی و ترکیب بدنی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی 7-11 ساله شهر اصفهان. پایان نامه دانشگاه تربیت مدرس.

AAHPER Youth Fitness Test manual. Rev.ed. Washington. D.C.American Alliance For Health, Physical Education and Reveation, 1976.P.9.

Burr, M.L., Phillips, K.M., (1984). Anthropometric norms in the elderly. Br J Nutr. 51(2), 165-169.

Cawelk, G., Corbin.R. (2008). Concepts of fitness and wellness. Mc Graw-Hill Publishing Company. Seventh edition.

Chiung, Y. C. (2008). Survery of Faulty Postures and Associated Factors among Chinese Adolescents.  Journal  Manipulative & Physsiological Therapeutics. 31(3). 224-9.

Clarys, J.P., martin, A.D. (1984). Gross tissue weight in the human body by cadaver dissection. Hum Biol, 56, 459-473.

Deonis, M., Habicht. J. P. (1996). Anthropometric Refrence Data for International Use: Recommendations from a World Health Organization Expert Committee. Am Clin Nutr. 64: 65.

Duquet, W., carter, G.E.L. (1996). Kinanthropometry and exercise physiology laboratory manual. Published by E & Fn Spon. First edition.

Elisavet, R., Maria, E., Nicola, D., Contraptions, B. (2006). Discrimination of Young Women Athletes and Pubescent Swimmer Boys and girls. Revista Brasileira de Medicina do Esporte. 41(11): 67-80.

Filardo, R.D. Piresneto, C.S. (2001). Anthropometric and body Composition Indicators of Males and Females between Ages 20 and 39 Years. Brazilian Journal kinanthropometry & Human Performance. 3(1).

Ghosh, A., Bhagat. M. (2010). Anthropometric and Body Composition Characteristics in Pre- and Postmenopausal Asian Indian Women: Santiniketan Women. Anthropologischer Anzeiger(1): 1-10.

Guo, J.M. Zhang, G. O. (2008). Effect of BMI and WHR on Lumbar Lordosis and Sacrum Slant Angle in Middle and Elderly Women. Zhongguo Gushing. 21(1). 30-7.

Haywood, K. M., & Getchell, N. Life span motor development. 3rd ed. Human kinetics. Champaign. IL. 2001.

Heyward, H.V., Stolarczyk, L.M. (1996). Applied body composition assessment. Champion, IL, human kinetics.

Okayed, A. (2007). Factors Affecting Posture Stability of Healthy Young Adults. Journal of Acta Physic Hungarian. 94(4):289-99.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آمادگی جسمانی و حرکتی و بیماری قلبی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *