مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استعدادیابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی

نوع فایل
rar
حجم فایل
177 کیلوبایت
تعداد صفحه
89
تعداد بازدید
335 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری استعدادیابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

1.2. هوش شناختی 14

1.1.2. مقدمه‌اي در زمينه هوش14

2.1.2. تعاريف هوش16

3.1.2. طبقه‌بندي هوش19

4.1.2. نظريه‌هاي هوش19

1.4.1.2. نظرية گالتون در زمينة هوش19

2.4.1.2. نظريه‌هاي عاملي هوش21

3.4.1.2. نظريه اسپيرمن در زمينه هوش22

4.4.1.2. نظريه ثرندايك در زمينه هوش23

5.4.1.2. نظريه تامسون در زمينه هوش.. 23

6.4.1.2. نظريه ترستون در زمينه هوش.. 23

7.4.1.2. نظريه گيلفورد در زمينه هوش24

8.4.1.2. نظريه كاتل در زمينه هوش25

9.4.1.2. نظريه جنسن در زمينه هوش26

10.4.1.2. نظريه ژان پياژه در زمينه هوش26

11.4.1.2. نظريه برونر در زمينه هوش27

12.4.1.2. نظريه هانت و کيلفورد لانبرگ در زمينه هوش27

13.4.1.2. نظريه كاگنر در زمينه هوش28

14.4.1.2. نظريه ديويد وكسلر در مورد هوش شناختي 29

15.4.1.2. نظريه گاردنر در مورد هوش شناختي 31

16.4.1.2. نظريه بينه درباره هوش33

2.2. شخصیت38

1.2.2. درآمدی بر شخصیت38

2.2.2. عوامل تعيينكننده شخصيت41

3.2.2. شيوه‌هاي ارزيابي شخصيت43

4.2.2. مراحل رشد شخصيت44

5.2.2. نظريه‌هاي شخصيت45

6.2.2. عوامل مؤثر در شخصيت52

7.2.2. ارتباط شخصیت با ورزش54

3.2. توانمندسازی 55

1.3.2. درآمدي بر توانمندسازي 55

2.3.2. راهبردهاي توانمندسازي 58

3.3.2. توانمندسازی روانشناختی 65

4.2. عملکرد 68

1.4.2. درآمدی بر عملکرد 68

2.4.2. ویژگی­های روان‌شناختی و عملکرد 71

3.4.2. تاريخچه و پيدايش روان‌شناسي ورزش72

5.2. پیشینه تحقیق 80

1.5.2. تحقیقات داخلی 80

2.5.2. تحقیقات خارجی  87

 

مقدمه‌اي در زمينه هوش

به لحاظ تاريخي، سابقه مشاهده اختلافات هوشي افراد، به كهنسالي تاريخ مدون است و نوشته‌هاي نخستين، ناظر بر استنباط‌ها و برداشت‌هاي انديشمندانه در باب چنين اختلافاتي است. براي مثال بيش از دو هزار سال قبل، افلاطون در كتاب «جمهوريت»[1]، در بحثي امروزي پيشنهاد كر كه در هر جامعه عملي و كارآمد، اختلافات فردي در هوش، بايد تعيين كننده اصلي جايگاه سياسي و اجتماعي افراد باشد. هر چند از آغاز تمدن تاكنون، آدمي در باب ماهيت هوش[2] و اهميت آن در امور انديشه‌ كرده است اما هيچ گاه تعريف واحدي كه بتواند همه يا اكثر كساني را كه با اين مفهوم سروكار داشته‌اند متقاعد كند به دست نيامده است. براستي مشكل بتوان از مفهومي نام برد كه بيش از مفهوم هوش سردرگم و مغشوش بوده يا بيش از آن مورد بحث قرار گرفته باشد. به رغم قرن­ها تحقيقات نظري[3] در باب ماهيت هوش، مطالعه علمي آن از قرن نوزده، همراه با طرح مفاهيم انقلابي در زيست‌شناسي و آمار، و بويژه با شكل‌گيري تصورات نوين در باب اختلافات فردي انسان‌ها در علوم ژنتيك و تكامل، آ‌غاز شد. در واقع بايد گفت كه مفهوم هوش به گونه‌اي كه امروزه مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا قبل از تاثير شگفت‌انگيز آلفرد بينه[4] و تئودور سيمون[5] در سال 1905، ناشناخته ماند. تا آن زمان «هيچ كس، خصوصيت هوش را به شكلي كه امروزه درك مي‌شود، از معاني و پيرايه‌هاي اضافي كه فلاسفه و روان شناسان به آن افزوده بودند، تمييز و تفكيك نكرده بود» (ماهر، 1380).

در ميان بزرگان روان‌شناسي يعني فرويد، پاولف، ثرندايك، واتسون[6]، نام دو تن به دليل كشف شيوة اندازه‌گيري چيزي كه قبلاً نتوانسته بودند اندازه بگيرند، مشهور شده است. يكي از اين دو تن هرمن ابينگهاوس[7]، روان‌شناس آلماني است كه هجاهاي بي‌معني را اختراع كرده است. اين وسيله اجازه داده است تا حافظه آزمودني، از طريق شمارش تعداد هجاهايي كه مدتي پس از حفظ كردن، آنها را به خاطر مي‌آورد، اندازه‌گيري شود. نفر دوم آلفرد بينه، روان‌شناس فرانسوي است كه توانست تعدادي سوال و مسائل آسان تهيه كند، آنها را از كودكان بپرسد و با مقايسة نتايج به دست آمده هوش آنها را اندازه بگيرد. مسائل مطرح شده در واقع بسيار ساده بود و به تجربه‌هاي روزمره كودكان مربوط مي‌شد. در واقع نبوغ بينه بود كه به او اجازه داد تا وسيله اندازه‌گيري رشد ذهني كودك را بسازد. علم روان‌شناسي اين كشف بزرگ را مـديون بينه است و به جرات مي‌توان گفت كه كارهاي بعدي در اين زمينه جز كاربرد فكر اوليه او نبوده است. سوالات و مواد آزمونها به تدريج افزايش يافته و بهتر شده است. آزمونهايي نيز براي بزرگسالان و براي اندازه‌گيري جنبه‌هاي مختلف يا انواع مختلف هوش[8] ساخته شده است اما در اصل بينه بود كه توانست اصول و چگونگي كار را نشان دهد (سیف، 1381).

در قرن اخير، علاقه و توجه به اين جنبه از رشد و تحول[9] انسان، با افزايش غيرمترقبه‌اي روبه‌رو شده است. دانشمندان علوم زيستي و متخصصان تعليم و تربيت كه به شرايط زندگي انسان توجه داشته‌اند، كوشش كرده‌اند كه از اين بُعد بسيار عمده خصوصيات انسان، پرده بردارند.

علاقه افراد عادي به اختلافات فردي در زمينه توانايي‌هاي هوشي، بويژه از جنگ جهاني اول به بعد گسترش يافته است. به طور كلي، اقبـال عمـومي به مساله اختلافات هوشي، معلول دستاوردها و موفقيت‌هاي روان‌شناسي، بويژه در قلمرو توسعه آزمون‌هاي توانايي ذهني و رشد و بهبود تعليم و تـربيت بـوده است. در اواخر دهه 1950، يعني هنگامي كه جهان به عصر فضا گام نهاد به مطالعه رشد و توسعه هوش توجه ويژه‌اي مبذول شد. در اين هنگام به نظر مي‌رسيد كه بهره‌برداري مناسب از منابع هوشي تاثير حياتي در پيشرفت ملي دارد. حتي در حین اقبال عمومي به مساله هوش و صرف مبالغ زيادي از سرمايه‌هاي بخش خصوصي و عمومي براي مطالعات مربوط به پيشرفت و بهبود آن، هنوز آشفتگي و سردرگمي قابل مـلاحظه‌اي در باب ماهيت هوش به چشم مي‌خورد. در حقيقت، اين مفهوم در حال حاضر نيز چون گذشته مبهم است هر چند عده معدودي بر سر تعريف هوش با هم توافق دارند، اما براي توسعه اطلاعات مربوط به آن تلاش‌هاي بسيار زياد انجام مي‌گيرد (ماهر، 1380).

در سال‌هاي اخير موضوع «هوش»[10] يكي از مباحث مهم روان‌شناسي را تشكيل داده است و مورد علاقه خاص بيشتر روان‌شناسان انساني مي‌باشد. اصطلاح هوش تقريباً به اندازه خود روان‌شناسي، وسيع و گسترده است و به معرفت و تفكر اطلاق مي‌شود و بحث درباره­ی اين است که ما دنيا را چگونه مي‌شناسيم؟ چگونه نيروهاي خارجي از راه حواس گوناگون روي ما اثر مي‌گذارند، در وجود ما سازمان مي‌يابند، نگهداري مي‌شوند و به ياد آورده مي‌شوند، و مورد استفاده قرار مي‌گيرند؟

خلاصه، روان‌شناساني كه بحث  «هوش» را موضوع مهم مورد مطالعه خويش قرار داده‌اند مي‌كوشند ماهيت عملكرد ذهني يا عقلي را تحميل كنند و بشناسند. به عبارت ديگر، اين روان‌شناسان سعي دارند فعاليت‌هاي ذهني دروني را كه فرد به وسيله آنها اطلاعات كسب مي‌كند، بشناسند؛ زيرا معتقدند هوش مجموعه تركيبي از ادراك، تفكر و استدلال است كه فعاليت‌هاي ذهني يا عقلي زير را در بر مي‌گيرد:

ـ ادراك براي كسب معرفت.

ـ نگهداري معرفت و يادآوري آن براي كاربرد.

ـ تفكر و استدلال براي نوسازي و خلاقيت يا ابداع حقايق تازه.

در واقع، هر موجود زنده براي اينكه بتواند زنده بماند و با محيط سازگاري كند به دو نوع شناخت يا معرفت نياز دارد:

1ـ شناخت چگونگي ارتباط حوادث يا رويدادهاي محيطي.

2ـ شناخت چگونگي ارتباط اعمال يا رفتار موجود زنده با حوادث محيطي يعني پي بردن به اينكه چه اتفاقي مي‌افتد وقتي كه او به شيوه خاصي عمل مي‌كند.

بنابراين، هوش را مي­توان بعنوان يكي از عمده‌ترين فرايند شناختي محسوب كرد كه از اهميت فزاينده‌اي برخوردار است (پارسا، 1382).

هر چند كه در مقدمه مرتبط با هوش و عوامل شناختي و پس از آن به عوامل هيجاني اشاره گرديده است ولي مي‌توان به وضوح و وفور اثرات عوامل شناختي در هوش را نسبت به عوامل هيجاني مشاهده كرد. با اين وجود ضروري است كه به ذكر چندين تعريف اساسي از هوش پرداخته شود.

 

فهرست منابع

آقاعلي‌نژاد؛ حميد، ارزيابي و مقايسه مهارت‌هاي رواني بازيكنان هندبال شركت كننده در مسابقه‌هاي بين‌المللي هندبال دهه فجر، كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، 1376.

آهولا، اسو و هتفيلد، براد، روان‌شناسي ورزش با رويكرد رواني، اجتماعي، ترجمه رضا فلاحي و محسن حاجيلو، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربيت بدني، معاونت امور فرهنگي و آموزشي دفتر تحقيقات و آموزش، 1372.

اسلامي نسب؛ علي، روان‌شناسي اعتماد به نفس، چاپ اول، انتشارات مهرداد، 1373.

اصانلو؛ پرستو، عامل انگيزه انتخاب رشته‌هاي ورزشي دسته جمعي و انفرادي خانم‌هاي ورزشكار استان تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، 1370.

اصلانخاني؛ محمدعلي و شهيدي؛ شهريار، بررسي و مقايسه برخي از ويژگي‌هاي روان‌شناختي دانشجويان دختر و پسر ورزشكار و غيرورزشكار در دانشگاههاي منتخب تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، 1378.

انشل؛ هيوود، فريدسون، هوروات، هميل، پلاتن، واژه‌نامه علوم ورزشي، ترجمه حسين سندگل، محمدكاظم واعظ موسوي، شكوه نوابي‌نژاد، رحمت‌اله صديق سروستاني، محمد خبيري، چاپ اول، تهران، انتشارات كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، 1376.

براهيمي مقدم؛ حسين، روان‌شناسي ورزشي، مجله ورزش و ارزش، نشريه ماهنامه اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، شماره 156، 1380.

بيابانگرد؛ اسماعيل، حرمت نفس، انتشارات رشد، 1377.

پارسا؛ محمد، روان‌شناسي انگيزش و هيجان، چاپ اول، تهران، انتشارات سخن، 1376.

تقيان؛ فرزانه، مقايسه برخي از مهارت‌هاي رواني، بين بازيكنان واليبال نخبه و غيرنخبه، پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت معلم، 1380.

جان‌نتر و ديگران، آمار كاربردي، ترجمه علي عميدي، جلد دوم، مركز نشر دانشگاهي، 1374.

جنگجو؛ مهدي، جايگاه و نقش روان‌شناسي در ورزش قرن 21، مجله ورزش و ارزش، نشريه ماهانه اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، شماره 143، 1378.

حاجيان؛ رضا، روان‌شناسي ورزش، تهران، انتشارات پند، 1376.

حسيني؛ علي، بررسي مقايسه‌اي عزت‌نفس مردان ورزشكار در رشته‌هاي ورزشي مادر، پايان‌نامه كارشناسي ارشد رشته تربيت بدني، دانشكده تربيت بدني كارگر شمالي، به راهنمايي دكتر خاله‌ران، 1381.

دباغان؛ ابوالقاسم، مقدمه‌اي بر مهارت‌هاي رواني تمرينات ورزشي، بخش اول، مجله ورزش و ارزش، نشريه ماهانه اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، شماره 154، 1379.

دباغان؛ ابوالقاسم، مقدمه‌اي بر مهارت‌هاي رواني تمرينات ورزشي، بخش دوم، مجله ورزش و ارزش، نشريه ماهانه اداره كل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش، شماره 155، 1379.

رحماني‌نيا؛ فرهاد، مباني رواني ـ اجتماعي در تربيت بدني، چاپ اول، انتشارات دانشگاه گيلان، 1377.

رمضاني؛ خليل‌آبادي، غلامرضا، بررسي انگيزه‌هاي افراد شركت كننده در ورزش‌هاي همگاني شهر تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم، 1373.

سهرابي؛ مهدي، بررسي تاثير تمرين ذهني بر مهارت سرويس واليبال دانش‌آموزان پسر، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، 1373.

شفيع‌زاده؛ محسن، مقايسه اعتماد به نفس ورزشي در بين ورزشكاران رشته‌هاي مشت‌زني، كشتي و وزنه‌برداري و همبستگي آنها با نخبگي و سابقه تمرين، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم، 1379.

صنعتي منفرد؛ شمسي، بررسي تاثير تصويرسازي ذهني بر مهارت‌هاي تنيس روي ميز، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم، 1379.

فراست؛ روين‌پ. روان‌شناسي ورزش، ترجمه ميدي عليجاني و مهوش نوربخش، چاپ اول، تهران، انتشارات علامه طباطبائي، 1366.

فلاح؛ وحيد، مقايسه عزت‌نفس ورزشكاران رسمي و غيررسمي با آزمون كوپر اسميت، پايان‌نامه كارشناسي ارشد رشته تربيت بدني، دانشكده تربيت بدني كارگر شمالي، به راهنمايي دكتر جنيري، 1378.

فلاحي؛ محسن، روان‌شناسي ورزش، تهران، انتشارات پند، 1376.

كنوور، آمار ناپارامتري كاربردي، ترجمه سيد مقتدي هاشمي نسب، مركز نشر دانشگاهي، 1372.

گلن گراس، دنيس، روان‌شناسي ورزشي و ورزشكاران نخبه، خلاصه مقالات نخستين كنگره بين‌المللي ورزش و تربيت بدني، چاپ اول، انتشارات كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، تهران، 1372.

مارتنز؛ راينر، روان‌شناسي ورزشي، ترجمه فرهاد هژير، چاپ اول، تهراني، موسسه انتشارات جهاد دانشگاهي، 1372

مارتنز؛ رينر، روان‌شناسي ورزشي «راهنماي مربيان»، ترجمه ترجمه محمد خبيري، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربيت بدني، دفتر آموزش و تحقيقات، 1370.

ماري‌برد؛ آن، روان‌شناسي و رفتار ورزشي، ترجمه حسن مرتضوي، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان بدني، دفتر آموزش و تحقيقات، 1370.

ملوين؛ اچ ويليامز، روش‌هاي نيروزايي، ترجمه مهدي سهرابي، تهران، انتشارات موسسه فرهنگي آفرينه، 1376.

مورهاوس، چانسي‌اِ. و استول، جي. آلن، روش‌هاي آماري و كاربرد آن در تربيت بدني، ترجمه حسين سپاسي، چاپ اول، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، 1371.

موريس، توني و بال، استفان ج. مروري بر آموزش ذهني در ورزش، ترجمه شكوه نوابي‌نژاد، چاپ اول، تهران، كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، 1373.

ميهن‌دوست؛ هدايت، مقايسه مهارت‌هاي رواني واليباليست‌هاي نخبه و غيرنخبه، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم، 1380.

نادري؛ عزت‌الله، و سيف‌نراقي، مريم، روش‌هاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني، چاپ چهارم، دفتر تحقيقات و انتشارات بدر، 1371.

نصراله نژاد؛ ولي‌اله، تاثير سه ماه آموزش شنا بر ميزان اعتماد به نفس دانش‌آموزان پسر غيرورزشكار 15-12 ساله شهر بابل، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مركز، 1377.

نوابي‌نژاد؛ شكوه، بررسي ويژگي‌هاي رواني ورزشكاران زن شركت كننده در مسابقات قهرماني كشور، معاونت ورزش بانوان، انجمن تحقيقات، 1373.

واعظ موسوي، سيدمحمدكاظم، تعيين اعتبار و پايايي سه پرسشنامه آمادگي رواني، پژوهشكده تربيت بدني و علوم ورزشي، 1379.

واعظ موسوي؛ سيدمحمدكاظم، روان‌شناسي ورزشي، مقدمه‌اي بر دانشنامه تربيت بدني، تهران، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، بنياد دانشنامه بزرگ زبان فارسي، 1379.

وست، دبوراآ و بوچر، چارلز، آ؛ مباني تربيت بدني و ورزش، ترجمه احمد آزاد، چاپ اول، تهران، انتشارات كميته ملي المپيك جمهوري اسلامي ايران، 1374.

وين سنت؛ ويليام جي، آمار در تربيت بدني و علوم ورزشي، ترجمه وازگن ميناسيان، چاپ اول، تهران، انتشارات سازمان تربيت بدني، معاونت فرهنگي و آموزشي دفتر تحقيقات و آموزش، 1378. op

وينتر، گراهام و مارتين كتي، راهنماي عملي روان‌شناسي ورزشي، ترجمه سيدمحمد كاظم واعظ موسوي، چاپ اول، تهران، انتشارات دانش‌افروز، 1379.

Adams, Lindab & Smith, Daniel E. A Comparative analysis of Cognitive difference among female elite and nonelite high school  Physical education class nonathletes. Montral, Canada, 1993.

Ahola, S. E, Psychological Momentum and competetive sport performance, perceptual and Motoe Skills, N 63 (3), 1986.

Ames, C. Competitive, Copperative, and individualistic goal structures: A Cognitive – Motivational analysis. In R. Ames and C Ames (EDS). Research on Motivation in Education, Vol 1. New York.

Bower, Joe. Mental workouts, Woman’s sports & Fitnes, 2 in ustration, 1984.

Bower, Joe. Psyching up for performance. Woman’s sport & Fitness, Vol 17, Issue 4, 1995.

Cox, Richard H. & Liu, Z. Haniu, Psychological skills of Clite chiness atheltes, Journal of Sport psychology, N 27. 1996.

Cox, Richard H. Sport psychology concepts and Application, 1990, 41- Cox, Richard football yoo. Ho, Sang. Playing position and psychological skills in American football, Jounal of Sport Behavior, Vol 18, Issue, 1995.

Dong Sung. S. & Kang, Heon L. a Comprative Study of mental toughtness between elite and nonelite female athletes, Korean Journal Sport Science, Vol 6, 1994.

Fulghom, A. Implementing  a Psychological Skill training program in high school volleyball athletes, Department of psychologi Briar Gollege, 1999.

Gallaho, D. Understanding Motor Development. Chapter 14, MC Graw Hill Pub. 1991.

Gill, Daniel & Clifton, Robert T. Gender difference in self confidence on a feminine typed task, Jornal of Sport & Exericise Psychology, Vol 19. 1994

Goginsky, A. M. & Collins D. Research design and mental practice, Journal of Sport Sciences, Vol 14, 1995

Gould. D, & Weinberg. R. & Weis, M. Psychological characteristic of successful and non – successful Big ten wrestlers, Journal of Sport Psychology, N3, 1981.

Gould. D. & Weinverg. R. Foundation of sport and Exercise psychology, Human Kinetices, chapter 17. 1995.

Halvari, Hallgeir & Thomassen, Tor, Oskar, Genetic, Social and General Psychology Monographs. Vol 123, Issue3, 1997.

Hughes, Sum, Implementing psychology skill training in high school athletics. Journal of Sport Behavior, Vol 13, Issue, 1990.

Mahoney, M. J. The psychological skill Inventory for sport (R-S). 5 th edition Goleta CA: Health Science Systems, 1989.

Meyers, M. C. & Bourgeois, A. E & Murray, N. & Leunes, A. Compatison of psychological characteristics and skill of elite and sub – elite equestrain athletes, Medicine and Science in Sport and Exercise, N 25, 1993.

Meyers, Micheal & Bourgeios, anthongy, E. Mood and Psychologica skill of elite and sub – elite equestrain athletes. Journal of Sport Behavior, Vol 22, Issue3, 1999.

Meyers, Michoeal & Leunes, Arnold. Psychological Skill assessment and athletical performance in collegiate rodeo athletes, Journal of Sport Behavior. Nol 19. Issue 2, 1996.

Roberts, Bob & Boyce & B Allyson, Bill & Saris & Jacqelince, Case studies in sport psychology, 1998.

Roberts, G. C. Motivation and Sport and exerise, conceptual constraints and convergence, champaign, Human Kinetics, 1992.

Sally. A & White, Psychological skill, differencess between volleyball players on the Young national team and those involves the 14s high performance camp, 1996.

Singer. Robert, N. & Murphey. Milledge & Tennant, L. Kith Handbook of Research on Sport Psy. 1993.

Thies, Kaia, E, & Huddleston. Sharon. The use of psychological Skill by female collegiate swimmers, Jounal of Sport Behavior, Vol 22, Issue4, 1999.

Thomas. R. Geotge, Self – Confidence and Baseball Performance: A causal cxamination of self – confidence theory, Journal of Sport & Exercise psychology, Vol, 16, 1994.

Winter, G & Martin, Cathy, Sport Psych. Basic training program, Third edition Adelaie, South Astralian Sport Institue (SASI) Sport Psychology Program, 1993.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استعدادیابی فوتبالیست های جوان نخبه برمبنای اثرات ویژگی های روان شناختی و توانمندسازی در عملکرد فنی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *