مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی ویژگی های کیفی سود و نوع مدیریت سود در شرکت های درمانده مالی و ورشکسته

نوع فایل
rar
حجم فایل
166 کیلوبایت
تعداد صفحه
16
تعداد بازدید
313 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی ویژگی های کیفی سود و نوع مدیریت سود در شرکت های درمانده مالی و ورشکسته» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

فصل دوم هر پژوهش کمی و کیفی به واکاوی ادبیات تحقیق یا مرور متون و منابع و به تعبیری پیشینه و سابقه پژوهش مربوط می شود. با بررسی تاریخی نوشته های مربوط به موضوع مورد نظر، پژوهش را در بافت و زمینه نسبتا وسیعی قرار می دهد. مرور پیشینه تحقیق، امکان سنجش یافته ها را نیز فراهم می کند و نشان می دهد که یافته ها با نوشته های دیگر، هم خوانی دارند و یا دیدگاه جدیدی را در آن رابطه مطرح می کنند. هدف نهایی از واکاوی ادبیات پژوهش، دستیابی به چارچوب نظری تحقیق است (ساعی ارسی، 1390). بنابراین در این فصل ابتدا مفاهیم مربوط به مدیریت و کیفیت سود بیان می شوند. سپس به واکاوی ادبیات مربوط به نوع مدیریت سود و کیفیت سود در جهان و ایران توجه می شود. و در نهایت چارچوب نظری تحقیق که باید ارتباط معنی داری با فرضیه های تحقیق داشته باشد، استخراج می گردد.

2-1-2. مفهوم مدیریت سود

سود ارتباط نزدیکی با جریان نقدی دارد. شکاف بین سود و جریان نقد، اقلام تعهدی است. یکی از کاربرد های اقلام تعهدی، انتقال یا تعدیل شناخت جریان های نقدی در طول زمان است. به طوری که ارقام تعدیل شده (سود) بتواند، عملکرد شرکت را بهتر اندازه گیری کند. با این حال، اقلام تعهدی نیاز به مفروضات و پیش بینی جریان نقدی آینده دارد. بنابراین، اقلام تعهدی محصول قضاوت ها، برآوردها و تخصیص است. (بون لرت تایلندی، 2006)

دیچو و همکاران (1998)؛ لیو و همکاران(2002)، اقلام تعهدی را انتقال یا تعدیل شناخت جریان های نقدی در طول زمان به گزارش های مالی که حاوی اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت است، تعریف می کند. در چند دهه اخیر، ادبیات حسابداری و مالی، به دنبال یافتن پاسخی متقاعد کننده برای این سوالات است که آیا اقلام تعهدی بر افزایش کیفیت سود و محتوای اطلاعاتی گزارش های مالی، موثر است؟ و یا اگر اقلام تعهدی برای مدیریت سود مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان یک مداخله عمدی مدیریت در فرایند گزارشگری مالی به منظور پیشبرد منافع شخصی، استفاده می شود؟(بیزیسر، 2008).

حسابداری تعهدی، به مدیران اجازه می دهد که در گزارشگری مالی به منظور انتقال اطلاعات، تشخیص و قضاوت خود را اعمال کنند. اعمال قضاوت توسط مدیران و اختیارات آنان در فرآیند گزارشگری مالی، تحت عنوان مدیریت سود شهرت یافته است (اعتمادی و فرج زاده دهکردی، 1391).

مدیریت سود یک پدیده فراگیر در گزارشگری مالی شرکت ها و یا انتشار اطلاعات مربوط به سود است. هدف از مدیریت سود، نشان دادن کیفیت سود به صورت منطقی که بتواند انتظارات سهامداران، و ارائه کنندگان آن را برآورده کند (فرانسیس و همکاران، 2008).

کلاگ و کلاگ (1991)، دو انگیزه اصلی برای مدیریت سود را یکی تشویق سرمایه گذاران برای خرید سهام شرکت و دیگری افزایش ارزش بازار شرکت عنوان می کنند (دستگیر و رستگار،1390).

 

فهرست منابع

  1. ابراهیمی، شهلا؛ مهرداد ابراهیمی (1391)، مدیریت سود، انگیزه ها و راهکارها، مجله مطالعات حسابداري، انجمن حسابداری ایران، شماره 1.
  2. احمد پور، احمد؛ هادی منتظری (1390)، نوع مدیریت سود و تاثیر اندازه شرکت، ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی بر آن، مجله پیشرفت های حسابداری، دوره سوم، شماره 2.
  3. اعتمادی، حسین؛ حسن فرج زاده دهکردی (1391)، تاثیر مدیریت سود و ساختار سرمایه بر محافظه کاری سود، فصلنامه تحقیقات حسابداري و حسابرسی، شماره 13.
  4. اعتمادی، حسین؛ منصور مومنی؛ حسن فرج زاده دهکردی (1391)، مدیریت سود، چگونه کیفیت سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟، مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال4، شماره 2.
  5. برادران حسن زاده، رسول؛ یونس بادآور نهندی؛ میر وحید پور ربی (1388)، ارزیابی کیفیت سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری مالی، سال اول، شماره 2 .
  6. بهار مقدم، مهدی؛ علی کوهی (1389)، بررسی نوع مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران، مجله دانش حسابداري، سال اول، شماره
  7. ثقفی، علی؛ غلامرضا کردستانی (1383)، بررسی و تبیین رابطه بین کیفیت سود و واکنش بازار به تغییرات سود نقدی، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 37 .
  8. ثقفی، علی؛ قاسم بولو (1388)، هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگی های سود، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 2.
  9. جبارزاده کنگرلوئی، سعید؛ سعید خدایار یگانه؛ اکبر پوررضا سلطان (1388)، بررسی ارتباط بین هموارسازی سود و درماندگی مالی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری مالی، شماره 2 .
  10. خواجوی، شکراله؛ امین ناظمی (1384)، بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 40.
  11. خواجوی، شکراله؛ انور بایزیدی؛ سعید جبارزاده کنگرلوئی (1391)، بررسی تطبیقی کیفیت گزارشگری مالی شرکت های درمانده و غیر درمانده مالی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری، سال اول، شماره 3 .
  12. دستگیر، محسن؛ علی حسین حسین زاده؛ ولی خدادادی؛ سید علی واعظ (1391)، کیفیت سود در شرکت های درمانده مالی، مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال 4، شماره
  13. دستگیر، محسن؛ مجید رستگار (1390)، بررسی رابطه بین کیفیت سود (پایداری سود)، اندازه اقلام تعهدی، و بازده سهام با کیفیت اقلام تعهدی، مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال 3، شماره
  14. دلاور، علی (1389)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد، صص 77-80 ؛ 199- 201 .
  15. دموری، داریوش؛ زهره عارف منش؛ خلیل عباسی (1390)، بررسی رابطه بین هموارسازی سود، کیفیت سود، و ارزش شرکت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال 3، شماره
  16. ساعی ارسی، ایرج (1390)، مهارت های نوشتاری پژوهش در علوم اجتماعی، تهران، انتشارات بهمن برنا، ص 117.
  17. سجادی، سید حسین؛ محسن دستگیر؛ علی حسین حسین زاده؛ محمد امید اخگر (1391)، بررسی شیوه های استفاده از اختیارات مدیریت در گزارشگری سودآوری آینده و تاثیر ویژگی های شرکت ها بر شیوه های استفاده از اختیارات مزبور ، مجله دانش حسابداري، سال 3، شماره 8.
  18. عرب صالحی، مهدی؛ محمدعلی ضیایی (1389)، ارتباط بین نظام راهبری و کیفیت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه حسابداری مالی، شماره 5 .
  19. فروغی، داریوش؛ هاجر محمدی (1390)، مروری بر ادبیات کیفیت سود، فصلنامه علمی دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی، دانشگاه اصفهان.
  20. کردستانی، غلامرضا؛ رشید تاتلی؛ حمید کوثری فر (1392)، ارزیابی توان پیش بینی مدل تعدیل شده آلتمن از مراحل درماندگی مالی نیوتن و ورشکستگی شرکت ها، فصلنامه دانش سرمایه گذاری، انجمن مهندسی مالی ایران، پذیرفته شده در شماره 9 (بهار 93).
  21. کردستانی، غلامرضا؛ ضیاءالدین مجدی (1386)، بررسی ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 48 .
  22. مشکی، مهدی؛ لطیف نوردیده (1391)، بررسی تاثیر مدیریت سود بر پایداری شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران، مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال 4، شماره
  23. نعمتی کشتی، رضا (1387)، مدیریت سود در شرکت های بورسی، روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 1593، صفحه 9.
  24. نوروش، ایرج؛ سید علی حسینی (1388)، بررسی رابطه بین کیفیت افشا (قابلیت اتکا و به موقع بودن) و مدیریت سود، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 55 .
  25. Bellovary, J.L., Giacomino, D.E., Akers, M.D. (2005). Earnings Quality: It’s Time to Measure and Report, CPA Journal, 75 Issue 11, 32-37.
  26. Bissessur, S.W. (2008). Earnings Quality and Earnings Management, The Role of Accounting Accruals, Research Series University van Amsterdam, 1-3, 49-56.
  27. Boonlert-U-Thai, K., Meek, G., & Nabar, S. (2006). Earnings attributes and investor protection: International evidence. The International Journal of Accounting, 41, 327-357.
  28. Dechow, M.P., & Dichev, D. (2002). The quality of accruals and earnings: The role of accruals estimation errors. The Accounting Review, 77 (Supplement), 35-59.
  29. Dechow, M.P., Sloan, R.G., & Sweeney, A.P. (1995). Detecting earnings management. The Accounting Review, 70 (2), 193-225.
  30. Francis, J., Allen, H.H., Rajgopal, S., & Amy, Y.Z. (2008). CEO Reputation and Earnings Quality. Contemporary Accounting Research, 25 (1), 109-147.
  31. Francis, J., Olsson, P., & Schipper, K. (2004). Costs of equity and earnings attributes. The Accounting Review, 79, 967-1010.
  32. Li, F., Abeysekera, I. & Ma, S. (2011). Earnings management and the effect of earnings quality in relation to stress level and bankruptcy level of Chinese listed firms. Corporate Ownership and Control, 9 (1), 366-391.
  33. Lo, K. (2008). Earnings management and earnings quality. Journal of Accounting & Economics, 45, 350-357.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی ویژگی های کیفی سود و نوع مدیریت سود در شرکت های درمانده مالی و ورشکسته”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مشابه