مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حمایت اجتماعی

نوع فایل
word
حجم فایل
284 کیلوبایت
تعداد صفحه
93
تعداد بازدید
425 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری حمایت اجتماعی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

فصل اول: کلیات تحقیق. 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مسئله. 3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 7

1-4- اهداف تحقیق. 9

1-4-1- اهداف اصلی.. 9

1-4-2- اهداف فرعی.. 9

1-5- فرضیه های پژوهش… 10

1-5-1- فرضیه های اصلی.. 10

1-5-2- فرضیه های فرعی.. 10

1-7- فرآیند اجرایی تحقیق. 12

1-8- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 12

1-9- سازماندهی تحقیق. 15

فصل دوم : مروری بر ادبیات موضوع. 16

2-1- مقدمه. 17

2-2- کیفیت زندگی.. 17

2-2-1- تعریف کیفیت زندگی.. 18

2-2-2- ابعاد کیفیت زندگی.. 20

2-3- نشاط اجتماعی.. 24

2-3-1- شادی و نشاط چیست؟. 24

2-3-2- ماهیت شادی چیست؟. 28

2-3-3- نشاط اجتماعی چیست؟. 29

2-4- حمایت اجتماعی درک شده 32

2-5- مطالعات تجربی.. 40

2-5-1- مطالعات داخلی.. 40

2-5-2- مطالعات خارجی.. 48

2-6- خلاصه و جمع بندی.. 51

فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 53

3-1- مقدمه. 53

3-2- نوع تحقیق. 54

3-3-  معرفی جامعه آماری.. 54

3-4-  روش نمونه گیری.. 55

3-5- ابزارهای گردآوری داده 55

3-6-  روایی و پایایی ابزار سنجش… 56

3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 57

3-8- متغیرهای تحقیق. 57

3-9- جمع بندی فصل سوم. 58

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 59

4-1- مقدمه. 59

4-2- تحلیل‌های توصیفی.. 60

4-2-1- جنسیت.. 60

4-2-2- سن.. 61

4-2-3- تحصیلات.. 62

4-2-4- وضعیت تاهل. 63

4-3-  تحلیل‌های تک متغیره 64

4-3-1- شاخص‌های توصیفی.. 64

4-3-2- بررسی نرمال بودن متغیرها 65

4-3-3- آزمون میانگین.. 67

4-4- تحلیل‌های دومتغیره 68

4-4-1- همبستگی پیرسون. 68

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 80

5-1-مقدمه. 81

5-2-نتایج در راستای یافته‌های تحقیق. 81

5-3-نتیجه‌گیری کلی و بحث.. 85

5-8- جمع‌بندی فصل پنجم. 89

منابع. 90

 

1-1- مقدمه

مهمترین مؤلفه در ایجاد نشاط و به دنبال آن گسترش فعالیت های سازنده در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، شاخص سطح رضایت یا احساس رضایت مندی افراد از شرایط فردی و اجتماعی است  و به میزانی که شاخص های نارضایتی و یا رضامندی رشد یا کاهش یابد، احساس نشاط اجتماعی دستخوش تغییر می گردد و بدیهی است که کاهش این عامل منجر به برخی آسیب های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی می شود. افراد پر نشاط سالم تر بوده و عمر طولانی تری خواهند داشت (زیدانسک[1]، 2007) و به سایر مردم و مشکلات اجتماعی علاقه مندتر هستند، به علاوه مهارت های خود را بیشتر برآورد کرده و برای برنامه ریزی زندگی بهتر تصمیم می گیرند. نشاط در زندگی، احساس خوشبختی، اعتماد متقابل، احساس تعهد و نشانه ای از نگرش های مثبت نسبت به جهان و محیطی که فرد در آن زندگی می کند را در بر می گیرد.

انسان همواره به دنبال دستيابي به رفـاه، آسـايش و شادی بـوده اسـت. بـا پيشـرفت و ارتقـاي سـطح بهداشت جوامع انساني، توجه به مسائل ذهني و عيني درباب رفاه اهميـت زيـادي پيـدا كـرد و رفته رفته مفاهيمي چون كيفيت زندگي و نشاط دربرابر طول عمر و درمان قرار گرفت. كيفيت زندگي توصيفي است از وضعيت بهزيستي جسـماني، احساسـي و اجتمـاعي فـرد و توانايي تأثير آنها بر زندگي روزمرة او. اين پديده هم مانند مسائل اجتمـاعي ديگـر تحـت تـأثير عوامل اجتماعي متعددي شكل مي گيرد؛ ازجمله حمایت اجتماعی، سرماية اجتماعي و وضـعيت اقتصادي – اجتماعي.

حمايت اجتماعي ازطريق ايفاي نقش واسطه اي ميان عوامل تنش زاي زندگي و بروز مشـكلات جسمي و رواني باعث كاهش تنش مشکلات مختلف افراد از جمله اقتصادی، روانی شده، افزايش طول عمر و بهبود مراقبت هاي بهداشـتي و در پايان بهبود كيفيت زندگي  و نشاط اجتماعی افراد مي شود. بـراين اسـاس، بـه نظـر مـي رسـد حمايـت اجتمـاعي مي تواند تنش هاي عاطفي و رواني افراد تحت تکفل کمیته امداد امام خمینی (ره) را كـاهش دهـد و جريـان جامعه پذيري مجدد آنها را تسهيل كند و كيفيت زندگي ايشان را نيز ارتقا بخشد.

 

1-2- بیان مسئله

به استناد اساسنامه، بیانیه چشم انداز کمیته امداد امام خمینی(ره)، که برگرفته از آرمانهاي انقلاب، سیاست هاي کلی نظام مقدس جمهوري اسلامی و قانون اساسی است، ایجاد، تقویت و توسعه شبکه ارتباطی و حمایتی مردمی کارامد در جهت افزایش بهره وري، ماندگاري و اثربخشی عرضه خدمات حمایتی به نیازمندان و اقشار آسیب پذیر جامعه و هم چنین پیشتازي در احیا و ترویج سنت هاي حسنه اسلامی و تقویت همبستگی هاي اجتماعی و حفظ همگرایی مردم با نظام اسلامی و تأمین اصل عدالت و رضایت اجتماعی به عنوان ویژگیهاي اصلی قید شده است و ضرورتی انکارناپذیر دارد. تعیین جایگاه، نوع فعالیت ها، ساختار تشکیلاتی، چگونگی تعامل، روش هاي سازماندهی و نظارت، ضرورت هاي هماهنگی، آسیب شناسی طرح و بسیاري از موضوعات دیگر، مسائلی است که باید در زمینه شکل گیري و ایجاد این تشکل هاي مردمی در بهره گیري از توان و ظرفیت هاي بالقوه مردمی در جهت بالا بردن کیفیت زندگی و نشاط خانواده هاي هدف، تبیین و تشریح شود (رضائی تبار و همکاران، 1391).

احساس شادي و نشاط یکی از ضروري ترین خواسته هاي فطري و نیازهاي روانی انسان به شمار می رود و به دلیل تأثیرات عمده بر سالم سازي و بهسازي جامعه، مدت مدیدي است ذهن آدمیان را به خود مشغول کرده است؛ به طوري که امروزه بسیاري از ملل به نوعی درصدد ایجاد یک جامعه سالم و با نشاط هستند؛ زیرا به نظر می رسد احساس شادي از یک سو انسان ها را براي زندگی بهتر و بازدهی بیش تر آماده می کند و از سوي دیگر به دلیل ویژگی مسري بودن آن، بستگی هاي فرد را با محیط اجتماعی خودش گسترده می کند (فرجی و خادمیان، 1392: 89). همچنین نشاط اجتماعی موجب حفظ سلامتی و تاحدودي طول عمر افراد می شود. نشاط می تواند سلامت جسمانی را نیز بهبود بخشد، افرادي که شاد هستند احساس امنیت بیش تري می کنند و آسان تر تصمیم می گیرند و داراي روحیۀ مشارکتی بیش تري هستند و نسبت به کسانی که با آنها زندگی می کنند بیش تر احساس رضایت می کنند و از سلامت اجتماعی بالاتري نیز برخوردارند و در واقع می توان گفت دارای کیفیت زندگی بالاتری نیز می باشند (بخارایی و همکاران، 1394). از این رو مادامی که شهروندان احساسی شادی کنند، همواره در خدمت به شهر و افراد جامعه اهتمام بیشتری می ورزند. از این منظر نقش شادی و نشاط در زندگی افراد به حدی بسزاست که متفکر اجتماعی راسکین براین نکته تأکید می ورزد ک: ثروتمندترین کشور، کشوری است که بیشترین افراد شاداب را زیر بال خود داشته باشد (رضادوست و فاضلی، 1391).

كيفيت زندگي توصيفي است از وضعيت بهزيستي جسماني، احساسي و اجتماعي فرد و توانايي تأثير آنها بر زندگي روزمرة او. کیفیت زندگی یک سازه چند بعدي و پیچیده به معناي ادراك از وضعیتی که افراد در آن زندگی می کنند و ادراك از زمینه فرهنگی و نظام ارزشی که در آن قرار دارند، می باشد که این ادراك بر اساس اهداف، انتظارات، استاندارها و علائق آنها است (خو و او[2]، 2014).کیفیت زندگی ادراك فرد از جایگاه خود در زندگی و یک شاخص اصلی سلامت محسوب می شود. از آنجا که کیفیت زندگی ابعاد متعددي نظیر سلامت جسمی، بهداشت روانی، ارتباطات اجتماعی، زندگی خانوادگی، هیجان ها، کارکردهاي جسمانی، معنوي و زندگی حرفه اي افراد را شامل می شود توجه به آن از اهمیت فوق العادهاي برخوردار است (فیگویرا و همکاران[3]، 2009).از مهمترین متغیرهاي مرتبط با کیفیت زندگی می توان به حمایت اجتماعی ادراك شده اشاره نمود. مفهوم حمایت اجتماعی ادراك شده به حمایت از منظر ارزیابی شناختی فرد از محیط و روابطش با دیگران می نگرد. نظریه پردازان حمایت اجتماعی بر این باورند که تمام روابطی که فرد با دیگران برقرار می کند، حمایت اجتماعی محسوب نمی شود. به عبارت دیگر روابط، منبع حمایت اجتماعی نیستند، مگر آنکه فرد آن ها را به عنوان منبعی مناسب یا در دسترس براي رفع نیازهاي خود ادراك کند(کریستافر و همکاران[4]، 2004).گاهی کمک هایی که به فرد می شود نامناسب، بدموقع یا خلاف میل خود فرد است. بنابراین نه خود حمایت، بلکه ادراك فرد از حمایت مهم است. در نتیجه حمایت اجتماعی ادراك شده بر روي ارزیابی شناختی فرد از محیطش و سطح اطمینان فرد به اینکه در صورت لزوم کمک و حمایت در دسترس خواهد بود، متمرکز است (مارتینز و همکاران[5]، 2002).حمایت اجتماعی ادراك شده احساس ارزشمند بودن به فرد می دهد و این مساله که فرد بخشی از یک شبکه اجتماعی است به او فرصتهایی را براي ارتباط با دیگران و نیز تثبیت ارتباطات با ارزش می دهد. حمایت اجتماعی به عنوان میزان برخورداري از محبت، همراهی و توجه اعضاي خانواده، دوستان و سایر افراد تعریف شده است (پترسون و همکاران[6]، 2013).

مطالعات سال های اخیر، اهمیت متغیرهای ارتباط نشاط اجتماعی، کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی درک شده را نشان می دهند. پورحسین (1393) به بررسی رابطه بین کیفیت زندگی با نشاط کارکنان پرداخته است. نتایج تحقیق وی حاکی از ارتباط معنادار و مثبت بین کیفیت زندگی و شادابی و نشاط می باشد.

موسوی (1387) به بررسی جامعه شناختی عوامل موثر برشادمانی در سطوح خرد وکلان پرداخته است  پژوهش حاضر نشان داد: انزوای اجتماعی در سطح خرد و سرمايه اجتماعی در سطح کلان دارای اثرات مستقیم و قابل توجهی بر شادمانی می باشد. بطور کلی نتایج پژوهش های مختلف از تاثیر مثبت ادراک حمایت های اجتماعی بر کیفیت زندگی حکایت دارد. این نتایج را می توان در پژوهش های پترسون[7] و همکاران (2013)، خو و او[8] (2014) و وو[9] و همکاران (2015) مشاهده کرد که از مثبت بودن تاثیر حمایت اجتماعی بر کیفیت زندگی افراد حکایت دارند.

همچنین چین آوه و همکاران (1383) در بررسی رابطه بین حمايت اجتماعی و شادکامی و تاثیر آن بر سلامت روان دانشجويان نشان دادند: حمايت اجتماعی به عنوان يک حائل يا میانجی بین استرسهای زندگی و اختلال در تندرستی عمل می کنند و هر چه شادکامی فرد بالاتر باشد نشان دهنده اين است که از حمايت اجتماعی بالايی برخوردار است. در اين راستا اور يت[10] و همكاران بر اين باورند كه فرد براساس تجارب پيشين ممكن است نتيجه گيري نمايد كه ازحمايت اجتماعي برخوردار است يا خير، و چنان چه پاسخ مثبت باشد، تعامل با شبكه اجتماعي افزايش يافته و اثر منفي رويدادهاي زندگي كاهش مي يابد. احساس شادابی و کیفیت زندگی فرد نیز افزایش خواهد یافت.

 

فهرست منابع

افتخاری، عبدالرضا ركن الدين؛ پورطاهری، مهدی و میرجلالی، تکبر (1392). نقش نهاد خيريه اي كميته ي امداد در بهبود كيفيت فيزيكي مسكن مددجويان تحت پوشش روستايي، جغرافيا و توسعه شماره 33، 1-26.

آقابخشی، حبیب؛ راشدی، اسماعیل. (1393). حمایت اجتماعی و مقابله با بیماری سرطان. پژوهش نامه مددکاری اجتماعی، 1(2)، ص 1-38.

بخارایی، احمد؛ شربتیان، محمد حسن و طوافی، پویا (1394). مطالعۀ جامعه شناختی رابطۀ نشاط با سلامت اجتماعی، فصلنامه برنامه ریزي رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 25، 1-39.

پایانی فر، حسن (1392)، تأثیر حمایت اجتماعی کمیته امداد امام خمینی (ره) بر سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهرهای بومهن و پردیس سال 1392، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرمزگان.

پرزور، پرویز؛ علیزاده گورادل، جابر؛ یاقوتی زرگر، حسن؛ بشرپور، سجاد. (1394). اثربخشی روان درمانی مثبت گرای مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهبود کیفیت زندگی معتادان به مواد افیونی. اعتیاد پژوهی، 11(2)، ص 137-148.

پور احمد، احمد؛ زیاری، کرامت الله؛ زاهدی، جاوید. (1393). سنجش کیفیت زندگی شهری مهاجران ‌افغان مقیم ایران با رویکرد ذهنی (مطالعۀ موردی: شهر رباط‌کریم). پژوهش های جغرافیایی برنامه ریزی شهری، 2(4)، ص 1-16.

پورحسین, مسلم، (1393)، بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری با نشاط کارکنان فرماندهی مرزبانی استان اردبیل، همایش ملی مرزنشینی توسعه پایدار و فرصت های سرمایه گذاری، شهرستان پارس آباد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان،

جعفروند، فرشاد و فتحی، سروش (1394). تحلیلی بر رابطه سرمایه اجتماعی و شادی در زندگی دانشجویی، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره سوم، 81-95.

جلیلیان، فرزاد و همکاران (1390). افسردگي در بين دانشجويان ؛ بررسي نقش خودكارآمدي عمومي و حمايت اجتماعي درك شده، مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان، دوره هجده ، شماره 4، 60-65.

حیدرزاده، مهدی و همکاران (1388)، ارتباط بین کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی در بیماران، نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره 22، شماره 59، 23-32.

حیدری، سعیده و همکاران (1387). ارتباط حمايت اجتماعي درك شده و اندازه شبكه اجتماعي با ابعاد كيفيت زندگي بيماران، فصلنامه علمي  پژوهشي فيض، دوره دوازدهم، شماره 2.

خدادادی، نفیسه؛ فروزنده، الهام. (1395). حمایت اجتماعی و کیفیت زندگی مادران دارای کودک اتیسم. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(1)، ص 185-195.

رستمی، صباح؛ احمدنیا، شیرین. (1390). تعیین سهم مولفه های حمایت اجتماعی ادراک شده در پیش بینی سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر جوانرود سال 1389. پژوهش اجتماعی، 4(3)، ص 129-147.

رضادوست، کریم و فاضلی، عبدالله (1391). بررسي احساس امنیت و نشاط اجتماعي در بین شهروندان استان خوزستان در سال 1390، فصلنامه دانش انتظامي خوزستان، دوره اول، شماره 2، 49-63.

رضائی تبار، رضا؛ زارع، حمید و مقیمی، سید محمد(1391). الگوي تعاملی توانمندسازي از طریق مشارکت هاي اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی(ره) با رویکرد مسجد محوري، دو فصلنامه علمی  پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 20 ، شماره 2، 147-173.

زاهدی اصل، محمد؛ صالح، صلاح الدین. (1393). حمایت اجتماعی و میزان سلامت اجتماعی همسران جانبازان اعصاب و روان شهر تهران. پژوهش نامه مددکاری اجتماعی، 1(2)، ص 207-244.

سوری، احمد و عاشوری، جمال (1394). رابطه حمایت اجتماعی ادراك شده، سخت رویی روانشناختی و الگوهاي ارتباطی خانواده با کیفیت زندگی بیماران، فصلنامه پرستاري دیابت دانشکده پرستاري و مامایی زابل، دوره 3، شماره 2، 53-65.

شهیاد، عاطفه. (1396). رابطه بین سبک دلبستگی،کیفیت زندگی و توجیه روابط فرازناشویی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(2)، ص 76-90.

فرجی، طوبی؛ طیبه خادمیان (1392). بررسی نقش رضایت از زندگی بر میزان نشاط اجتماعی، مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال 10، شماره 4، 87-102.

قاسم پور جهانگیر، حمید؛ قاسم پور جهانگیر، سهیلا. (1396). رابطه بین کیفیت زندگی و بهزیستی معنوی با شادکامی در دانش آموزان دختر. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(5)، ص 117-127.

گروسی، سعیده و خداپرست، زهرا (1392). رابطة حمايت اجتماعي عملكردي با چگونگي كيفيت زندگي زنان، مجلة مطالعات اجتماعي ايران، دورة هشتم، شمارة 2، 103-126.

گروسي، سعيده و علي نقوي (1387). سرماية اجتماعي و كيفيت زندگي در شهر كرمان، فصلنامة رفاه اجتماعی، شماره 30 و 31، 40-59.

محسنی، رضاعلی؛ رضوی، سیدحمیدرضا؛ پقه، بهنام. (1394). بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و عزت نفس: مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی گرگان. پژوهش اجتماعی، 7(2)، ص 19-48.

مروی زاده، معصومه؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ مقدسین، مریم. (1396). بررسی رابطه انگیزه های مصرف سیگار و قلیان با افسردگی، کیفیت روابط و حمایت اجتماعی دانشجویان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 3(5)، ص 1-19.

هزار جریبی، جعفر و مرادی، سجاد (1393)، نشاط اجتماعي و عوامل مرتبط با آن، مطالعات ملی، سال پانزدهم، شماره 4.

 

Alghnam, S., Palta, M., Remington, P. L., Mullahy, J., & Durkin, M. S. (2014). The association between motor vehicle injuries and health-related quality of life: a longitudinal study of a population-based sample in the United States. Quality of life research, 23(1), 119-127.

Bartolini, S. & Bilancini, E. & Pugno, M. (2008), Did the Decline in Social Capital Depress Americans’ Happiness? University of Siena – Deparment of Economics and University of Cassino – Department of Economic Sciences. http://papers.ssrn.com.

Brents, L. K., Young, J., Knight, B., Coker, J. L., Ray-Griffith, S. L., Stowe, Z., … & Kilts, C. (2017). Perceived social support and socioeconomic status predict maternal delay discounting behavior and neural function in healthy postpartum women. Drug & Alcohol Dependence, 171, e26.

Bucholz, E. M., Strait, K. M., Dreyer, R. P., Geda, M., Spatz, E. S., Bueno, H., … & Krumholz, H. M. (2014). Effect of low perceived social support on health outcomes in young patients with acute myocardial infarction: results from the variation in recovery: role of gender on outcomes of young AMI patients (VIRGO) study. Journal of the American Heart Association, 3(5), e001252.

Chan, C. W., Hon, H. C., Chien, W. T., & Lopez, V. (2004). Social support and coping in Chinese patients undergoing cancer surgery. Cancer nursing, 27(3), 230-236.

Chang, Wen-Chun (2009), Social capital and subjective happiness in Taiwan, International Journal of Social Economics, Vol. 36, No. 8: 844-868.

Christopher AN, Kuo SV, Abraham KM, Noel LW, Linz HE.(2004). Materialism and affective wellbeing: the role of social support. J Perso Indiv Diff. 2004; 37: 463–470.

Dour, H. J., Wiley, J. F., Roy‐Byrne, P., Stein, M. B., Sullivan, G., Sherbourne, C. D., … & Craske, M. G. (2014). Perceived social support mediates anxiety and depressive symptom changes following primary care intervention. Depression and anxiety, 31(5), 436-442.

Figueira HA, Giani TS, Beresford H.(2009). Quality of life axiological profile of the elderly population served by the family health program in Brazil. Arch Geron Geri. 2009; 49(3): 368-372.

Lee, E. H., Chung, B. Y., Park, H. B., & Chun, K. H. (2004). Relationships of mood disturbance and social support to symptom experience in Korean women with breast cancer. Journal of pain and symptom management, 27(5), 425-433.

Leung, A., Kier, C., Fung, T., Fung, L. & Sproule, R. (2010), Searching for Happiness: The Importance of Social Capital, Journal of Happiness Studies.

Liu, B., Floud, S., Pirie, K., Green, J., Peto, R., Beral, V., & Million Women Study Collaborators. (2016). Does happiness itself directly affect mortality? The prospective UK Million Women Study. The Lancet, 387(10021), 874-881.

Martinez Garcia MF, Garcia Ramirez M, Maya Jariego I.(2002). Social support and locus of control as predictors of psychological well- being in Moroccan and Peruvian immigrant women in Spain. Inter J Intercul Rela. 2002; 26: 287–310.

Michael Argyle. (2013). The psychology of happiness. Routledge.

Miki, T., Fujiwara, T., Yagi, J., Honma, H., Mashiko, H., Nagao, K., & Okuyama, M. (2016). The relationship between social capital and happiness after the Great East Japan EarthquakeTakahiro Miki. European Journal of Public Health, 26(suppl_1).

Oritt, E. J., Paul, S. C., & Behrman, J. A. (1985). The perceived support network inventory. American Journal of Community Psychology, 13(5), 565-582.

Paterson C, Jones M, Rattray J, Lauder W.(2013). Exploring the relationship between coping, social support and health-related quality of life for prostate cancer survivors: A review of the literature. Euro J Oncol Nurs. 2013; 17(6): 750-759.

Reid, G. M., Holt, M. K., Bowman, C. E., Espelage, D. L., & Green, J. G. (2016). Perceived social support and mental health among first-year college students with histories of bullying victimization. Journal of Child and Family Studies, 25(11), 3331-3341.

Rodríguez-Pose, A., & von Berlepsch, V. (2014). Social capital and individual happiness in Europe. Journal of Happiness Studies, 15(2), 357-386.

Wu, X., Chen, J., Huang, H., Liu, Z., Li, X., & Wang, H. (2015). Perceived stigma, medical social support and quality of life among people living with HIV/AIDS in Hunan, China. Applied Nursing Research, 28(2), 169-174.

Xu J, Ou L.(2014). Resilience and quality of life among Wenchuan earthquake survivors: the mediating role of social support. Pub Heal. 2014; 128(5): 430-437.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حمایت اجتماعی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *