مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی (تخصص، دوره تصدی‌گری، اندازه حسابرسی) بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی

نوع فایل
rar
حجم فایل
3994 کیلوبایت
تعداد صفحه
60
تعداد بازدید
354 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی (تخصص، دوره تصدی‌گری، اندازه حسابرسی) بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم مباني نظري و پيشينه پژوهش Error! Bookmark not defined.

2-1-مقدمه Error! Bookmark not defined.

2-2- بخش اول: مبانی نظری 11

2-2-1- نياز به حسابـرسي 11

2-2-2-فرضیه‌ی نماينـدگي Error! Bookmark not defined.

2-2-3-فرضیه‌ی‌علامت دهی Error! Bookmark not defined.

2-2-4-فرضيه اعتباربخشي Error! Bookmark not defined.

2-2-5-کیفیت حسابرسی Error! Bookmark not defined.

2-2-6-چارچوب کیفیت حسابرسی 14

2-2-7-مباحث نظری و شواهد تجربی در باب کیفیت حسابرسی 17

2-2-8-تقاضا برای کیفیت حسابرسی 19

2-2-9-عرضه کیفیت حسابرسی 20

2-2-10محصولات کیفیت حسابرسی 21

2 -2-11- دیدگاه‌های مرتبط با الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس27

2-2-11-1-دیدگاه موافقان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس 27

2-2-11-2-دیدگاه مخالفان الزامی کردن تعویض ادواری حسابرس 29

2-2-12-تجدید ارائه صورت‌های مالی 32

2-2-12-1- تاریخچه تجدید ارائه صورت‌های مالی 33

2-2-12-2- تعدیلات سنواتی 34

2-2-12-2-1تغییر در رویه حسابداری 35

2-2-12-2-2-اصلاح اشتباه 35

2-2-13-عوامل ایجاب کننده تجدید ارائه 36

2-2-14-اهداف مدیریت از گزارشگری نادرست 36

2-2-15-عوامل پیش بینی کننده تجدید ارائه صورت‌های مالی 39

2-2-16-پیامدهای تجدید ارائه سود 41

2-3- بخش دوم: پیشینه پژوهش‌ها 44

2-3-1- پژوهش‌های خارجی 44

2-3-2- پژوهش‌های داخلی 51

2-4- تبيين فرضیه های پژوهش 54

2-5- خلاصه فصل 59

منابع و مآخذ: 93

 

مقدمه

حسابداری را می‌توان فرایند شناسایی اندازه گیری طبقه بندی و گزارش اطلاعات مالی به منظور فراهم کردن امکان قضاوت آگاهانه و اتخاذ تصمیمات منطقی توسط استفاده کنندگان مالی تعریف کرد. عملکرد و رویه های حسابداری طی قرون متمادی تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است و از ثبت نسبتاً ساده در دوران باستان، تا سیستم‌های حسابداری کامپیوتری و پیچیده امروزی تکامل یافته است. اما در جریان این تغییرات و تحولات هدف نهایی حسابداری یعنی تأمین اطلاعات استفاده کنندگان بدون تغییر باقی مانده است. در حقیقت حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که به عنوان مهم‌ترین زیر مجموعه سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، وظیفه جمع آوری، طبقه بندی، تلخیص و ارائه گزارش‌های مربوط به وقایع مالی و اقتصادی یک سازمان را بر عهده دارد. اگر چه بیشتر استفاده کنندگان این اطلاعات سهامداران و مدیران یک بنگاه اقتصادی هستند ولی مدیریت بنابر وظایف و مسوولیت‌هایی که در قبال گروه های مختلف استفاده کنندگان اطلاعات مالی دارد و همچنین بنابر الزامات قانونی یا درخواست طرف‌های تجاری یا تأمین کنندگان مالی بنگاه، اطلاعات مختلفی را در اختیار استفاده کنندگان خارج از بنگاه قرار می‌دهد. این گزارش‌ها جهت استفاده کنندگان خارجی اطلاعات مالی در چارچوب مشخص ارائه می‌شود و صحت این اطلاعات و گزارش‌ها توسط حسابرسان مستقل تایید می‌گردد. از سوی دیگر، تجدید ارائه صورت‌های مالی، اثرات و نتایج منفی به همراه دارد که شامل مواردی مانند تغییر حسابرس، افزایش هزینه سرمایه، سلب اطمینان استفاده‌کنندگان صورت‌های مالی نسبت به این گزارشات، کاهش بازده سهام و نظایر آن می‌باشد. مدیران برای کاهش این اثرات منفی، احتمالاً اقدام به تغییر برخی از سیاست‌های گزارشگری مالی خود می‌نمایند. تغییرات در رفتار گزارشگری مالی[1] مدیران، ممکن است به صورت‌هایی از جمله تغییر در سطح محافظه‌کاری آن‌ها در گزارشگری مالی باشد. بنابراین، در این فصل، کیفیت حسابرسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. برای این منظور، ابتدا تعاریف انجام شده از مطرح شده، سپس به معیارهای کیفیت حسابرسی پرداخته می‌شود. در ادامه، مفاهیم و موضوعات مرتبط با تجدید ارایه صورت‌های مالی ارایه می‌گردد؛ و در نهایت، به پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با موضوع این پژوهش پرداخته می‌شود.

 

فهرست منابع

آقایی، محمد علی و ناظمی اردکانی، مهدی.(1391). ” تخصص حسابرس در صنعت و مدیریت اقلام تعهدی اختیاری”. فصلنامه دانش حسابرسی، شماره 46،ص ص 17-4

ابراهیمی کردلر، علی و سیدی، سید عزیز.(1387).” نقش حسابرسان مستقل در کاهش اقلام تعهدی اختیاری“. بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 54، ص ص 14-3.

احمدپور، احمد، کاشانی‌پور، محمد و شجائی، محمد رضا (1389)؛ “بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی بر هزینه تأمین مالی از طریق بدهی (استقراض)”، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 62، ص 32-17.

اعتمادی، حسین و عادل آذر و ناظمی اردکانی، مهدی.(1389).”بررسی نقش تخصص حسابرس در صنعت بر مدیریت واقعی سود و عملکرد عملیاتی آتی”.مجله دانش حسابداری،سال اول،شماره 1،ص ص28-9

اعتمادی، حسین و ناظمی اردکانی، مهدی و محمدی، امیر.(1388). “بررسی نقش تخصص صنعت حسابرس بر مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” .نشریه پژوهش های حسابداری مالی ،شماره1،ص ص32-17.

ایزدی نیا، ناصر و رسائیان، امیر. (1389).” رابطه برخي از ابزارهاي نظارتي راهبري شركت و معيارهاي اقتصادي و مالي ارزيابي عملكرد”. مجله دانش حسابداري، شماره 1، ص ص 72-53

بادآور نهندی، یونس و خلیل‌زاده، محمد.(1391). “بررسی تاثیر دوره تصدی حسابرس بر ویژگی‌های کیفی سود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” . فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 3، ص ص 15-10

بزرگ اصل،موسی و شایسته مند، حمیدرضا.(1389).”رابطه بین مدت تصدی حسابرس و مدیریت سود”. فصلنامه بورس اوراق بهادار،سال چهارم،شماره13،ص ص 233-213.

بنی مهد، بهمن.(1390). ” بررسی عوامل تاثیر گذار بر اطهار نظر مقبول حسابرس”. فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره13، ص ص 83-59.

بولو، قاسم و مهام، کیهان و گودرزی، اسماعیل.(1389). “تغيير حسابرس مستقل و شفافيت اطلاعاتي شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”. مجله دانش حسابداري، شماره1، ص ص 135-111.

پورحیدری، امید و افلاطونی، عباس.(1385). ” بررسی انگیزه های هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” .مجله بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره44، ص ص 70-55.

پورحيدري، امید و هوشمند زعفرانيه، رحمت الله.(1392).” تأثير تعديلات سنواتي بر هزينه حقوق صاحبان سهام عادي (نرخ بازده مورد انتظار سرمايه گذاران)”. مجله پژوهش هاي حسابداري مالي،شماره17،ص ص 18-1.

جمالیان‌پور،مظفر و ثقفی، علی. (1391). “بررسی تاثیر پارازیت اطلاعاتی افشا شده در گزارش گري مالي بر ريسك و بازدهي شركت هاي پذيرفته شده در بورس تهران”. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره67، ص ص 54-31

حساس یگانه، یحیی و ولی‌زاده اعظم.(1391). ” بررسی تأثیر تخصص صنعت حسابرس بر گزارشگري مالی و واکنش بازار سرمایه”. شماره19، ص ص 64-43.

حساس یگانه،یحیی و مقصودی، امید. ( 1389 ). “تاثیر آیین رفتار حرفه ای و تجربه بر کیفیت قضاوت حسابرسی “. ماهنامه حسابدار رسمی، دوره جدید، شماره 9 ، ص ص. 57-49 .

حساس یگانه ،یحیی و آذین فر، کاوه. ( 1389 ). “رابطه بین کیفیت حسابرسی و اندازه موسسه حسابرسی”. فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی ، شماره 61 ، ص ص. 98–85 .

حساس یگانه، یحیی و قنبریان، رضا.(1385). ” کیفیت حسابرسی از دیدگاه نظری و تحقیقات تجربی”. فصلنامه تحلیلی جامعه حسابداران رسمی ایران، شماره 8،38-1.

حساس یگانه ،یحیی و جعفری، علی. ( 1384 ). ” عوامل موثر بر استقلال و شایستگی اعضای جامعه حسابدارران رسمی ایران در ارائه خدمات گواهی “. فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 10و11 ، ص ص. 126-103.

خدامی‌پور، احمد . شفیعی، حمیده.(1392).”پایداری شرکت‌ها و اندازهگیری آن‌ها”. مجله حسابرس، شماره69، ص ص 5-1.

رحیمیان، نظام الدین؛ رضا‌پور، نرگس واخضری، حسین. (1390)؛” نقش مالکان نهادی در کیفیت حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، دانش حسابرسی ، شماره 45 ، ص 81-68.

سجادی، سید حسین و عربی، مهدی. (1389). “تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود”. نشریه حسابداری رسمی،شماره 12،ص ص108-104.

علوی طبری،حسین و بدرافشان، آمنه. (1392). ” کیفیت سود: شواهدی از نقش دوره تصدی حسابرس و تخصص در صنعت”. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 7، ص ص 10-8

قیطاسی، روح‌اله و استا، سهراب .(1390). ” بررسی تأثیر دوره تصدی حسابرسی بر عدم اطمینان اطلاعاتی”.پایانامه دانشگاه ایلام.

کاظمی، حسین.(1390).” تجدید ارائه صورتهای مالی : عوامل موثر و واکنش نسبت به آن ها” .فصلنامه دانش و پژوهش حسابداری،شماره24،ص ص29-18.

کرمی، غلامرضا و بذرافشان، آمنه و محمدی، امیر.(1390).” بررسي رابطه بين دوره تصدي حسابرس و مديريت سود”. فصلنامه دانش حسابداری،سال دوم ،شماره 4، ص ص 82-65.

مجتهدزاده،ویدا و آقایی، پروین. ( 1383 ). “عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی مستقل از دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان”. فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 38 ، ص ص. 76-53 .

مجتهدزاده، ویدا و علوی طبری، حسین.(1376).” ضرورت اجرای حسابرسی” .مجله حسابدار،شماره126،ص ص 35-32.

مهام، کیهان و علی محمدی، علی محمد. (1391).” رابطه بین وضعیت پرداخت سود سهام و کیفیت سود”. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره34، ص ص 149-129

ناظمی اردکانی، مهدی.(1389).”تخصص حسابرس در صنعت معیاری برای اندازه گیری کیفیت حسابرسی”. مجله حسابرس،شماره 49،ص ص144-140.

نمازی،محمد و بایزیدی، انور و جبارزاده، سعید .(1390). ” بررسی رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” .مجله تحقیقات حسابداری،سال سوم،شماره 9 ،ص ص78-60.

نوروش، ایرج و حسینی، سید علی.(1388). ” بررسی رابطه بین کیفیت افشاء و مدیریت سود”. فسانامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص ص 134-117.

نونهال نهر،علی اکبر و علی نژاد، مهدی. (1392). ” ارزیابی تاثیر کیفیت حسابرس بر مدیریت سود در شرکت‌های تازه پدیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره7،ص ص 10-6

نیکبخت، محمدرضا و رفیعی، افسانه. ( 1391 ). “تدوین مدل عوامل موثر بر تجدید ارائه صورتهای مالی در ایران”. مجله دانش حسابداری، شماره 9 ، ص ص. 206- 175 .

Anderson, K.L., and T.L. Yohn. 2002. The effect of 10-K restatements on firm value, information asymmetries, and investors’ reliance on earnings. Working paper. Georgetown University.

 

Balsam, S.,Krishnan, and J.S. Yang.2003. Auditor industry specialization and earnings quality: A Journal of Practice and Theory22(2) : 71-97.

 

Burks, J. J.)2011(.“Are Investors confused by Restatements after Sarbanes-Oxley?”.The Accounting Review,Vol. 86, pp. 507-539.

Burns, N. and Kedia, S. (2006). “The impact of performance-based compensation on misreporting”. Journal of Financial Economics,Vol. 79, pp. 35-67.

Byrnes, N. McNamee, M, D. Brady, I. Lavelle, and Palmeri, C. (2002). “Accounting in Crisis. Business Week.”. January,Vol. 28, pp. 44-48.

Cao, Y., L. Myers, A. and Omer, T. C. (2012). “Does Company Reputation Matter for Financial Reporting Quality? Evidence from Restatements”. Contemporary Accounting Research, Vol. 29, pp. 956-990.

Carcello, J. V., and Nagy, A. L. (2004). “Client size, auditor specialization and fraudulent financial reporting”. Managerial Auditing Journal, Vol. 19, pp. 651-668.

DeAngelo, L. (1981). “Auditor size and audit quality”. Journal of Accounting and Economics, Vol. 3, pp. 183-99.

Dechow, P. M., W. Ge , C. R. Larson, and Sloan, R. G. (2011). “Predicting Material Accounting Misstatements”. Contemporary Accounting Research, Vol. 28, pp. 17-82.

Dye, R. (1993). “Auditing standards, legal liability, and auditor wealth”. Journal of Political Economy, Vol. 101, pp. 887-914.

Geiger M.A. and Raghunandan K, (2002). “ Auditor tenure and audit reporting failures”, Auditing: A jornal of Practice & Theory, Vol.21,Issue 1, pp. 67-78.

Hillegeist, S. A. (1999). “Financial Reporting and Auditing Under Alternative Damage Appointment Rules”. The Accounting Review, Vol. 74, pp. 347-369.

Hogan, C. E., and D. C. Jeter. 1999. Industry specialization by auditors. Auditing: A Journal of Practice and Theory 18(1):1-17.

Hoyle, J., 1978. Mandatory auditor rotation: the arguments and an alternative, Journal of Accountancy 145, 69-78.

 

Hribar, P. Kravet,T. and Wilson, R. (2010). “A New Measure of Accounting Quality Working paper. University of Iowa and University of Texas at Dallas”.

Johnstone, K. M. and  Bedard, J.C. (2001). “Engagement Planning, Bid Pricing, and Client Response in the Market for Initial Attest Engagements”. The Accounting Review,Vol. 76, pp. 199-220.

Johnstone, K. M. and Bedard, J.C. (2003). “Risk Management in Client Acceptance Decisions”. The Accounting Review,Vol. 78, pp. 1003-1025.

Kend M.(2008). Client industry audit expertise: towards a better understanding, Pacific Accounting Review, Vol20,pp.49-62.

Kinney, W. R, Z-V. Palmrose, and . Scholz, S. (2004). “Auditor independence, nonaudit services, and restatements Was the U.S. government right?”. Journal of Accounting Research,Vol. 42, pp. 561–588.

Krishnan, G. V. 2003a. Does big 6 auditor industry expertise constrain earnings management? Accounting Horizons 17(supplement): 1-16.

Krishnan, G. V. 2003b. Audit quality and the pricing of discretionary accruals. Auditing:A Journal of Practice and Theory 22(1): 109-126.

Krishnan, G. V. 2005. The association between big 6 auditor industry expertise and the asymmetric timeliness of earnings. Journal of Accounting, Auditing and Finance 20(3): 209-228.

Lennox, C. and Pittman, J, A. (2010). “Big Five Audits and Accounting Fraud. Contemporary”. Accounting Research,Vol. 27, pp. 209-247.

Lobo, G. and. Zhao, Y. (2012). “Relation between Audit Effort and Financial Report Misstatements” . The Accounting Review, In-Press.

Matsumura, E. M. and Tucker, R. (1992). “Fraud Detection: A Theoretical Foundation”. The Accounting Review,Vol. 67, pp. 753-782.

Moore, Debra L. (2007), Forecasting earnings management: Evidence from GAO

restatement data, Doctoral Dissertation, Touro University International.

Palmrose, Z-V.and Richardson, V.J. and Scholz, S. (2004). “Determinants of market reactions to restatement announcements”. Journal of Accounting and Economics,Vol 37, pp. 59-89.

Pierre K.St and Anderson J.A.(1984).”An Analysis of the Factors Associated With Lawsuits Against Public Accountants”. The Accounting Review

,Vol.59.Issue 2 , pp. 242-264.

Romanus, R, N. and Maher, J,J .and Fleming, D, M. (2008). “ Auditor Industry Specialization and Accounting Restatements”. The Accounting Review,Vol. , pp. 389-413.

Shibano, T. (1990). Vol. 7(20), pp. 1956-1965, 28 May, 2013 “Assessing Audit Risk from Errors and Irregularities”. Journal of Accounting Research, Vol 28, pp. 110-140.

Shockley, R.,1981. Perceptions of auditors independence: an empirical analysis,     The Accounting Review 56, 785-800.

Stice, J., 1991. Using financial and market information to identify pre-engagement factors            associated with lawsuits against auditors, The Accounting Review 66, 516-533.

Wilson, W.M(2008) , “An empirical Analysis of the Decline in the information content of earning following Restatements”, the Accounting Review.

Walker, P.L.(2001). “Mandatory auditor rotation: Arguments and current evidence.” Accounting Enquiries, Vol. 10, No. 2.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی (تخصص، دوره تصدی‌گری، اندازه حسابرسی) بر احتمال تجدید ارائه صورت‏های مالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *